När ska vi utrota vissa inrikesflyg?

Posted on

Jag har, som ni vet, full förståelse för de som väljer att flyga trots att det är dåligt för miljön. Jag har däremot ytterst lite förståelse för de som väljer att flyga när det går lika bra att åka tåg, t.ex. vissa inrikesflyg.

Vad ska vi göra för att folk ska välja att åka tåg inrikes?

När det tar ungefär lika lång tid att flyga som att åka tåg borde det självklara valet vara att åka tåg. Men med en prisbild där det ofta är hälften så dyrt att flyga och ett rykte om att tåg inte kommer i tid så föredrar många att ta flyget. Att våra politiker inte använder de styrinstrument de har för att påverka folks resebeteende är för mig mycket förvånande.

2015-04-18-16-43-33
Kärlek till någon på ett simpelt tågfönster

Räkneexempel inrikesflyg vs tåg

Nedan följer ett räkneexempel med väldigt små marginaler. Utgångspunkten är centralstationen i Stockholm och att du åker med endast handbagage.

Flygtid Stockholm – Göteborg

  • Arlanda express 20 min
  • Checka in, säkerhetskontroll, boarding 40 min
  • Flyga 55 min
  • Förflyttning från flygplan till parkering 10 min
  • Flygbuss 45 min

Total tid: 2 timmar och 50 minuter.

Tågtider för utvalda orter till från Stockholm

  • Stockholm – Göteborg tåg 3.16
  • Stockholm – Växjö 3.26
  • Stockholm – Sundsvall 3.34

Som ni ser, det handlar om 26 till 44 minuters skillnad. Där tåg dessutom ger en sammanhängande tid där du kan sova, jobba, se på film, titta på naturen. Bara SAS flyger 13 gånger/dag Stockholm – Göteborg och lika många åt andra hållet. Jag själv får ont i magen av att flyga Stockholm – Göteborg, där går verkligen min gräns. Sträckan Stockholm – Göteborg med SJ har hela 27 avgångar/dag. Uppenbarligen väljer majoriteten tåg, men det räcker inte. Flygen borde inte ens lyfta!

Vad krävs för att folk ska välja tåget?

Hjälp mig nu. Vad mer förutom förmånliga priser på tågbiljetter och tåg i tid tror ni krävs för att fler ska välja tåg inrikes när förflyttningstiden är motsvarande? Gratis mat, snabbare internet, skönare säten, bättre bonussystem?

2016-09-23-18-55-23-1
Vem vill inte åka tåg med det här spektaklet till solnedgång som utsikt?

p.s 1 Jag tycker alltså inte att hela inrikesflyget ska skrotas. För ett levande Sverige behöver det vara möjligt att ta sig fram och tillbaka över dagen och till de orter dit där det kräver många tågbyten eller tar lång tid att ta sig behöver flygplatserna finnas kvar, Östersund, Ronneby, Ängelholm, Kiruna etc.

p.s 2 Det enda tänkbara undantaget är anslutningsresor (exempelvis Luleå – Växjö) men hur det ska finnas en marknad för dem när inte engångsresor finns vet jag inte.

21 thoughts on “När ska vi utrota vissa inrikesflyg?”

  1. Större medvetenhet? Så det blir mer pinsamt att ta flyget?
    Mera ”nudging” för tåg på olika sätt? Utbyggt järnvägsnät? Där vi bor (i Sälen) går det inga tåg. Inga flyg heller i och för sig, men det planerars det för. Helt galet enligt mig.

    1. Nudging är ju ett superspännande sätt att påverka beteende, hoppas på mer sånt framöver!
      Problemet med flyg till sånna orter som Sälen är ju att det räcker med en flygplats och ett flygtorn. Med järnväg krävs det ett helt utvecklat järnvägsnät för att det ska bli nåt av.

  2. Ja, bra poänger. Och jag känner att, jag vet faktiskt inte. Det skulle vara intressant att göra en undersökning bland både tåg- och flygpassagerare och fråga varför man valt det ena över det andra och om man tänker ur ett miljöperspektiv alls. Att åka med MTR express är väl förresten nästan alltid billigare än flyg?

    Själv tar jag nattåget ikväll från Gällivare till Stockholm, yaaay! Att åka tåg vintertid är dock en chansning, i januari kom t.ex. inte min pappa ner till Stockholm när vi skulle ses för att tåget HELT ställdes in. Och då står man plötsligt där, utan några alternativ.

    1. Jag älskar nattåg, men som sagt, det bygger på att de går. Om MTR är billigare så har de gjort ett bra jobb, hoppas det är så!

  3. Bra med ditt första PS där, eftersom jag emellanåt drar med anslutningsflyg från Arlanda när jag ska till Göteborg (och Trollhättan). Det skulle bli väldigt omständligt att ta flyget till Arlanda, ta mig in till city för att ta tåget till Göteborg för vidare färd till Trollhättan. Tåg hela vägen känns knappt som ett alternativ då det ofta tar uppemot 12 timmar, när flyget kan ta mig ner på mindre än halva den tiden, från dörr till dörr.

    Däremot har jag funderat flera gånger på att ta tåget från Östersund till Stockholm. Det tar, från dörr till dörr, ”bara” drygt två timmar längre än att ta flyget. Plus att det är mer lugn och ro på tåget (oftast) och så slipper man hetsiga kontroller och så kan man jobba eller bara slappna av istället. I juni har jag bokat tågresa Stockholm T&R, första klass och tyst kupé. Det ska bli totalt tolv timmars arbete tänkte jag. Längtar nästan redan!

    Det går ju att trolla med tider, priser, anslutningar och dylikt i absurdum. 🙂

    1. Ja, PS:et behövs. Det ska gå att resa smidigt för alla. Om snabbtågen gick direkt från ex arlanda så kanske det skulle vara nästan lika smidigt att ta tåget ena vägen. nåt att tänka på för de som bestämmer!
      Jag jobbar sällan så effektivt som på tåg. Mina resor upp till Umeå, (sex timmar) har varit grymt givande så om det finns marginaler (och det inte är dyrare) så gör jag det mer än gärna. Hoppas din resa blir mysig!

  4. Tänkt på det här så många gånger genom åren! Skulle aldrig få för mig att flyga mellan Göteborg-Stockholm(om det inte råkar ingå in en lång radda flyg som bokats tillsammans, och även det försöker jag undvika).
    Sen även om det inte hade vart sämre för miljön med flyg har jag ändå svårt att förstå det valet.
    Tågen har större platser, större gångar, mer frihet. Internet, man kan ladda sin dator och liknande. Man har hela tiden på en och samma plats från centrum till centrum. Flyg är så mycket krångligare och flygbussarna är så dyra att även om flygbiljetterna är billigare så blir det direkt 200-250 kr dyrare med flygbussarna.

    Av just denna anledning har jag oerhört svårt att förstå varför folk väljer att flyga när man dessutom vet hur illa det är för miljön.

    Vad kan möjligtvis försvara detta val?

    Hade dessutom vart önskvärt att ha som i Kastrup, att tåg går direkt från flygplats till storstäder.

    Skulle vara najs med en regering och värld som prioriterar klimatet och vår jord framför skatteavdrag och att de som tjänar mycket ska kunna behålla mer.

    1. Du är klok du Evelina!
      Ja den där extra kostnaden för att ta sig ut till själva flygplatsen ska ju oxå vägas in i totalen.
      Vi får fortsätta hålla på politiker som är pro tåg!

  5. Här kommer ett litet försvar för flyget (även om jag generellt håller med dig):
    Om jag ska till Göteborg eller Malmö under ett fåtal dagar kan det ibland ta för lång tid att åka tåg dit. Då blir det ju att en reser Umeå-Arlanda-Göteborg/Malmö. Även om det tar tid att ta sig till och från flygplatser så går det fortare än att åka tåg hela vägen. Så en måste också se att t.ex. flyget Arlanda-Gbg är mer än en kort flygsträcka, utan väldigt ofta en del av en längre flygsträcka.

    1. Visst är det så och då gäller det ju i lägen då det gäller mellanländningar/anslutningsresor och då behövs absolut även sthlm-gbg-sträckan.

  6. Tåg måste få bättre rykte. Det funkar inte att de är sena så otroligt ofta, att tåget skyller på företaget som har hand om signalfelen, att de skyller på företaget som tar hand om rälsen osv. Det ska bara fungera!

    Sedan måste tågen uppdateras. Just nu är det lite som en tidsresa många år bakåt i tiden. Sverige ligger långt efter, kolla tyskland, italien, frankrike, japan, kina. Där åker man i 300km/h. Vi har inte en chans. Möjlighet att ladda mobil genom USB och dator med vanligt 220v ska vara standard. Och internet ska vara gratis. Bonussystem tror jag inte spelar så stor roll, det finns ju både för tåg och flyg men väldigt få kommer upp i en nivå så det är värt något. Och såklart priset, förstår inte hur flygen kan kosta halva priset mot tågen. Tror inte nödvändigtvis på att göra tåget billigare men flyget måste bli dyrare.

    1. Man undrar ju hur vissa andra länder, som Japan kan ha valt att fokusera så skarpt på tåg. Hur landade de i den analysen när Sverige kom fram till något helt annat?
      Ryktet måste styras upp för de jag snackat med som åker mycket tåg säger att det redan är rätt bra stabilitet på att komma i tid så det är ett rykte som inte tycks släppa taget.

  7. Jag skulle aldrig få för mig att ta flyget mellan Stockholm – Göteborg OM det inte är en del av en längre resa, t ex Kiruna – Stockholm – Göteborg. I det fallet så tjänar man ju (för det mesta iaf) på att flyga den sista sträckan också.

    Sen tycker jag att tågen är på tok för dyra. När en resa på ca 3 timmar kostar närmare 1000 kr, ja då tycker jag inte alls att det är konstigt att många väljer bort tågen. Det gör jag själv då jag inte kan motivera mig att betala över det tredubbla priset för tåg när jag kan ta bilen. Eller buss om jag inte har någon tid att passa, då den tar mycket längre.
    J

    1. Så är det verkligen. Svårt att motivera att ge av sin tid när prisgapet är så stort!

    1. Av det jag läst så kom 91 % (eller om det var 95%) av tågen fram med fem minuters felmarginal förra året. Nu verkar problemet inte vara opunktlighet utan ett efterhängset rykte.

  8. Sedan är såklart priset en stor faktor. För mig som bor i Trollhättan och ska till Göteborg blir det samma pris för mig att köra bil inkl bensin och parkering. Tåget kostar 250kr retur. Om vi är två som åker blir det betydligt billigare att köra. Så jag tror de flesta tänker ”varför betala mer och få mindre flexibilitet”?

    1. Så är det absolut. Tror folk kan tänka sig mindre flexibilitet om det är billigare men kan ju inte vara både oflexibelt och dyrare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *