Reklamsamarbete: Problemet med icke-konkurrens

Posted on

Vad händer när är en enda aktör lägger beslag på en unik plats hela markyta och upprättar boenden utan konkurrens? Det blir dyrt och orättvist och det är därför jämförelsesajter fyller en viktig funktion. I tell you why. 

I inlägget förekommer reklam av Destination.se

Problemet med ”monopol”

När vi var i Sesriem i Namibia och skulle sova utanför nationalparken där Sossusvlei ligger sökte vi efter boenden och hittade några olika alternativ. Vi bokade det vi tyckte var bäst utifrån det utbud som fanns, vilket bara var lodger till ett relativt högt pris. När vi väl kom fram till boendet insåg vi att de tre ställen som vi valt mellan ägs av samma företag.

För mig handlar medvetet resande även om att tillgängliggöra resor för fler. Att hålla nere priserna och skapa budgetalternativ på både flyg och boende är ett sätt att ge fler möjlighet att se världen, även de med begränsade tillgångar. Ur det här perspektivet blir lodgerna i Sesriem ett jätteproblem. Ett enda företag har monopol på alla boende utanför en av Namibias största turistattraktioner. De kan sätta vilket pris de vill och folk kommer ändå betala för det. De som har råd vill säga. Det är ett lokalt företag vilket brukar kännas bra i magen eftersom det ofta är synonymt med att pengarna stannar i landet och tillfaller lokalbefolkningen. Men, i ett land som Namibia, där 90 procent av all användbar jordbruksmarks ägs av vita med koloniala rötter så känns det inte lika bra längre.

img_5295

Tacka vetja jämförelsesajter!

Jämförelsesajter kan vara bland det bästa som skapats för oss som gillar att resa. Inte minst utifrån problematiken ovan. 1. Det är smidigt att jämföra resor och boende på samma gång istället för att ha tusen flikar uppe. 2. Det skapar konkurrens och ger ett rättvist pris till konsumenten. Destination.se är en av många sajter som ger resenären möjlighet att jämföra för att hitta det alternativ som passar bäst. Det som utmärker Destination.se är att det inte bara går att jämföra flyg, boenden och hyrbilar utan även paketresor, sista minuten, charter. Allt i ett så att säga.

Spana in deras senaste kampanjfilm så förstår du. Tänk om det funnits olika prisklasser och standard på boendet i Sesriem, då hade jag själv kunnat välja om jag vill ha den stora eller lilla glassen istället för att vara portad till en stor jag inte orkar och knappt har råd att betala för!

Det här inlägget är ett reklamsamarbete med Destination.se men upplevelserna och åsikter är självklart mina egna.

2 thoughts on “Reklamsamarbete: Problemet med icke-konkurrens”

  1. ”där 90 procent av all användbar jordbruksmarks ägs av vita”. Var fick du denna uppgift från?? Du kanske inte vet mycket om Namibia?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *