Jag ska dra ett strå till stacken och försöka pusha det svenska affärsresandet i en mer hållbar riktning. Roligt uppdrag och spännande sammanhang att befinna mig i.
Jag har den stora äran att vara hållbarhetsbloggare hos Sveriges Affärsreseförening vars engelska namn förkortas SBTA. Föreningen samlar alla de stora affärsreseköparna (Sveriges största företag) och de stora företagen som tillhandahåller resor (transportörer, hotel, resebyråer etc).
Personligen har jag inte ägnat mig särskilt mycket till affärsresande eller den branschen men under hela tiden när jag skrev min bok hade jag en tanke i bakhuvudet som gick ungefär så här: Stora företag som aspirerar på att vara de hållbaraste i sin bransch borde vara intresserade av att deras medarbetare gör medvetna val under affärsresor så att det inte skadar varumärket. Att närma mig affärsresandet känns därför oerhört roligt och spännande.
Hållbarhetsbloggare hos Sveriges Affärsreseförening
Den närmaste tiden kommer jag göra månatliga inlägg på temat hållbart affärsresande. Jag har gjort två inlägg hittills och det har varit väldigt roligt att intellektualisera över hållbarhetsfrågorna.
Inlägg 1: Fem myror, fyra elefanter, tre språk, två ekonomiska drivkrafter och ett glatt hej!
Mitt första inlägg handlar om vilken viktig roll ”bolagsjättarna” har för att driva på den hållbara omställningen med de resor de köper och att jag tycker att det norska ordet bärkraft är så mycket bättre än hållbarhet.
Det här är några utdrag
Hållbarhet, eller ska jag säga bärkraft, handlar inte om att backa in i framtiden, att vara romantisk över det som varit, bevara det vi en gång hade. Hållbarhet är utveckling, framsteg, förbättringar. Hållbarhet ska vara spännande, viktigt och roligt här och nu. Det är vi människor som ska driva utvecklingen och då måste avkastningen och belöningen komma här och nu. Också, inte bara på sikt.
Det här är ett del av ett annat stycke
När det kommer till den stora hållbarhetsutvecklingen, socialt, ekonomiskt och miljömässigt, för hela resebranschen så är jag övertygad om att affärsresandet behöver ta lead. Det finns helt andra möjligheter att ställa krav från affärsreseköparna än privatresenärerna. Dels för att det är olika stora muskler och plånböcker men framför allt för att affärsreseköparna är organiserade enheter.
Läs hela inlägget Fem myror, fyra elefanter, tre språk, två ekonomiska drivkrafter och ett glatt hej!
Inlägg 2: När idén om hållbarhet blir så inne att ingen kan motstå den
Mitt andra inlägg skapade jag stommen till under en skidtur när jag lyssnade på Sverker Sörlins vinterprat. Så bra för övrigt, kallt tips, det handlar om snö. Det är ett aningen pessimistisk inlägg men också ett som väcker kämparglöd.
Inlägget utgår från ett citat som Sörlin sa i sitt vinterprat
-Inget i världen är starkare än en idé vars tid är inne.
Och jag tänker. Är idén om miljömässig hållbarhet inne? Eller är den för tidig? Är vi redo att fatta de beslut som behövs? Jag tror inte det. Betyder det att jag inte tror på idén eller att jag inte tänker kämpa för den. Absolut inte. Jag tänker kämpa ännu mer.
I slutet ställer jag några retoriska frågor
Du som på ett eller annat sätt arbetar med affärsresande. Förmår ni er att fatta miljömässigt hållbara beslut? Finns det gånger då ni valt bort det hållbara till förmån för något annat? Där ekonomin fått gå före. Där ledarskapet inte drev igenom det som behövs. Kanske var idén om hållbarhet inte tillräckligt inne.
Läs hela inlägget När idén om hållbarhet blir så inne att ingen kan motstå den
Vi får se var det här blogginlägget tar mig, jag hoppas att affärsresandet är så öppet för förändring och att ta ansvar i relation till den makt de har.
Det här är början!