Resereflektion nr 72: Funkar avskräckande information?

Posted on

Är avskräckande information rätt väg att gå för att få människor att ändra sitt beteende? 300 sköldpaddor har hittats i fisknät utanför Mexicos kust. Jag knyter sig i magen. Detta är orsakat av fiskindustrin och jag måste genast ställa mig frågan, är det värt det? Är det värt för mig att äta fisk och indirekt stödja den här typen av problematik?

Självklart finns det mer eller mindre problematiskt fiske men allt hänger ihop. Spontant: Nej jag vill absolut aldrig mer äta fisk om det innebär dessa typer av konsekvenser utöver att själva djuret jag äter måste dö. Men samtidigt. Kommer jag ändra mig av en sån här nyhetsflash, mest troligt inte.

Avskräckande information – funkar det?

Det finns forskning om avskräckande information fungerar eller inte, jag tyvärr inte uppdaterad för att kunna sammanfatta. Jag vet att dokumentären Blackfish hade stor påverkan som lobby-medel kring späckhuggare som hålls i fångenskap för underhållning och jag vet att vi har avskräckande bilder på cigarettpaketen så helt verkningslöst tror jag inte det är.

Hur reagerar du när du ser avskräckande information på det här sättet? Viftar du bort, blir du upprörd men släpper eller tar du till dig och förändrar? För egen del tror jag att jag måste matas av denna information många gånger för att konstant ha en avsmak inför detta och tänka på det när jag väl står där i affären och ska köpa fisk.

Avskräckande information går att översätta till vilken fråga som helst inom resor. Filmer om hur all-inclusive-vinster flyttas från landet, elefanter som plågas när de tämjs, alkoholens baksidor för turistorter osv. Frågan är om det skulle ha någon effekt om det gjordes mer avskräckande information om dessa ämnen. Vad tror du?

Ledsen för katastrofalt dålig headerbild. Gissar att de som hittade dessa offer inte hade med sig en nice kamerautrustning i bakfickan. Bild från Reuters, en artikel om hela händelsen finns här. Alla resereflektioner hittar du i kategorin Resereflektioner. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *