Det kanske bara är hos mig men när jag bloggar så går alla inlägg om me, myself and I bättre än de rent reserelaterade. Ju smaskigare desto mer klick. Varför är det så?
Nu senast om att jag skulle byta jobb. När jag i januari skrev om hur jag och Erik reser ur ett jämställdhetsperspektiv eller när jag på min förra blogg skrev inlägget om att åka över Atlanten för kärleks skull. Alla slog i höjden statistikmässigt.
Kanske är det inte så konstigt att det personliga är mer intressant än fem tips på restauranger i Barcelona men den berättigade frågan för den här bloggen är rimligtvis. Varför ska jag skriva destinationsbaserat innehåll om det ändå bara är om mig som folk vill läsa? När jag gjorde topplistan över bloggens första års mest lästa inlägg så handlar inte ett enda av dem om platser, reseguider eller destinationstips.
Välja min inställning
Tänker negativt: Allt slit för bra reserelaterat innehåll är jobb i onödan
Tänker positivt: Shit, jag är en så sjukt intressant person som folk bara älskar att få läsa om. Kanske ska bli livstilsbloggare?
Tänker logiskt: Kul att läsare är nyfikna på personen bakom bloggen. Destinationsinnehåll kan leva mycket längre och gå bättre i det långa loppet. Plus att flera av inläggen på topplistan handlade om att resa medvetet vilket ju är den här bloggens stora mål.
Hur tänker du?
Bild på Josefine på Zanzibar som får symbolisera tänkandet för detta inlägg.
Lämna ett svar