Vilka samarbeten kan jag som medveten bloggare göra?

Posted on

Med vilka företag, eller för vilka produkter och tjänster, kan jag som bloggare göra samarbete och samtidigt behålla min trovärdighet som medveten och hållbar? Vart går gränsen och hur ska jag tänka?

Hela min grund i att vara medveten är att inte ”behöva” vara perfekt. Att göra avväganden och ta ställning till en helhetsbild istället för att säga varken ja eller nej på reflex. Att se både för- och nackdelarna med saker och ting. Samtidigt som allt grunder sig i mina värderingar och principer. Jag varken kan eller vill gå emot dem. En av dessa värderingar bygger på att jag inte upplåter min plattform till marknadsföring för saker jag själv inte tror på eller står bakom.

Samarbeten som lirar med mina värderingar

Att vara en växande blogg i en superspännande bransch gör att allt fler möjligheter till samarbeten dyker upp. Varje gång behöver jag ta ställning om det företaget eller den produkt/tjänst som ska marknadsföras är något jag kan stå för och vill låta promotas på min plattform. Vissa gånger är det tämligen enkelt som när spelföretagen hör av sig. Ibland är det betydligt svårare och fullt av gråskalor. Gråskalor som jag ju annars älskar men som i dessa lägen är svåra att förhålla mig till. Det kräver att jag väger olika perspektiv mot varandra. Ibland innebär det att det kan finnas down-sidor vilket val jag än gör.

När jag dragit tankar om vilka företag jag kan samarbeta med till sin spets har jag frågat mig själv om jag skulle kunna göra ett samarbete med ett flygbolag. Går det per automatik bort för att det per definition innebär att uppmuntra till klimatslitage? Eller kan jag behålla min trovärdighet om jag t.ex. gör ett samarbete med det flygbolag som har lägst utsläpp eller det flygbolag som ligger i framkant vad gäller andel förnybara bränslen?

När jag försökt sortera tankarna har jag lyckats koka ned det till att det handlar om produkt/tjänst och industri/företag.

värderingar och samarbeten
För mig är det viktigt at alla samarbeten speglar vem jag är och vad jag står för

Produkt/tjänst eller företag – vad måste vara hållbart?

På många sätt är alla industrier mer eller mindre jävliga med extremt smutsiga sidor. Det spelar ingen roll om det gäller läkemedel, socker eller tobak. På engelska brukar dessa omnämnas som Big Alcohol, Big Tobacco, Big Pharma, Big Food, Big Soda osv. Gemensamt är att de alla på många sätt är ohållbara, ekologiskt, ekonomiskt eller socialt. Turismindustrin, transportindustrin eller energiindustrin är inte mycket bättre. I slutändan, finns det ens några företag som en med hållbarhetsambitioner kan samarbeta med?

Helst av allt vill jag givetvis göra samarbeten med tåg snarare än flyg och ett litet ekoboende snarare än all-inclusive-hotell. Men samtidigt, om vi vill skapa förändring så kanske de goda initiativen inom de stora ”onda” branscherna ändå ska lyftas upp? Hur ska de annars uppmärksammas och uppmuntras för deras förändring som de försöker åstadkomma? Samtidigt, green eller white washing, att polera lite snyggt på ytan med trevliga projekt men inte ställa om sin verksamhet i grunden, är ett sätt att framställa sig som en bättre aktör för konsumenterna.

samarbeten och värderingar
Om ett bilföretag som producerar 90 procent bensinbilar och 10 procent elbilar, kan jag då göra reklam för elbilen även om bilindustrin bidrar ofantligt mycket till klimatslitage?

Tre exempel att ta ställning till

1. Oljebolag med fossilfri produkt

Säg att ett oljebolag som håller på att ställa om till mer fossilfria drivmedel hör av sig och vill att jag skriver om detta kopplat till att tanka sin bil på semestern eller välja boenden uppvärmt med grön energi. Kan jag då göra ett samarbete med dem? I det här fallet är ju produkten bra, men industrin oerhört dålig.

2. Flygbolag med biobränsle

Eller ett flygbolag som till 90 procent driver sina flygplan på flygfotogen men som långsamt och stegvis håller på att övergå till mer förnybara drivmedel vill att jag skriver om möjligheten att konsument välja biobränsle vid beställning av biljetter. Ska jag då låta bli att göra ett sådant samarbete för att jag samtidigt uppmuntrar till flygande?

3. Alkoholföretag med alkoholfri dryck

Om Carlsberg hör av sig och vill att jag skriver om deras nya alkoholfria öl som passar extra bra på stranden skulle jag tacka nej till det. Utan att ens tveka. Det må vara alkoholfritt som jag gärna uppmuntrar, men att upplåta min bloggplattform till reklam för en av världens största alkoholproducenter? Nej jag tror inte det. Skulle jag tänka annorlunda om reklamen var för Ramlösa? Kanske. Trots att detta tillhör Carlsberg lika mycket som en alkoholfri öl.

För mig är ju alkohol och fossila drivmedel båda ohållbara. Ändå tycks jag vara så säker i det ena men tveka i det andra.

samarbeten och värderingar
Det är slut med sånna här gull-bilder som gör att flyg mest känns mysigt

Skillnad på vad jag konsumerar och vad jag promotar

För mig är det stor skillnad att välja förnybart när jag själv väl flyger jämfört med att promota flygande med förnybart bränsle genom betalda samarbeten. Jag ställer lite högre krav på mig själv vad gäller samarbeten som är marknadsföring och vad jag själv konsumerar. Jag lägger gärna upp en bild på en stor sallad hellre än en kycklingklubba. Numer tar det emot att lägga upp härliga flygplansutsikter trots att jag flyger. Det kanske uppfattas som falskt men så länge jag inte ljuger så ser jag ingen anledning med att uppmuntra det ohållbara.

Hjälp mig resonera!

När du läser detta, vad har du för råd till mig om hur jag ska tänka kring olika samarbeten? Är det företaget och industrin som borde vara hållbart eller räcker det om tjänsten/produkten är det?

Om du är en influencer kanske de tre exemplen ovan inte är någon match för dig att ta ställning till. Beroende på dina värderingar kan det vara busenkelt för dig att både säga ja eller nej till samarbeten. Mest troligt finns det andra gråzoner för dig som skulle vara svårare. Eller så har du så tydliga principer att hålla dig i som vägleder dig. Låt mig gärna veta hur du tänker så kanske jag kan bli lite klokare.

Oavsett så skulle jag, om jag gjorde ett samarbete som ligger i gränslandet, redovisa mina tankar kring det och jag utgår alltid från min PR-policy

4 thoughts on “Vilka samarbeten kan jag som medveten bloggare göra?”

  1. Jag försöker vara extremt medveten kring det här, vill helst jobba med företag där hela processen är mer hållbar – men recenserade nyligen en ryggsäck från Lundhags där den är relativt hållbar, men kanske inte företaget som helhet. Känns dock bra att jobba med svenska företag (även om deras produktion inte sker här längre…).

    Förra året tackade ja till ett samarbete där företag inte alls är hållbart i Hur de producerar sina produkter, men däremot är produkterna av så pass hög kvalité att de håller livet ut och jag valde att skriva om det, att investera i färre men mer kvalitativa saker där håller längre.

    Överlag tror jag ju det ger resultat om vi lyfter hållbara produkter, även om inte hela företaget är hållbart – visas de mer och fler konsumerar deras hållbara produkter kanske företag ställer om lite, kan man ju hoppas i alla fall 🙂

    Jag försöker också tänka på vad jag visar upp, känner inte heller att jag ljuger genom att inte visa vissa saker men har ju ett ansvar och vill inspirera så jag visar oftare upp när jag äter vegetariskt och besöker eko butiker än när jag faller och köper en burgare och handlar på Clas Ohlson.

    Balansen är sjukt svår och det här är ett intressant ämne!

    1. Tack för ditt inlägg Rania, så intressant att läsa. Väger du miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet lika tungt när du gör det avvägandet?

      Håller med dig, jag vill också kunna lyfta hållbara produkter men det finns ju precis som du säger en balans som både är svår att hitta, och kanske sätta sig in i 🙂 Vi får göra så gott vi kan.

  2. Håller med Rania, det är svåra avvägningar emellanåt men det är också, i mitt tycke, viktigt att inte bara tänka första eller andra steget i en kedja utan antingen hela vägen eller vad en produkt eller vara/tjänst i slutändan skickar för signaler. Den där ytligheten som präglar många debatter vill i alla fall jag bli av med. Många verkar ha som vana att alltid ta den enklaste vägen/lösningen, men som kanske inte alltid är den bästa eller mest sunda.

    Att hoppa över alkoholfri öl från Carlsberg känns självklart (i alla fall i ditt fall). Det är ju ändå varumärket man kommer se och kanske inte primärt deras alkoholfria alternativ. Egentligen blir det ju lite samma sak med flygbolaget som vill förmedla sin (i jämförelsen) ”alkoholfria” produkt.

    Jag tror att man måste titta på helheten. Återigen, Rania är på något där, med produkterna som blir som en livstidsinvestering kontra slit och släng.

    1. Bra tanke att fundera på vilket varumärke som sprids, och om det är det jag vill stödja eller förknippas med. Utmaningen med det är ju att företag byger upp nya varumärken men där pengarna i slutändan ändå går i samma påse. Svåra frågor är det och ja det ytliga vill vi inte vara en del av.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *