Nattåg till Hamburg, äntligen går det smidigt att resa med nattåg till Europa från Sverige. Det här är min upplevelse och tips för att sova gott på SJ Euronight.
Äntligen fick jag möjlighet att åka det där omtalade nattåget ut i Europa, i mitt fall till Hamburg. Vi reste fredag vid 17.30 från Stockholm och kom fram till Hamburg kring 6.30. Hem valde vi att åka flyg för att lösa av de tre barnvakterna som bytt av varandra under helgen. Utan barn hade jag med glädje tagit nattåget även hem.
Innan vi bokade var jag dock i stora kval. Jag ville åka nattåg. Dels för att jag ville ha upplevelsen och dels för att det är mer miljövänligt till skillnad från flyget. Samtidigt är det svårt att motivera när flygbiljetterna är nästan hälften så dyra samtidigt som tåg är lika med fler timmar där barn ska vaktas. En ny dimension för mig som förälder som jag tidigare inte behövt tänka in.
SJs nattåg till Hamburg – sova gott på Euronight
Likheterna med att resa med SJs Euronight nattåg till Hamburg och att resa med nattåg i Sverige är många men några skillnader noterade jag.
Mitt intryck är att det var bekvämt och rent men att standarden generellt var lägre än att åka SJs nattåg i Sverige. Vår spegel/handfat var trasigt och om det är det enda trasiga på hela tåget eller mer vanligt förekommande vet jag inte. Sittytan var mindre än de svenska nattågen, men bagageytan lite större. Min bild är att full-längden på sängen var kortare, nog brukar jag ha mer än två decimeter till fotändan.
En stor fördel som jag inte sett på de svenska nattågen var att det var möjligt att öppna mellan två hytter. Ungefär som när en bokar tvillingrum på hotell. På så sätt är det smidigt att resa med famil och ha kupéerna vägg i vägg.
”Restaurangvagnen” var en kiosk inne i konduktörens hytt så den var så att säga inget att hänga i julgranen. Det gick inte att bädda ut nederslafen själv ”if you want to keep your fingers” som konduktören sa. Att vara beroende av någon annan sänker mitt helhetsbetyg även om hjälp var lätt att få.
Göra det bekvämt att åka nattåg i Europa
Det mesta som finns att säga om att sova gott på nattåg har jag plitat ihop i det här mycket uppskattade inlägget om att sova på nattåg i Sverige i sitt- ligg- eller sovvagn. Det var först efter jag skrivit det inlägget som jag insåg att detta inte var allmänt känt hur en skapar sin bästa nattågsupplevelse.
Vad sova gott och bekvämt är betyder olika för olika personer. Men kort sammanfattat handlar det för mig om att
- Ha långärmat upp till och ner till om tempen blir låg
- Ha med mig egen kudde om jag sover i liggvagn eller sittvagn (det sista händer inte längre pga kroppen är uppenbarligen inte ung längre)
- Välja överslafen för att slippa bli störd eller störas av andra som kommer och går
- Ha med nödproviant, en vet aldrig om ett tåg blir stillastående, om restaurangvagnen är ett skämt eller om något annat inträffar.
Jag är inget proffs på att åka nattåg i Europa, Alice Bah Kunke slår mig med hästlängder och i det här instagraminlägget delar hon med sig frikostigt av hennes tips. Hon är dock ännu mer underhållande att lyssna på när hon redogör för detta i podden Wetterstrand och Bah Kuhnke (avsnitt från 13 juli 2023 tror jag det var)
Frukost på stationen i Hamburg (eller på tåget)
Efter en god natt närmade vi oss Hamburg. Det serverades frukost på tåget och den var helt okej. Men sen när vi kom fram till stationen. Alltså, vilken utbud! Så mycket fräscht och färskt. Jag hade lätt skippat frukosten på tåget till förmån för att välja och vraka. Det är tydligt att Hamburg station är anpassad efter att många nattåg dundrar in och väldigt många resenärer ska mättas innan dagens möten eller äventyr.
När tillfälle ges kommer jag absolut ta vara på möjlighet att åka nattåg ut i Europa eller inom Europa. Jag tycker det är ett fenomenalt bra sätt att resa på. Maximalt nyttjande av tiden, intjänad hotellnatt. Förutsatt att det blir en bra natts sömn, det är ju en risk en får räkna med.
Här finns alla inlägg från vår resa till Hamburg och andra inlägg på temat tåg.