Tror du på SAS som världsförbättrare? Är de dömda att vara miljöbov eller kan de som flygbolag faktiskt vara en pusselbit för att förändra världen? SAS säger: Travelers are the Future.
SAS går ut hårt med ny reklamkampanj. Jag har sett den genom pressutskick, på busskurer, som TV-reklam och i sociala medier. Deras fråga är enkel: Hur kan du förändra världen om du inte sett den? Den som vill förändra livet och vardagen i det lilla kan absolut göra det lokalt och spela stor roll för många människor i sin närhet utan att ha sett världen. Men den som vill förändra globalt och storskaligt behöver anpassa sina idéer efter hela världens befolkning och olika förutsättningar. Så ja, en behöver nog se världen för att kunna göra världssuccé.
SAS som världsförbättrare?
I sin senaste reklam tar SAS världsförbättrande resenärer i fokus. Det känns som att de skräddarsytt sin marknadsföring till mig personligen. Jag som vill påstå att resor gör världen bättre. Som för egen del älskar att resa. Och som dessutom vill göra anspråk på att just mina resor gör världen till en bättre plats. De har gjort en målgruppsanalys om vilka de vill nå (målmedvetna, positiva, handlingskraftiga människor) som i sin tur fått dem att spinna på världsförbättrarmålgruppens ambitioner kombinerat med reslust. Typ som mig förpackad i en ask. SAS nya reklam ligger långt ifrån det dåliga flyg-samvetet, här ska minsann flygas med stolthet!
SAS Scholarship till den som vill förändra världen
Det går att tolka in en lätt uppnäst ansats i deras reklam. Som att de som sett världen är lite bättre än alla andra, ”för de har ju koll”. Den som inte har råd eller möjlighet att resa har inte lika goda förutsättningar att förändra världen jämfört med den som reser. Hos dem gissar jag att reklamen kan sticka i ögonen.
Men. SAS har varit smarta. De inser att alla inte har råd att resa som de önskar och för att ha svar på tal vid eventuell kritik initierar de (såklart inte bara därför) SAS Scholarship: The SAS Scholarship is a unique program. It’s open for those of you who have a great idea that you believe could change the world. Tre personer väljs ut. De får en mentor och ett antal möten med viktiga personer runt om i världen för att förverkliga sin idé. SAS vill bidra med deras resor i världsförbättrarbranschen – ett järvt steg för ett företag i en bransch som generellt ses som miljöförstörare.
Jag har gillat SAS ända sedan jag var liten. Kanske då för att det var lika med att få träffa släkt och vänner runt om i Sverige. Under min mer naiva ungdom tänkte jag att de nog var lite bättre än andra flygbolag för de var ju svenskt och svenskt, ja det gillade jag ju utan förbehåll. Nu när jag fått mer uppfattning om världen och flygbolagen så kvarstår dock min ståndpunkt. Jag gillar SAS och faktiskt lite mer efter den här marknadsföringskampanjen. Bra jobb och hoppas att deras Scholarship skapar något riktigt grymt.
Här kan du läsa mer om SAS Scholarship och om hur du ansöker
Har du sett deras reklam? Tilltalar den dig eller gick den obemärkt förbi?
Bra skrivet! (inte för att vara partisk då jag är SAS anställd men iaf)
Tack! Nä helt obligatorisk 🙂