Fem förutsägelser och fria funderingar om flyget i framtiden (post corona)

Posted on

Vad händer med flyget i framtiden? Tar pandemin kål på det eller är det snart tack on track. Jag gör några förutsägelser på temat.

Vad ska vi våga tro om flyget i framtiden. På ett sätt en sådan given plats, på ett sätt utmanad från flera håll. Jag tror dagens fossilflyg är något att räkna med en bra bit framöver och också att det kommer användas. Jag ser inget som tyder på att vi kommer sluta flyga.

Förutsägelser om flyget i framtiden

Covid-19 visar att svaret på klimatkrisen inte är minskat flygande. Kommer några säga. Andra kommer säga det motsatta. På det temat och lite andra tankar om flyget har jag spekulerat om framtiden. Vi får se om tre-fem år om jag hade någon koll överhuvudtaget.

Minskat flygande spelade liten roll

Jag tror, med betoning på tror, att den allmänna uppfattning i samhället är att:

  1. Vi lever i en klimatkris, eller åtminstone under starka hot
  2. Utsläppen behöver minska på alla fronter
  3. Den största skillnaden jag som enskild individ kan göra är att inte flyga
  4. Om vi alla slutar flyga kommer det göra stor skillnad

Med dessa insikter tror jag också att många faktiskt är förvånade över att utsläppen inte blev markant mindre under 2020. De minskade med sex procent men inte med 25 procent som jag ibland får intrycket av att flygdebatten säger oss.

Ingen insatt i klimatfrågorna har sagt det (att det handlar om i storleksordningen 25 %), budskapet har varit att minska flyget är den största skillnaden en individ kan göra. Så ingen har alltså farit med osanning men trots att jag är insatt och smart så känner jag mig ändå lite snuvad.

– Fasiken, inte ens när vi slutar flyga nästan helt och hållet blir skillnaden av betydande slag”.

Samtidigt i nästa steg tänker jag

– Nä precis, att individer slutar flyga är inte lösningen, det är en pyttedel. Att LKAB, Vattenfall och SSAB håller på att ta fram fossilfri stålproduktion med hjälp av vätgas, DET kommer göra skillnad.

Läs mer om jättespännande HYBRIT här.

Flyget i framtiden förutsägelse
Flyget, så vackert men ändå så smutsigt

Reselängtan skapar en puckel

Jag tror inte vi kommer resa ikapp alla resor som vi förlorade eller ställde in, men jag tror att vi kommer se en tydlig puckel de första åren efter att restriktionerna släppt. Då kommer reselängtan försöka stillas på alla sätt som resenärer finner möjliga.

Efter det tycker jag det är svårt att ha en uppfattning, jag tror inte vi blev mer miljömedvetna under denna pandemi och jag tror heller inte att det digitala har utvecklats så det kan ersätta nöjes- eller umgängesresor. Även om vi vill resa ”på riktigt” tror jag VR och 5-6-7-D-upplevelser kommer äta en del av resekakan. I framtiden, vi är inte där än.

En av mina tydlgiaste reselängtarbilder
Umgås med nära och kära under resor kommer många längta till

Priskriget blir en balansgång

Jag förväntar mig ett priskrig men som nödvändigtvis inte behöver innebära billiga biljetter. Alla bolag kommer vilja ha tillbaka sina kunder, alla kommer vilja kunna erbjuda de mest efterlängtade resorna. Det blir en delikat balansgång för flygföretagen att både behöva få upp sin likviditet och inte sätta för höga priser. Om de nu krisat på riktigt i kassan hos dem, jag är inte helt säker faktiskt, trots alla rop om hjälp.

Flyget i framtiden förutsägelse
Priskrig i alla kategorier, lågprisflyg inte minst.

Affärsresandet, jobbresor och digital lösningar

På totalen förväntar jag mig mindre flygresande några år efter att det initiala uppdämda behovet av att ses är över. Det gäller inte bara privata relationer. Jag tror även inom jobb så kommer det genomföras konferenser och mässor som blivit inställda. Men när de genomförts då tror jag det digitala mötet kommer vara dominerande. Inte för miljöns skull utan pga effektiviteten i företagen. 2020 och 2021 har visat det orimliga i mycket resande inom jobbet och många tror jag inte ens vill leva det livet när familjen är hemma och de digitala lösningarna har sina fördelar.

Sånna här resor till Europaparlamentet tror jag .tex. kommer fortsätta/återupptas

Skammandet fortsätter och information till sin egen fördel

Vi såg några år av flygskammande och nu har vi levt ett år av umgängesskammande. Människor som träffats men inte delat på instagram pga rädsla för vad folk ska säga eller den totala osugenheten på att behöva förklara eller försvara sig.

Vi har också sett ett år med hälften av flygen på marken och en koldioxidminskning på marginalen i relation till behovet för vända klimatkrisen. Det kommer de olika sidorna om flygdebatten välja till sin fördel.

– Se där, det spelade roll att vi flög mindre. Vi fick ned utsläppen med flera procent

– Se där, det spelade ingen roll att vi flög mindre, nästan slutade flyga helt. Vi fick ändå bara ned utsläppen med några få procent.

Ingen har fel men att komma varandra närmare och skapa en mer gemensam grund att diskutera utifrån det tror jag inte att den här pandemin gav oss.

Flyget i framtiden förutsägelse
Även fortsättningsvis tror jag det kommer finnas en uttrycklig korrekt väg till paradiset. Den innehåller inte flyg.

Flyget i framtiden – förutsägelser enligt dig?

Det var några förutsägelser och funderingar om flyget i framtiden. Det är alltid lite läskigt att göra just framtidssiande. Inte minst med tanke på att vi lever i en pandemi ingen trodde ens var möjlig för 15 månader sedan. Utom Hans Rosling då, som alltid vet precis vad han snackar om (läst sista kapitlet i hans bok så har du svaret).

Men vad tror du, vilka förutsägelser skulle du satsa några kulor på och vilka har jag missat helt och hållet?

Här finns alla inlägg på temat flyget

2 thoughts on “Fem förutsägelser och fria funderingar om flyget i framtiden (post corona)”

  1. Jag är absolut inne på linjen att det minskade resandet drog ner utsläppen, allra helst på individnivå om man ska gå till sig själv. Men, det påvisade också det faktum att flyget (i det här fallet) inte alls stod för den mängden som ”vi” trodde – plus att vi upptäckt många andra saker som också släpper ut gifter. Plus att hela pandemin i sig har skapat avfall och annat som vi inte hade innan.

    Jag hoppas så klart att utkomsten av det här blir en mer sansad, nykter och objektiv debatt på hur vi tar oss framåt, istället för att skamma vissa utvalda målgrupper.

    1. Kanske framgick min poäng dåligt, men den var iaf att utsläppen var ungefär så som väntat, alltså, flygets betydelse har inte över- eller underdrivits i de officiella siffrorna, däremot vad gäller uppfattningen om storleken. Det var iaf det jag menade. Ja mer sans åt folket!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *