Hannas spaning handlade om att se hållbarheten ur fler perspektiv och att det finns en längtan och efterfrågan att resa meningsfullt.
Nummer två av turismspaningar från 2019 som följs upp med en reflektion av samma person är Hanna Anfelter. Hanna driver då som nu en inspirationssajt för hållbar turism som går under namnet Reform travel som hon grundat.
Spaningen 2019: Mer ansvarsfulla och meningsfulla resor
Jag frågade: Hur tror du att resande och turism kommer utvecklas framöver på kort och lång sikt?
Hanna spanade:
Den senaste tiden har det varit oerhört stort fokus på flyget, koldioxidutsläpp och turismens negativa effekter på miljö men hur många klimatlarm vi än tar del kommer vi inte att sluta resa. Tittar vi globalt fortsätter resandet bara att öka från år till år. Däremot tror jag att vi kommer resa mer medvetet. Konsumenterna blir mer medvetna och kommer ställa högre krav på branschen att erbjuda ansvarsfulla och meningsfulla resor. Vi kommer resa mer med tåg, söka mer naturbaserade upplevelser, vandring är och fortsätter vara populärt. Mer långväga resor mer sällan och fler upplevelser på nära håll.
Hannas reflektion 2023: Långsam utveckling men hoppet lever
När pandemin kom och resandet stod still var det många som tänkte att det här skulle bli nystarten till en mer hållbar turism. Men det var nog snarare en förhoppning. Vi ser att resandet snabbt tar fart igen, begrepp som ”revenge tourism” får fäste och det är som att pandemin är bortglömd även om den fortfarande sätter spår på många platser runt om i världen. Det här visar bara att vi människor vill resa och kommer troligtvis aldrig sluta resa så länge det är möjligt. Trots klimatlarm och lågkonjunktur. Samtidigt visar studier också att resenärerna söker mer meningsfulla upplevelser, att de vill bidra positivt med sin resa och ta ansvar. Så jag fortsätter hoppas och tro på att resandet och turismen fortsätter att utvecklas i en mer hållbar riktning.
Spaning 2019: Kryssningsindustrin näst på tur att granskas
Jag frågade: Vilken fråga inom turism/resande tror du kan få motsvarande fokus som flygdebatten och flygskammen fått?
Hanna spanade
Kryssningsindustrin har länge smugit under radarn, men kryssningar är egentligen mycket värre än flyget sett till miljömässiga och sociala effekter så jag tror att det kan komma att bli mer fokus på den.
Tittar man på hotellbranschen just nu är det stort fokus på matsvinn så slöseri överlag skulle kunna hamna i strålkastarljuset men det är svårt att sia.
Hannas reflektion 2023: Mer tåg, mindre flyg och kryssningsindustri som fortsätter gå under radarn
Eftersom flyget är det som påverkar det individuella klimatavtrycket mest tror jag inte vi kommer att sluta uppmärksamma flygfrågan. Forskningen är entydig, ska vi klara klimatmålen måste flygandet minska. Sedan tror jag fortfarande inte att flygskam är vägen att gå utan det måste till mer kunskap och förståelse och pratas mer om resandet som helhet om vi ska få till förändring på riktigt.
Det positiva är att samtidigt ökar tågresandet och fler upptäcker fördelarna med att resa rälsvägen, och inser att det faktiskt inte var så krångligt eller dyrt alla gånger. Kryssningsindustrin fortsätter att gå under radarn samtidigt som intresset för kryssningar ökar så jag hoppas det blir mer ljus på den frågan.
Mina tankar om matsvinn och kryssningsindustrin
Jag delar både Hannas spaning och reflektion. Jag tycker mig se en liten förskjutning om att fler ser fler dimensioner av resandet är flyg och miljö och för de som är berörda av matsvinn tror jag det är en av de absolut mest prioriterade hållbarhetsfrågor som de arbetar med. Vi aldrig veta hur flygskammen hade utvecklat sen eftersom det kom av sig i och med pandemin, därmed har heller inte kryssningsindustrin granskats som de borde och kommer kanske heller inte göra eftersom jag har svårt att se att vi kommer ha en flygskam/reseskam 2.0.
Här kan du läsa alla tidigare turismspaningar och tillhörande reflektioner