10 veckor som egenföretagare: Resultat och insikter att ta med in i framtiden

Posted on

Jag har haft så sjukt roligt och lärt mig kopiöst mycket. Jag är stolt, taggad, inspirerad och glad. Livet som egenföretagare kunde inte börja bättre!

Det är dags att sammanfatta mina tio veckor som egenföretagare i dess ”investera i mig själv fas” som jag precis är klar med. Nu väntar fem månaders marinad och sedan ska köttet/osten/svampen läggas på grillen och vi ska se vad jag går för. Men det är först i april. Nu ska jag först knyta ihop min egen säck, fira att jag nått alla mina uppsatta mål och blicka tillbaka på tio riktigt givande och utvecklade veckor.

Jag är tacksam för min egen disciplinära förmåga. Jag har verkligen tagit vara på tiden och hittat ett optimalt upplägg av att effektivt investera i mig själv, unnat mig mycket tid med hästar och haft en avslappnad vardag med familjen. Efter dessa veckor är jag långt ifrån utpumpad och i stort behov av fem månader ledigt men det kanske är just därför som en sådan resa passar så bra att ge oss nu.

Resultatet jag har anledning att fira

Det här är en blandning av vilka mål jag satte upp, hur det gått att nå dem och några saker jag ägnat mig åt den senaste tiden.

Fördjupad kompetens

Jag har läst hållbarhetsredovisningar, kollat på Visit Swedens alla hållbarhetswebinarier, läst på om olika ramverk för hållbarhet, intervjuat personer i resebranschen, läst GSTC Critera-kursen, genomfört en föreläsning och fått feedback (snart) samt lyssnat på diverse poddar. Jag hade som mål att jag skulle känna mig påläst och det gör jag verkligen. Inte färdig, inte fullärd men tillräckligt för att kunna navigera i snacket och uppfattas som en kompetent person.

Breddat nätverk

En av de sakerna jag är allra mest nöjd med är att jag har träffat 40 unika personer, 14 från mitt befintliga nätverk, 26 personer jag tidigare aldrig träffat på tumanhand. Så många smarta, generösa, kunniga och snälla människor som delat med sig av sin kompetens, sina perspektiv, sina nätverk och erfarenheter. Mitt allra största tack till dem alla.

Några av alla stjärnor jag träffat: Per och Pontus, Läs och Res, Linda Mannerby, Hållbarhetschef på Visit Sweden, Karin Stenmar, Hållbarhetschef Folksam, Anders Örnulf, Ekonomichef på Skistar, Anna Rönngård, VD på Amra, Sandra Ehne, Kommunikationschef BCG i Sverige, Sara Pontander, Nordisk chef för event på American express och Ann-Therése Enarsson, VD Tankesmedjan Futurion.

Tydligare företag

Jag har identifierat min kompetens, formulerat mitt erbjudande och skissat på en affärsmodell. Åtminstone för nu, det där kan ju ändras med tiden. Det finns nedtecknat på min webb som jag i all enkelhet knåpat ihop. Kolla in lindavismer.se om du är nyfiken på resultatet.

Välutnyttjad bok

Jag har sålt fler böcker än uppsatt mål för aug-okt. Några bokhandlare med flera olika butiker har tagit in den och en folkhögskola har köpt in en klassuppsättning, en gymnasieskola är på gång. Jag har skrivit avtal med ett studieförbund om att ta fram en studiehandledning för boken. Flera har visat intresse för föreläsningar till våren.

Många böcker har fått nya ägare att utmana i sina tankesätt

Skriven plan

Inför resan hade jag som mål att formulera ett syfte med långresan och göra en enkel plan för hur mycket (eller snarare lite) jag ska jobba under själva resan och samtidigt ge mig förutsättningar att kunna få betalda jobb under våren. Det är uppnått.

Insikter och medskick för framtiden

Några insikter och medskick till mig själv att tänka på både under resan men framför allt när jag kommer hem.

  • Jag behöver hitta mina värderingar, alltså vad och vem kan jag jobba för, vilka kan jag sälja mina tjänster till och vad jag t.ex. kan göra reklam för
  • Jag behöver än tydligare formulera min kärna, inom den kan jag vara spretig och göra mycket olika saker
  • Alla som jag tror vet vad social hållbarhet inom turism är vet det inte. Jag behöver hitta sätt att förklara utan att skriva på näsan och jag måste sluta anta att folk kan och förstår.
  • Det är företagsledningarna som kommer avgöra om vi blir mer hållbara. Det är den sista personen som måste fatta rätt beslut, medarbetare och konsumenter kan trycka på. Den riktigt stora förändringarna sker när regler ändras och lagstiftning skärps.
  • Jag engagerar mig i en delvis smutsig och ohållbar bransch. Mitt val är att jag tänker vara med och förändra. Främja att vi ska erkänna det ohållbara, sluta skönmåla och inte acceptera att resebranschen är dömd att vara ohållbar verksamhet. Vi ska ha högra ambitioner än så och jag tänker hjälpa till.
Läs och res värderar hållbarhet högt när de sätter ihop sina gruppresor, finns många i branschen som har mycket att lära av deras sätt skapa reseupplevelser.
  • Jag kan helt lämna mitt hållbarhets-akademiker-bildningskomplex och jag-kan-inget-om-vinstdriven-business-komplex. Istället ska jag uppvärdera min erfarenhet av att jobba med ideell sektor som på många sätt är en otrolig tillgång eftersom det är just civilsamhället som driver utveckling framåt oavsett om det gäller arbetsvillkor på hotell, djurvälfärd eller fattigdomsbekämpning.
  • Jag ska bara sälja det jag är riktigt vass på och skit i allt annat
  • Min bok är grym och kan verkligen användas inom utbildning. Potentialen är jättestor.
  • Att till våren ta andra uppdrag än det som ingår i kärnan är att möjliggöra det jag verkligen vill göra snarare än ett nederlag att inte sälja det jag vill.

Med detta ser jag höstens investering i mig själv som ett avslutat kapitel. Nu väntar en tid där jag kommer ge utrymme för saker att landa, nya idéer att formuleras och nya tankar tänkas. Med det sagt, mejlen kommer läsas. Jag är hundra procent intresserad av att fånga upp trådar för möjliga samarbeten eller uppdrag. Så råkar du ha något du ser potential i eller vill bolla, hör av dig redan nu, vänta inte till våren!

Jag vill tacka livet!

2 thoughts on “10 veckor som egenföretagare: Resultat och insikter att ta med in i framtiden”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *