(Rese)blogga mer effektivt – konkreta tips och trix

Posted on

Blogga mer effektivt kan vara alla bloggares våta dröm. Vi vill alla skapa så bra innehåll som möjligt. Helst på kortast möjliga tid. Här finns tipsen, trixen, systemen och verktygen för att bli en mer effektiv bloggare. 

När jag började reseblogga på riktigt tyckte jag det tog orimligt lång tid att skriva inlägg. Med tiden har jag fått upp tempot (och då är det inte hastigheten som mina fingrar som slår mot tangenterna som jag övat upp, det har jag alltid varit snabb på) och tänkte därför dela med mig av lite tips som även kan anammas av andra bloggare utanför resegenren.

Jag frågade dessutom i Influencers of Swedens medlemsgrupp och fick en hel drös med tips så långt ifrån allt som står nedan har jag kommit på själv.

Blogga mer effektivt

I grunden handlar effektivitet om att göra rätt sak vid rätt tillfälle och på det stora hela antingen få mer gjort på samma tid eller få lika mycket gjort på mindre tid. Så innan du läser kan det vara en bra fråga att ställa dig. Vill du lägga mer tid på din blogg men få mer effekt utav det eller vill du åstadkomma lika mycket som idag men på mindre tid.

Inspiration

För de flesta som bloggar kan inspirationen både tryta och kännas oändlig. När jag började reseblogga på allvar trodde jag att jakten på innehåll skulle bli den största utmaningen. Två år senare har jag fortfarande inlägg från resan från 2015 som är oskrivna. För andra läggs det förödande mycket tid på att komma på intressanta inlägg och vinklingar.

För de med oändlig inspiration

  • Skriv saker i anteckningarna medan du reser (eller inreder, bakar, bygger, under stretchen efter ett träningspass osv) som du vill få ned i dina inlägg. Kan vara lukter och smaker du vill förmedla, en viss adress eller tips.
  • Så fort du får en idé för ett inlägg eller ser en intressant länk, notera detta i en anteckning. Är det ett blivande blogginlägg, skriv ned det som ett utkast eller i valfri anteckningsapp.

Tips: Jag döper alla idéer och utkast i mina anteckningar till NBI (Nytt BloggInlägg) och på så sätt är de enkla att hitta igen vid en sökning.

För de där inspirationen tryter

  • Var med i bloggrupper inom samma (eller kanske inte samma) nisch och få inspiration från tips från frågor. Haka på listor som andra gjort och kom ihåg att länka tillbaka.
  • Gå inte över ån efter vatten. Gräv där du står. Tag vad du haver. Ordspråken för att inte göra det så komplicerat för dig är många. Hitta inspiration i din närhet. Saker du funderar på just nu, sånt som är aktuellt på nyheterna eller i omgivningen.
  • Inspireras av bloggkommentarer. Det har hänt både en och tre gånger att andras kommentarer eller tankar på det jag skrivit gett upphov till helt nya inlägg.

Tips: Kopiera av andra men kom ihåg att länka tillbaka och credda den som skapade upplägget du inspirerats av.

Blogga mer effektivt
Är du en person som ständigt tycker att bloggidéerna blåser in i ansiktet på dig eller får du jaga dem som fjädrar i en storm?

Planering

Som med det mesta andra i livet så gäller samma principer för att blogga mer effektivt: Du tjänar på framförhållning och planering. Så även inom bloggandet. Kanske är du en person med ständig flow där allt säger swoch – du kan du hoppa till nästa del, om inte finns en hel del bra tips nedan.

Gör en publiceringsplan

Jag vet sällan innan jag ska åka på en resa vad jag vill skriva om men under själva resan brukar det utkristallisera sig. Så fort jag kommer hem brukar jag försöka strukturera upp. Ska det skrivas flera korta eller ett långt? Är det några som ska bli medvetna inlägg med koppling till vad jag upplevt? Jag har även en månatlig plan där jag färgkodar olika typer av inlägg (ex destination, medvetna inlägg, personligt) för att skapa balans. Att försöka ligga steget före är mitt bästa sätt att hålla stresskänningar borta och att sedan tidsinställda för att låsa inläggen som klara.

Tips: Jag vet flera som använder plug in:et Editorial calender som är ett bra sätt att strukturera upp utkast och få överblick över kommande månad.

blogga mer effektivt
Blogga mer effektivt med plug in:et Editorial Calendar. Här kan du ser hur jag drar ett inlägg från utkastmenyn in till den 7:e januari.

Fokusera och producera

Låter du dig ständigt avbrytas av en notification eller ett mejl som dyker upp? Är du en mästare på att multitaska? Faktum är att forskning visar att det är singel tasking som är effektivt. Det kanske inte är möjligt i ditt liv men mitt absolut mest effektiva sätt att blogga är när jag samlat på mig idéer på inlägg och sedan sätter mig ned och skriver fokuserat i 2-4 timmar. Då gör jag ett första utkast på en huvudtext för flera inlägg och lägger ingen tid på att pilla med detaljer, välja ut bilder osv. Då ska text produceras. Punkt. Inget får avbryta.

Tips: Kan det fungera med en fast dag i vecka liksom vilken annan hobby som helst? Måndag är min favoritdag för bloggande. I bästa fall har jag då hela veckans blogginlägg i princip klara så att jag bara kan göra mindre justeringar och fokusera på spridning under veckan.

Bestäm hur mycket tid ett inlägg ska få ta

Jag erkänner, det här kan vara min sämsta gren, jag vill ofta hålla på tills jag är klar. Men, det är väl helt okej att tipsa om saker även om en själv inte är expert på det?

Tips: Sätt klockan på så lång tid du tycker att inlägget ska få ta, ex 45 eller 90 minuter. När klockar ringer får du snooza två gånger, därefter får du nöja dig. Publicera och testa om jorden går under även om du inte var supernöjd.

Återkommande format

Istället för att uppfinna hjulet tusen gånger om – hitta några upplägg som du kan använda regelbundet. Då kan tiden läggas på att fylla på istället för att bygga formen. Hitta några format som är återkommande. Wilda publicerar stjärnögonblick varje söndag, Annika har en fredagslista och jag har både mina resereflektioner (korta inlägg om max 250 ord som är en kort aktuell reflektion) och mina stories för varje månad.

Tips: Wilda använder ett plug in som heter Duplicate post för inläggen med samma format

Wildas stjärnlänkar finns med i alla hennes Stjärnögonblick. Här använder hon plug in:et Dublicate post

Återanvänd eller splitta innehåll

Att återanvända innehåll kan göras på många sätt. Samlingsinlägg är nog mitt vanligaste sätt. Min lista över 10 favorit-vår-weekendstäder är ett exempel, Balkan dag för dag ett annat. Om du är på väg att skriva ett långt inlägg fundera på om det går att dela upp. Kanske kan ett inlägg istället bli tre så är hela veckans inlägg klara samtidigt. Min miniserie om passion är ett exempel, det skulle bli ett långt där jag ville jämföra passioner men det blev ohållbart och istället tre egna inlägg.

Tips: Våga återanvänd bilder som redan är publicerade. Jag har vid några få tillfällen noterat att en bild används flera gånger. Det stör mig aldrig, bloggen blir inte sämre och jag tänker snarare att personen bakom är smart och mänsklig. ytterst få människor läser din blogg så slaviskt att de skulle lägga märke till det.

Blogga mer effektivt med att återanvända bilder
Den här bilden har jag använt flera gånger men så tål den ju också att tittas på flera gånger om. Typiskt tips för att blogga mer effektivt. Foto av Sofia/Fantasiresor

Fotografering och redigering

Fota flera inlägg vid samma tillfälle

Det här ger sig ofta ganska naturligt för en resebloggare som ju ofta bara har en chans men för andra som matbloggar, inredningsbloggar eller livsstilsbloggar kan det här spara mycket tid.

Redigera fler bilder än du behöver

Istället för att bara redigera de bilder jag behöver till ett planerat inlägg redigerar jag alla samtidigt. Det sista jag gör innan jag kliver på planet hem är ofta att tömma minneskortet och lägga över allt i datorn. I flightmode redigerar jag sedan alla bilder jag tycker blev bra nog att någon gång använda. När jag väl sen ska blogga är det bara att välja och vraka. När jag ska skriva inlägg som inte har uppenbar bildsättning som listor, tillbakablickar eller allmänna funderingar (som kan ta enorm tid) så kan jag ta något av de redan redigerade icke-publicerade bilderna. Det tar längre tid när jag redigerar första gången men jag tjänar tid på det stora hela.

Tips: Den här pedagogiska videon om hur en redigerar många bilder samtidigt i Lightroom har hjälpt mig mycket.

Fundera ut vad du saknar

Att hitta bilder till rena destinationsinlägg är en baggis, jag har alltid tusen bilder från mina resor. Värre är det med de mer allmänna eller för att inte tala om de med medveten inriktning. Jag tycks ständigt sakna bilder på: flygplansutsikter, mig själv med drömmande/längtande blick, mig själv i olika känslouttryck som frågande, besviken, entusiastisk, vägskyltar eller andra skyltar som visar någon typ av riktning.

Tips: Skriv en lista på vad för typ av bilder du saknar och se till att fota upp detta

Blogga mer effektivt
Sånna här bilder har jag alltid för lite av. Bilder som passar för inlägg som ”X-resa är precis bokad woop woop”. Hur ska jag bildsätta en resa som ännu inte ägt rum.

Utveckling och bildning

Fortbildning som det så vackert heter känns sällan effektivt men i det långa loppet är det det bästa du kan ge dig. Det är genom Lightroom-videon ovan jag blev snabbare på att redigera bilder, det är genom ex Jennifers SEO-tips som jag blivit lite bättre på SEO och därmed kommer komma närmare mina bloggmål.

Tips: Avsätt en halvtimme varje vecka för att utveckla ditt bloggande. Googla tutorials på youtube, grotta runt bland Influencers of Swedens matiga inlägg i kunskapsbanken, lyssna på We are influencers om andras framgångsrika strategier.

Inställningen för att blogga mer effektivt

Bloggen är din hobby, eller vissa fall en hobby som blivit ett jobb som du får betalt för. Av den enda anledningen ska det vara roligt så om det tar energi så är det något som är galet. Då behöver du jobba med din inställning eller ditt förhållande till din blogg eller annan kanal.

Kvantitet vs Kvalitet

Många gånger tycks kvalité alltid vara mer värt än kvantitet. Jag personligen föredrar många bra inlägg än få felfria. Det gör att flera av mina inlägg har stavfel eller saknar ord. Bilderna är inte perfekta och jag SEO:ar efter bästa förmåga och hoppas att jag hamnar okej i googledjungeln. Kanske kommer du blogga mer effektivt om du skriver SEO-mitt-i-prick direkt men i mitt fall skulle det innebära färre inlägg. Den avvägningen kan en bara göra med sig själv. Men. Välj din väg och var glad för den. Gräm dig inte.

Tips: Två citat att bära med sig från Influencers of Swedens medlemsgrupp: ”…operfektheten också stimulerar igång läsarna att kommentera” och ”Done is better then perfect!”

Ge mig dina bästa effektivitetstips

Hoppas nu att det här inlägget gör att du antingen kan luta dig tillbaka och känna hur du redan tillhör gruppen ”Effektiva bloggare” eller att du fick med dig ett och annat tips och trix för att blogga mer effektivt. Och sitter du nu och håller på några fler tips, dela med dig av dem i en kommentar så fler får chansen att blogga mer effektivt.

Dela detta!Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

13 thoughts on “(Rese)blogga mer effektivt – konkreta tips och trix”

  1. Alltså TACK för ett alldeles prima inlägg!! Så många bra tips, blev alldeles snurrig av inspiration!

    Eftersom jag först under hösten 2017 börjat blogga regelbundet (3 ggr per vecka) och samtidigt börjat satsa stort på att utvecklas inom bloggandet och höja på inläggens kvalitet, får jag ahaa!-upplevelser ungefär varje dag.

    Det finaste jag märkt under mina månader som mer än hobbyresebloggare är hur snabbt man faktiskt blir bättre då man gör något kontinuerligt. Idag skriver jag inlägg, fotar och redigerar så mycket snabbare än för 6 månader sedan.

    Ha en fin dag!

  2. Vilka bra och konkreta tips! Toppen för mig som försöker komma tillbaka till bloggvärlden efter att ha varit borta i flera år. 🙂 Bra att planera i förväg med foton och idéer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *