Miniserie: Att resa med passion för Varumärken

Posted on

Varumärken är så mycket mer än en logga. Här berättar Erik om sitt intresse och hur detta är en del av hans resor. Tänk att det finns ett djup i det mesta för den som är tillräckligt intresserad. Här är del 3 i miniserien om att resa med passion. 

Efter del ett om Eva och de olympiska arenorna och del två om Pernilla och maratonloppen hon gjort är det dags för del tre. Den här gången om Erik Gustavsson tillika min sambo. Jag har haft äran att få följa med på några av de resor Erik gjort där ett besök hos ett varumärke varit en av aktiviteterna för dagen. Måste säga att alla jag varit med på helt klart varit värda ett besök.

Passion 3: Varumärken med Erik

Hur skulle du beskriva ditt intresse?

Det är nog snarare andras fascination för något som jag tycker är intressant. Alltså hur ett varumärke bygger relation till människor så starkt att det ofta blir en livslång relationen och dessutom påverkar hela dessa personers liv. Ta Harley Davidsson till exempel, för de som kör HD är det sällan bara en motorcykel, det är ofta fråga om en identitet.

Mitt intresse började tidigt. I samband med att OS gick av stapeln i Atlanta 1996 fick jag också nys om att deras största sponsor, Coca Cola även hade sin hemvist i denna stad. Där och då väcktes en dröm att jag en gång skulle åka till Atlanta för att besöka Coca Colas huvudkontor och tillika upplevelsecenter.

I vuxen ålder grundar det sig i att jag har ett intresse för varumärken och hur de påverkar människor. Jag åker till varumärkens upplevelsecenter för att se hur varumärket väljer att kommunicera om sin egen historia och roll i idag.

varumärken seattle
Erik är nöjd med att snart få dricka kaffe på Starbucks rosteri i Seattle

Vilka är bäst på att bygga sina varumärken?

Alkohol och bilar. Ju mer premium ett varumärke är, desto mer krut lägger varumärket på relationsbygget. BMW och Audi är bland de bästa på detta. För dem handlar det om så mycket mer än att kränga bilar. De riktigt starka varumärkena binder dessutom olika typer av personer kring sig. Appel lockar changemakers och de som är kreativa medan Harley Davidsson snarare drar till sig rebellerna. En del väljer ju till och med att tatuera in varumärket på sin kropp – då kan vi snacka dedikerade människor.

varumärken passion harley davidson
Utanför Harley Davidson museum

Hur ser ditt rese-CV ut med ditt intresse som utgångspunkt?

  • Coca Cola, Atlanta, USA – Stor variation av aktiviteter. Allt från en stor bio till att bli guidad i olika rum, smaka alla deras drycker som de har över hela världen över 180 stycken.
  • Bundaberg, Australien –  En historisk och kulturell resa genom dess familjeföretags historia. Provsmakning och försäljning av deras produkter, inte minst deras ingefärsläsk som är deras signumdryck. (Headerbilder är därifrån)
  • Harley Davidson, Milwaukee, USA – Historik och kultur om hur människor har levt och vad är det som göra att vissa människor dras till deras varumärke. Gamla motorcykelmodeller att titta på, gigantisk shop och restaurang.
  • Volvo, Göteborg, Sverige – En tur på fabriksgolvet med de blå tåget, gamla modeller visas upp och beskrivning i deras genomgående säkerhetstänk.
  • Starbucks, Seattle, USA – Ett rosteri där de förklarar historia, deras affärsidé och vad de tror på inom caféutveckling och kaffe. Finns café, shop och provsmak.
  • Jack Daniels, Lynchburg, USA – Möjlighet att gå runt på marken i originalfabriken, få en guidad tur och höra om då fram till nu.
  • Ferrari world, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten – Ett nöjesfält med adderad varumärkesnärvaro och väldigt mycket fakta och info om Ferraribilar. En bio och världens snabbaste berg och dalbana vilket säger något om Ferraris varumärke.
Starbucks seattle varumärken
Rostning pågår hos Starbucks i Seattle

Vilken är den största omvägen du tagit för ett varumärkes skull?

Jag och några vänner bilade från New York till Miami och jag lyckades övertala (eller krävde) att vi skulle åka förbi Atlanta för att jag skulle få uppleva min barndomsdröm. Det blev en omväg på cirka 80 mil.

Vilket varumärke är värt att besöka även för den ointresserade?

Coca Cola i Atlanta

Vilka resmål vill du besöka?

  • Ikea i Älmhult som öppnade sommaren 2016.
  • Guinness house i Dublin
  • Tesla och SpaceX i USA

Det var Eriks passion för varumärken och hur de presenteras för besökare. Har du besökt några varumärken eller har du egna passioner som driver dig att besöka vissa platser?

Bilder på Coca Cola och Harley Davidson tagna av Erik Gustavsson, resten av mig. 

4 thoughts on “Miniserie: Att resa med passion för Varumärken”

  1. Med släkthus utanför Älmhult har det nya IKEA muséet (i det gamla varuhuset) såklart besökts.
    Till Erik rekommenderar jag varmt Autostadt i Volkswagens hemstad Wolfsburg. Massor av roligt även för icke bilintresserade faktiskt. Kan rekommendera övrigt att göra i krokarna vid en resa.
    Kiviks Musteri med Äpplets hus är en av mina Sverigefavoriter.

  2. Roligt att läsa om Eriks fascination.Det finns ju faktiskt varumärken som används om alla liknande produkter
    Tänker på lypsyl som jag tror många använder namnet på men de använder andra varumärken för sin läppsalva

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.