Det kanske bara är hos mig men när jag bloggar så går alla inlägg om me, myself and I bättre än de rent reserelaterade. Ju smaskigare desto mer klick. Varför är det så?
Nu senast om att jag skulle byta jobb. När jag i januari skrev om hur jag och Erik reser ur ett jämställdhetsperspektiv eller när jag på min förra blogg skrev inlägget om att åka över Atlanten för kärleks skull. Alla slog i höjden statistikmässigt.
Kanske är det inte så konstigt att det personliga är mer intressant än fem tips på restauranger i Barcelona men den berättigade frågan för den här bloggen är rimligtvis. Varför ska jag skriva destinationsbaserat innehåll om det ändå bara är om mig som folk vill läsa? När jag gjorde topplistan över bloggens första års mest lästa inlägg så handlar inte ett enda av dem om platser, reseguider eller destinationstips.
Välja min inställning
Tänker negativt: Allt slit för bra reserelaterat innehåll är jobb i onödan
Tänker positivt: Shit, jag är en så sjukt intressant person som folk bara älskar att få läsa om. Kanske ska bli livstilsbloggare?
Tänker logiskt: Kul att läsare är nyfikna på personen bakom bloggen. Destinationsinnehåll kan leva mycket längre och gå bättre i det långa loppet. Plus att flera av inläggen på topplistan handlade om att resa medvetet vilket ju är den här bloggens stora mål.
Hur tänker du?
Bild på Josefine på Zanzibar som får symbolisera tänkandet för detta inlägg.
För vår del är det såhär: Personligt innehåll går bäst samma dag. Reserelaterat innehåll håller bäst i längden.
Låter logiskt, borde kanske kolla mina reseinlägg på ett år och se om de får mer klick än personliga. Får utvärdera mer helt enkelt. Tack för att du delar hur ni har det så jag får något att jämföra med.
Mixen av allt är nog bäst i längden. Å andra sidan vore det coolt att nischa sig som en resebloggare som inte skriver EN ENDA reseguide, utan bara siktar in sig på tankar om resande i sig.
Oj, ja det vore ju oxå en inriktning i sig. http://www.xxx.se – resebloggen om resor utan en enda reseguide. Kanske vore ett experiment.
Håller med FREEDOMtravel här. Det personliga, eller t ex mina söndagskrönikor (har precis publicerat en) går bäst samma dag, men det är destinationsinläggen som puttrar på i längden, det är de som skapar mervärde för läsaren som planerar en resa. Jag delar med mig ytterst lite av mig själv som person, fast förhoppningsvis tillräckligt mycket för att min blogg har en personlig känsla och där gäller det ju att hitta en balansgång (som jag inte riktigt vet om jag har).
Jag förstår, då gäller det att ha lite tålamod med andra ord.
Jag älskar som bekant dina söndagskrönikor och ju mer jag får se av dig, ju mer intressant tycker jag det är. Även jag läser ju inlägg om ställen jag inte ska till nu för att du är intressant och sak jag till stället läser jag det igen men då med andra ögon.
Har sett samma trend på min blogg och funderat på samma sak, men inte riktigt förstått hur lilla jag kan vara mer läsvärd än mina utomordentliga, djupdykande resereportage..? 😉 Samma tendens märker jag på Instagram, där bilder med mitt nylle drar minst tre gånger så många likes!
Jadu Sanna, det här får bli ett diskussionsämne under vår resa. Sitter precis med ett inlägg som jag lagt isch 12 timmar på, hoppas då verkligen att det tänker betala tillbaka sig. Och det är inte ett inlägg om mig utan rent och skärt resereportage. Selfies vet jag inte om det går hem, försöker undvika dem just för att det inte känns så proffsigt men kanske kommer de visa sig gå allra bäst… Eller så gör de inte det och då vet jag att mitt nylle inte gick hem som ditt 😀
Jag kan bara skriva under på allt som sagts. Men å andra sidan, jag vill ju helst inte skriva om mig själv. Jag vill skriva om resor. Å andra sidan, att skriva ett livsstilsinlägg tar max en timme. Ett reseinlägg oftast över tio timmar. 😀 😀
Du ska ta din blogg dit dit intresse och glädje tar dig. Blir superbra hur som.
Exakt, det väger ju oxå in, att det personliga oftast går så mycket snabbare och bakom de reserelaterade så ligger det såååå mycket mer arbete. Göra det som är roligt vet jag ju egentligen är den enda strategin som kommer hålla i längden. tack för pepp!
Nu är jag inte direkt resebloggar men en stor del av min blogg handlar om mat och matrecept. Dessa drar oftast mindre läsare just för dagen men sedan drar de mycket läsare i längden. För mig är livsstilsinlägg populära men de personliga inläggen som handlar bara om mig eller vad jag gjort, är helt klart de populäraste.
Tänker ändå att det är kul med en mix, så jag tycker du ska fortsätta som du gör! Viktigast att skriva om det du tycker är roligast 🙂
hej Corinnen, kul att du lämnar en kommentar! Så spännande att det verkar vara samma algoritmer som råder för oss båda. Ja mix och det som är roligt får jag hoppas är den bästa strategin för det är i alla fall så jag vill att min blogg ska vara. Hejja dig och mig!
well. det är väl både sant och inte sant det där med att personligt går bättre. det gör det för mig också, allt som oftast, men kanske inte när jag skriver personligt hela tiden, utan de där undantagen när jag gör riktigt personliga inlägg slår ju såklart i taket. Dagens sommarlista dubblar besöken t ex. Men vissa av mina destinationsinlägg går också bra och en del fototips t ex. Dock tycker jag det är svårt att veta vad som komma bli klickmagneter. Det varierar så hiskeligt.
Det kanske är variationen och det överraskande som är framgångsreceptet. Om vi visste vad som skulle klickas friskt skulle ju halva nöjet och utmaningen med att blogga. It’s in the game 🙂
Jag gillar att läsa bloggar som har en egen personlig touch i inläggen. Tänker att i en reseblogg vill jag hitta fakta och tips från ett resemål och dessa letar jag gärna hos en resebloggare som även bjuder på sin personlighet i inläggen. Inför en resa, eller redan i funderingarna var nästa resa ska gå, använder jag er alla resebloggskollegor som inspirationskällor och botaniserar extra mycket. Till vardags försöker jag hinna med att kika in hos så många som möjligt av er alla och då är det främst det personliga som lockar. Vad har hänt sedan sist, typ.
Sant, kanske är helt rätt att utgå från sig själv och skriva den allra bästa bloggen som om en själv var läsare. I så fall skulle absolut fortsätta med mixen som jag har idag.
Är det inte så att du ju har ett enormt nätverk av människor som känner dig från olika sammanhang, medan just ditt resande inte är det som har gett dig det nätverket. Som influencer är så klart styrkan i relationer och förtroende mycket starkare än ens kunskap. Hur har du gjort störst skillnad i alkoholpolitiken – genom att bygga relationer eller att läsa på? Troligtvis det förstnämnda.
Så sant! Frågan är hur jag bygger upp resenätverket så att de som diggar mig privat kan läsa de personliga och reseintresserade läsa reseinläggen.
Jeg skriver ikke så mye personlig på bloggen, så de fleste av mine innlegg handler om destinasjoner. Men jeg synes det er utrolig vanskelig å forutsi hvilke innlegg som kommer til å bli mye lest og hvilke som ikke slår så godt an hos leserne. Det hender stadig at jeg blir overrasket 🙂
Jag förstår. Upplever du att dina läsare nån gång uttrycker att de saknar det personliga?
Som jag sa till nån annan, om vi visste vilka inlägg som skulle gå bra ja då skulle en del av charmen med att blogga försvinna