Transformativ Turism och världsnödvändigt behov att transformera turismindustrin

Posted on

Transformativ turism, resor som förändrar oss, som får oss att värdera världen och dess levande ting högre. Med det som mål måste turismindustrin transformeras i grunden.

Idag är det Världsturismdagen, eller UN World Tourism Day. En dag likt många andra årsdagar som syftar till att uppmärksamma en fråga. Årets tema är hållbara investeringar i turism och det känns helt rätt i tiden. Hållbar omställning kräver investeringar, inte bara i industri och teknik utan i alla sektorer, även besöksnäring och resebransch.

Mitt sätt att uppmärksamma denna dag är genom att belysa det faktum att turimsindustrin behöver transformeras. Jag har också kampanjpris hela den här veckan på boken Resenärens makt som jag skrivit. Kampanjkoden ”turism” ger 15 procent rabatt. Beställ boken i min webshop.

Vad är transformativ turism och varför?

Vad transformativ turism är kan besvaras både kort och långt, vetenskapligt och förenklat. Jag skulle säga att transformativ turism handlar om att resor på djupet har en förändrande inverkan på den som reser och en positiv påverkan på platsen och personerna som resorna besöker. Det handlar om lämna goda avtryck. Att vidga vyer, lära sig nya saker, få fördjupad förståelse. Och, kanske viktigast av allt. För resenären ska den inverkan tas med hem och omsättas till ett förändrat sätt att leva. Mer ödmjukt, mer omtänksamt, mer tillitsfullt.

När turism har inverkan på det här positiva sättet, så går det enligt mig att motivera de baksidor och negativa följder som också kommer med resor så som det är idag. Jag har rest till Ghana och fått med mig omvälvande insikter om kolonialismens effekter som skolböcker inte gett mig på samma sätt. En som är uppvuxen i en storstad i Asien besöker Svalbard och får en upplevelse hen aldrig haft om vilka djur och natur som finns att bevara. En som rest på sol och bad-semester kors och tvärs gör en gruppresa och får samtala med lokalbefolkning som hen känner en kontakt med hen inte trodde var möjligt från så vitt skilda världar.

transformativ turism
Slavfort i Ghana som gjorde mig illa till mods och nyfiken som i sin tur lett mig till djupare efterforskning om maktordningar, rasism, fördomar och ojämlikhet.

Turismindustrin behöver transformeras

Det kanske låter romantiserande att turism ska kunna vara så här omvälvande och det är långt ifrån att vi har en turism som är så. Det betyder inte att turism ska vara utan avkoppling och njutning. Men det kan inte bara vara det. Det måste också ha en djupare dimension om det ska vara hållbart och försvarbart. Turismen idag är inte, men kan vara transformativt. Det är en målbild att sträva mot. Och fullt möjligt och nödvändigt.

Vi har en hel reseindustri som likt fast-fashion-industrin har en totalt ohållbar affärsmodell. Men modeindustrin har länge haft krafter som utmanat och vi ser hur de allra mest ohållbara aktörerna genomgår enorma förändringar. Svenska H&M är bara en av dem. Reseindustrin kan också göra den omställningen, av egen fri vilja eller för att alla andra affärsmodeller kommer dö ut på sikt.

transformativ turism
Om resor ska vara bara detta. Sol, bad och full service innanför hotellets område, då kan turismen aldrig vara transformativ.

Hållbara investeringar för en transformativ turism

Världsturismdagen uppmanar till hållbara investeringar i turism och det är precis vad som behövs om turismen ska bli mer transformativ och kunna spela den rollen som turism skulle kunna spela. Det är också genom investeringar som industrin kan genomgå sin egen transformation. Bli en industri som gemene person och politiker på riktigt tycker bidrar till något bättre. Inte som något onödigt och skamligt som bara överklass har råd med. Att möta människor är livs- och världsnödvändigt, det kan transformativ turism erbjuda.

Jag håller fast vid min optimism. Den här förändringen, transformationen är möjlig. Det behövs klarsynta och värderingsdrivna företagsledare och medarbetare, modiga politiker som gör alla andra vägar än hållbara omöjliga och massa turister som tänker välja annorlunda än de gjort tidigare. Allt det här händer inom modeindustrin här och nu, trots att förändring kanske har känts omöjligt. Allt är alltid möjligt, det har vi sett bevis på så många gånger.

Vad tror du?

Här finns fler inlägg jag skrivit tidigare år om världsturismdagen och andra inlägg om turismindustrin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *