Klimatklubben är här för att ge oss en ny plattform i syfte att engagera oss i klimatfrågan. Briljant initiativ och även jag som flyger så mycket känner mig välkommen. Har redan börjat fundera på skillnad mellan att flyga privat och i tjänsten. 

Klimatklubben är här för att stanna

De grymma bloggarna Slow Fashion, Husligheter och Emmasundh.com har tagit initiativ till Klimatklubben med det tydliga målet: Att kunna överlämna ett hållbart samhälle och en välmående planet till nästa generation. Klimatklubben var först ett instagramkonto som på bara en vecka fick 7000 följare. Som sedan blivit en Facebook-grupp som 2000 personer redan gått med i. Det skapas aktionsgrupper, upprop, tipsas och peppas. Jag tror att detta är ett vinnande konceptet baserat på ett enda skäl: Ansatsen och tonen:

I Klimatklubben har vi högt i tak. Alla idéer är välkomna, inga frågor är för ”dumma”. Här bemöter vi varandra med respekt, här diskuterar vi sak och inte person och här har vi förståelse för att alla inte kommit lika långt i sitt eget klimatarbete. Här tror vi på att en morot leder snabbare till individuell förändring än en pekpinne, och tipsar och inspirerar därför hellre än kritiserar och skambelägger varandra.

Klimatklubben
Maria, Emma och Johanna, dessa tre grymma grundare. Pressfoto av Emily Dahl

Jag och min klimatresa

Jag har kommit långt i min medvetenhet, halvlångt i min kunskap men inte särskilt långt i min handling för just flyget. Det känns konstigt men skönt att veta att Klimatklubben är till även för mig. Oavsett hur långt jag kommit i min klimatresa eller hur oskarpa mina klimatglasögon är just nu så är jag välkommen så länge min riktning är att minska min påverkan.

Jag noterar att allt fler säger att de ska sluta flyga privat. Jag tolkar det som de resor de själva känner att de har full makt över, som alltså görs under någon typ av fritid. Jobba måste en ju göra och det måste gå att ta vilket jobb som helst oavsett var en bor i Sverige. Hela Sverige ska leva osv. Det är min starka övertygelse.

Det är inspirerande att se människor hitta olika sätt att minska sitt flygande. För egen del väljer jag tåget nästan uteslutande inrikes även i jobbet. Kanske för att jobbet betalar resan och då kan jag välja precis det tåg jag vill utan att det svider i plånboken.

Skiljer du på privata och professionella resor och vilka transportmedel du väljer?

Alla resereflektioner hittar du i kategorin Resereflektioner. 

Kommentarer

10 svar till ”Resereflektion nr 79: Klimatklubben och sluta flyga privat”

  1. Profilbild för Lisa / livet från den ljusa sidan

    Jag försöker tänka lika i jobbet, skulle aldrig flyga till Gbg då heller tex. Men mkt kan man ju inte styra över. Däremot har jag tänkt mkt på att jag där som chef faktiskt kan påverka. Är ledare för flera team i Indien tex, och ändrade deras intervall i Sverige så det blev färre men längre rotationer online – direkt sparande av många resor. Viktigt också med bra kultur kring videosamtal vs fysiska möten. Såklart man kan påverka på jobbet också, om man försöker.

    1. Profilbild för Linda Engström, resamedvetet.se

      Så är det verkligen. En chef sätter standarden både för arbetstider och miljötänk, men även möteskultur och upplägg. Och såklart även hur ofta möten ska vara och mycket satsningar som görs på videoutrusning

  2. Profilbild för Daniel | FlyingDryden

    Jag tror lite tvärtom, att det är tjänsteresorna som vi måste börja avstå från. Tyvärr har jag ingen statistik men jag hörde någonstans att det är en stor andel av de inrikesresor som görs idag. Många möten kan garanterat göras på distans idag, så då behöver vi inte resa alls.

    Jag reser inte särskilt mycket i jobbet, tre-fyra svängar i snitt och år kanske men hittills har jag tagit flyget av olika anledningar. Dels för att jag själv personligen förlorar på att ta tåget eftersom jag inte får betalt för tiden jag reser i tjänsten, om jag reser utanför arbetstid. Inte särskilt motiverande att sätta sig på ett tåg då.

    1. Profilbild för Linda Engström, resamedvetet.se

      Då kanske det är något du ska strida för, du jobbar ju till och med statligt. Nog borde det ligga i deras intressen att hålla nere Sveriges utsläpp och att då låta dig resa på arbetstid är väl det minsta som borde kunna begäras?

      1. Profilbild för Daniel | FlyingDryden

        Lite så, och det är därför jag i skrivande stund jobbar på min text om ”grönt traktamente”. Håll utkik! 🙂

  3. Profilbild för emolis
    emolis

    Jag tänker precis tvärtom när det gäller flygresor. Bort med alla onödiga tjänsteresor. Måste man verkligen flyga kors och tvärs för att ha möten med kollegor på andra orter/länder? Med den teknik som finns i dag? Har vi inte kommit längre än så? Efter många år i databranschen skulle jag vilja säga att 99 % av alla jobbresor/möten hade gått att lösa digitalt (förmodligen mer effektivt). Sen finns det självklart tillfällen då det kan vara bra att träffas för att få till ett bättre samarbete, träffa en kund första gången osv, men inte behöver man flyga över halva Sverige för några timmars möte i Stockholm över dagen.

    1. Profilbild för Linda Engström, resamedvetet.se

      När jag funderar på hur människor kunde arbeta innan e-posten kom så brukar jag tänka att folk kommer säga detsamma om oss om 5-10 år. Hur fasiken fick de ihop arbetslivet när de skulle ses hela tiden. Digitala möten är verkligen framtiden!

  4. Profilbild för Katarina

    Reser inte längre i jobbet men när jag gjorde var det bara tåg. Så ämnar fortsätta så. Har flugit en gång inrikes och det var privat men ska försöka att inte göra igen. Gången efter tog jag tåget till dubbla priset och triljoner ggr längre tid. Så all mina koldioxidutsläpp är från privata resor.

    1. Profilbild för Linda Engström, resamedvetet.se

      Det beror såklart på vilken typ av jobb än har och vad som går att tacka ja och nej till när det kommer till resor. Jag håller med dig om tåget. När ska vi få de där supersnabbtågen till vårt land??

  5. Profilbild för Reiselinda

    Flyger inte speciellt mycket alls nu för tiden, men överväger alltid att ta tåg när det är ett alternativ. De flesta jobbresorna går dock ut i Europa och tidsmässigt skulle tåg inte vara försvarbart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »