Nudging och resor – att (o)medvetet göra hållbara val

Posted on

Nudging och resor kan det vara en perfect match in heaven? Svar ja! Det finns miljoner beteenden som behöver knuffas på, både när vi bokar resor och äventyr och när vi väl är utomlands. Jag hoppas på nudge-revolution inom resebranschen. 

Kan vi göra världen lite mer hållbar genom nudging när vi reser? Min bild av människor i allmänhet är att de vill göra det bästa för både sig själva och för världen men lathet, snålhet och okunskap hindrar människor från att vara så ”bra” som de vill vara. I dessa fall kan nudging vara en del av lösningen.

Nudging och resor – göra hållbara val

Det blir en lite lång inledning för att förklara begreppet och sätta det i ett sammanhang. Det mest intressanta kommer längst ned då blir fokus på just nudging och resor.

Men först:

Vad är nudging?

Nudging handlar om att designa en valsituation och ”knuffa” människor i en viss riktning så att de tar ett önskat beslut eller gör ett önskat beteende. I grunden handlar det om att hjälpa människor att ta ett beslut de vill och som ligger i linje med vilka de är. En person som ser sig som miljövän vill också ta miljövänliga beslut. Att då i givet läge får en nudge eller knuff som underlättar ett sådant beslut leder ofta till många hållbara val trots att det kanske är dyrare eller kräver mer ansträngning.

Marknadsföring och nudging ska icke förväxlas. Ekonomi är inte drivkraften bakom nudging. Marknadsföring handlar om att sälja mer, nudging om att förbättra vår välfärd, hälsa eller miljö. Däremot kan de gå hand i hand och måste inte stå emot varandra. Att exempelvis lyfta fram ekologiska val i butik kan både vara för att tjäna mer pengar genom högre marginaler på produkter (marknadsföring) och bidra till att fler får upp ögonen för ekologiska val som är hälsosamma för den enskildas välmående (nudging). Nudging handlar inte heller om att manipulera eller lura människor. En grundbult är att det ska vara säkert och tryggt utan straff om en väljer ”fel”.

Miljö är det mest utforskade området, hälsa är ett annat. Den samlade erfarenheten är att nudging kan vara mycket framgångsrikt och min gissning är att allt fler områden kommer vara fyllda av knuffar. Det jag hoppas mest på är givetvis resor så fler kan göra hållbara val inom resor – både omedvetet och medvetet.

nudging och resor
Har googlat mig till den här pedagogiska bilden. Den börjar högst upp och lotsar oss ned genom en klassisk utslagstävling innan en riktig nudge är godkänd. Källa: Christina Gravert

Olika typer av Nudging

Enkelt sammanfattat finns det tre typer av nudging

Information

Ett exempel på när information är nudging är om exempelvis ett barn är den som kommunicerar att det är 30-väg eller att det är barn på bilder som uppmärksammar att en vägarbete pågår. Ger förhoppningsvis lägre hastighet.

Sociala normer

Att påverka beteende genom sociala normer handlar till exempel om att informera om hur andra människor gör i syfte att skapa ett tryck. ”7 av 10 bland våra kunder väljer grön el” är ett exempel. Ett annat är att följa ett kvarters vattenförbrukning där grannarna kan jämföra sig med varandra. Ingen vill ju så att säga vara sämst i grannskapet.

Ändra fysisk miljö

Det kan handla om att minska storleken på tallrikar för att minska matsvinnet eller ha en salladsbuffé före själva maträtten. Förinställda val som dubbelsidig utskrift eller rutor där rökning får ske är en annan. Min personliga favorit är pianotrappan som gjordes vid Odelplan för några år sedan. Nuding och resor i vardagen.

Exempel på nudging och resor

Exempel på knuffar inom resor – som finns eller kanske en dag kommer finnas
  • Alkoholfritt överst eller med mer lockande bilder/text. Samma med vegetariskt.
  • Glada och ledsna smilyes när AC:n varit på länge
  • Gröna fotsteg fram till soptunnor som leder människor rätt
  • Information och tips som ingjuter mod att agera mot brott mot mänskliga rättigheter så som barnaga och sexköp
  • Klimatkompensera flygresor – förkryssat vid bokning
  • Klimatsmarta bilar som standardalternativ vid bilhyra
  • Mindre buffétallrikar eller väga sin tallrik innan mat slängs
  • Resebyråer lyfter fram lokala och eco-friendly aktiviteter mer attraktivt eller beskriver att dessa är mest populära
  • Skylt om att hänga upp handduk som kan återanvändas
  • Tåg framhävs som möjligt vid sök av flygresor
  • Utsläppsmängd som faktor vid val av olika flygbolag/flygplan/resor
  • Välja bort det miljövänliga, alltså markerade miljöval som standrad som kräver aktiv handling vid bokning av resor

Vilka fler exempel har du sett eller skulle vilja se?

nudge och rökning
Exempel på en nudge som visserligen uppmuntrar rökning men å andra sidan begränsar den passiva

Kritik mot nudging

Självklart finns det kritik mot nudging. Det finns de som hävdar att det är manipulation. Andra menar att det kan finnas olika åsikter om vad som anses ”rätt” och att det därmed kan utnyttjas och bli väldigt fel. En annan kritik är att nudge-hypen gör att människor smiter från ansvar genom att hänvisa till just valsituationerna. Svaret på det är att nudging inte ska ersätta styrmedel eller regleringar och att en del saker faktiskt inte går att beskatta eller styra och då kan nudging passa bra. Sedan finns alltid diskussionen om beteenden och attityder hör ihop. Det finns de som hävdar att attityder leder till förändrat beteende och tvärtom men även de som menar att de inte hänger ihop att vi därmed inte kan luta oss tillbaka för att vi har det ena eller andra.

Krockar nudging och det medvetna?

Kanske. Min definition av att resa medvetet är ju själva medvetenheten, att aktivt ta beslut och veta vad en gör och varför oavsett om det är ”bra eller dåligt”, ”rätt eller fel”. Nudging får oss att ibland medvetet, ibland omedvetet göra hållbara eller hälsosamma val. Det spelar inte så stor roll om det är medvetet eller inte – resultatet blir ju bra i vilket fall som helst. Optimalt vore såklart om en nudge skapar en medvetenhet som gör att personen väljer det alternativet även om det inte framhävs lika tydligt nästa gång (som ex hänga upp handduk som jag numer gör på rutin på alla hotell.)

För dig som är extra intresserad

  • Gå med i facebook-gruppen Nudging Sweden (ett nätverk inom den gobala nudge-rörelsen)
  • Läs på hos Nudging Swedens hemsida
  • Läs boken Nudge av nobelpristagaren Richard Thaler
  • Läs rapporten What choice do we have? med olika lyckade exempel med allt från family planning till spara vatten
  • Testa dig fram, i hemmet, på jobbet, på gatan och se vad som tycks funka.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *