Miljönormer – 28 frågor att ställa dig innan du klagar på någon som flyger mycket

Posted on

Det här inlägget handlar om miljönormer och flygnormen. Om normer som dömer ut vissa beteenden medan andra beteenden släpps igenom med utgångspunkt i debatten om att flyga. Beteenden som alla är dåliga för miljön eller människor.

Frågan om flygpassagerarnas ansvar för miljön har varit uppe i debatten igen. Rörelsen #jagstannarpåmarken drog igång. Min hjärnan spann igång och detta inlägg bubblade ur mig. En väldigt lång sammanfattning med länkar om vad som sagts hit och dit har kit gjort: Skäms du för att du flyger?

Flygnormen handlar både om att flyg är det primära sättet att ta sig fram över får jord men också att det är ett beteende som accepteras. Med #jagstannarpåmarken ifrågasätts nu flygnormen med rätta. Samtidigt finns det miljönormer kring vilka beteenden som är okej att kritisera (som att flyga) och miljöovänliga beteenden som aldrig eller sällan ifrågasätts alls. Med det här inlägget vill jag bredda perspektiven.

miljönormer
Det är såhär vi vill se världen även i framtiden och då måste vi se över alla våra miljönormer. Italien 2017

Miljönnormer avgör – vad är ok och inte

Mitt mål är inte att ge någon dåligt samvete eller att försvara mitt eget flygande. Jag vet att jag ur miljösynpunkt flyger på tok för mycket. Men jag väljer att se världen större än mitt flygande. När jag rannsakar mig gör jag långt mer gott för den här världen än vad de flesta människor gör och ändå är det jag som dras med samvetet av att alltid kunna göra lite mer. Offerkoftan är på, jag hör mig själv. Samtidigt som en väldans massa människor inte tänker alls, inte har kunskap för att ta bättre beslut alternativt vet om men inte tycker att det är motiverat nog att förändra sig.

Det känns patetiskt att jämföra olika beteenden som om den som är miljömedveten i åtta fall av tio kan ignorera miljöfrågor i andra lägen. Vi kan alla bli bättre och alltid göra mer miljövänliga val men alla varken vill eller orkar göra allt. Bara att leva i sig är ju att slita på planeten och att uppnå miljöperfektionism kommer väldigt få av oss må bra av.

Nej, summan av alla laster är inte konstant och vi måste alla minska vår klimatpåverkan. Men allt måste inte ske genom flyget. Min poäng är inte att försvara flyget. Min poäng är att det finns otroligt mycket normer kring vad som är okej att kritisera. Vad som av kollektivt anses moraliskt förkastligt avgör om du blir ifrågasatt för dina val eller inte. Oavsett om du följer en norm eller bryter mot den. Vi behöver inte en mer polariserad, ifrågasättande eller onyanserad värld. Vi behöver balans, gråskalor och samtal.

Miljönormer och flygnormen
Kontrasterna måste inte vara så skarpa och vi måste se nyanserna

Att fundera på innan du klagar på någon som flyger

Även den med brister har all rätt att ifrågasätta andra och det är ingen tävling om vem som är mest perfekt. Däremot stör det mig att bara vissa hållbarhetsfrågor får uppmärksamhet. Om du inte riktigt förstår eller håller med om problemet med de nedan så finns en kommentar eller vidare hänvisning längre ned till alla som är markerade med *.

  1. Vad arbetar du med?*
  2. Äter du växtbaserad kost?
  3. Använder du tobak? Slänger du fimpar eller portionssnus på marken?
  4. Källsorterar du metall, glas, batterier och plast?
  5. Hur många mil bil åker du/vecka?
  6. Vilken typ av bil äger du?*
  7. Dricker du alkohol?*
  8. Har du eller använder du narkotika?
  9. Köper du piratkopior?*
  10. Hur hushåller du med el och vatten i ditt hem?
  11. Hur mycket mat slänger du?
  12. Vilket parti röstar du på?*
  13. Hur ser ditt konsumtionsbeteende ut?
  14. Hur och var placerar du dina pensions- och sparpengar?*
  15. Använder jag lågenergilampor?
  16. Dricker du kaffe?*
  17. Nyttjar du porr?
  18. Har du köpt sex?
  19. Har du ett intresse som är motordrivet?
  20. Skänker du pengar?
  21. Har du valt att skaffa barn eller planerar du att göra det?*
  22. Väljer du bort restauranger för att de inte har kollektivavtal?
  23. Arbetar du svart eller köper tjänster svart?
  24. Har du volontärarbetat på barnhem?*
  25. Tvättar du fleece i tvättmaskinen?
  26. Spolar ned läkemedel i toaletten?*
  27. Äger du ett husdjur som äter kött eller som har besvär pga dess framavling?*
  28. Köper du löjligt billiga prylar utan att tänka på under vilka förhållanden de skapats för att kunna vara så billiga?

Jag menar inte på något sätt att människor ska sluta dricka kaffe och inte heller att alla måste skänka pengar. Jag menar att det enda som är intressant och relevant att prata om är människans totala fotavtryck. Den skada vi som helhet orsakar andra människor och miljö genom vårt sätt att leva och samtidigt vilka goda val vi gör för att skapa en mer hållbar värld.

fotavtryck
Fundera på ditt totala fotavtryck, inte bara det du gör av ditt flygande. Namibia 2017.

Normer avgör vad som får passera

Det finns normer kring vilka skadliga beteenden som är oacceptabla. Alltså vilka beteenden som vi inte rynkar på näsan åt, ibland inte ens reagerar på, utan de är så okej att de inte ens ifrågasätts. Dricka alkohol och bidra till missbruk är ok, flyga är det inte. Äta kött kan gärna undvikas men är ändå godkänt och låta pensionspengar investeras i oetiska fonder likaså. Men inte flyga. Köra fossilbil, fritidsbåt eller har motordrivna fordon som intresse döms inte ut. Flygande människor borde skämmas.

Min poäng är att vi alla har våra laster, några av dessa kan vi, och måste vi, verkligen jobba med. Världen blir dock inte bättre av anklagande och nedklankande. Jag gör så gott jag kan för att göra världen bättre och även jag har mina svarta fläckar med saker jag skulle kunna göra bättre. Jag flyger för att jag älskar det och för att jag ur ett helhetsperspektiv tror att världen blir bättre om vi reser mer. Miljön blir sämre men det är inte den enda parametern.

Flygnormer
Flygnormen om att flyga är det sätt vi tar oss fram är stark och nu väcks en ny norm, om att flyga inte ska vara accepterat

Den oändliga miljöboven oavsett vad

Jag är trött på att målas ut som orimlig för att jag flyger. Många bryr sig inte, en del tycker nog att det är helt uppåt väggarna men säger inget och några uttalar hur oacceptabelt de tycker att det är. Särskilt sedan jag började blogga om att resa medvetet. Kanske ligger ansvaret hos mig att ignorera trycket utifrån samtidigt som jag inte har någon lust att stänga av eller inte lyssna på andra människor. Jag vill lyssna in. Jag vill vara påverkbar. Jag vill reflektera över mitt flygande och det är svinjobbigt att mitt största intresse är dåligt för miljön.

Jag vet att vi förändrar världen genom att skapa ett socialt tryck och förflytta normer för vad som är okej. Det är så vi blev av med barnagan, det är så metoo skapar effekt. När människor tillsammans sätter upp nya normsystem för vad som tillåt passeras och vad som sanktioneras. Så jag vill att flygandet ifrågasätts, men jag vill att fler beteenden ifrågasätts och att vi skapar en mer nyanserad bild över hur en miljövänlig person lever sitt liv. Vi måste kunna vara mer öppensinnade än att per definition se på storkonsumenter av flyg som värst i klassen.

miljönormer
Ibland är det nyttigt att se sin egen skugga

Vad är problemet med mina 28:a frågor?

Klurar du fortfarande vad problemet med att skaffa barn eller läkemedel är? Nedan finns en hint.

  • Alkohol – bruk och missbruk hänger ihop, finns många människor som vill separera detta men all konsumtion leder till de totala alkoholskadorna. Läs mer här
  • Arbete – ditt val av arbete påverkar ditt avtryck. Jobbar du direkt med miljöfrågor eller andra frågor som skapar en mer hållbar värld eller med något som driver upp konsumtion eller på andra sätt är skadliga för världen?
  • Barn – kanske den mest provocerade frågan av alla men att skaffa barn är bland de mest omiljövänliga valen du kan göra. Lycka till den som vill ifrågasätta det ur miljösynpunkt, kommer bli lynchad. Läs mer här
  • Bil – fossildriven bil, miljöklassad eller elbil. Bilvalet påverkar miljön extremt mycket.
  • Husdur – står för flera negativa effekter få har kunskap om och långt ifrån schyst mot djuren att avla på det osunda. Läs mer här.
  • Kaffe – kräver mycket vatten vid odling, framställning och under konsumtion. Det ger visserligen arbetstillfällen samtidigt som arbetsförhållandena kan vara extremt dåliga. Läs mer här
  • Läkemedel – det slarvas och spolas ned i toaletten utan att reningsverken kan vara vara på alla rester. Läs mer här.
  • Parti – vissa partier har miljö högre upp på agendan än andra och deras beslut och fokus spelar extremt stor roll.
  • Piratkopior – urkassa arbetsförhållanden och göder den svarta marknaden samt organiserade brottslighet. Läs mer här. 
  • Sparpengar – få svenskar placerar aktivt sina spar- och pensionspengar i hållbara fonder vilket göder både olje-, tobak- och alkoholindustrin. Läs mer här
  • Volontär – att arbeta frivilligt kan göra mycket gott men när det kommer till barnhem är baksidorna ofta förödande. Läs mer här
miljöbil
Väljer vi en miljöbil eller vanlig sketen fossilbil?

Kom ihåg klassperspektivet

Vill påpeka att ett antal av dessa hållbara val som finns i livet många gånger är en klassfråga. Det är långt ifrån alla som har råd att äta eko, köpa elbil, osv. Dessa människor ska aldrig någonsin anklagas för att inte vara tillräckligt miljövänliga.

Hur vi skapar en lite bättre värld

Hur vore det om vi istället för att ge varandra dåligt samvete inspirerade varandra till miljöschyssta val eller informerade varandra om vad olika beteenden har för konsekvenser. I all välmening upplysa varandra, ställa frågor, lyssna på resonemanget och kanske ge en lite puff eller pepp att ändra sig.

Jag har bestämt mig för att 2018 är året då jag vill berömma fler. Ge fler cred, visa tydligare vad jag uppskattar och även synliggöra det självklara. Säga tack lite oftare och bekräfta de beteenden jag vill ha mer av.

Vilka över mina 28 frågor som du “gör” tänker du reflektera över för att göra världen lite mer hållbar och dig själv lite mer medveten?

Mer inlägg om flyg och miljö

Som jag skrivit

Till försvar för alla resenärer som väljer flyget

När ska vi utrota vissa utrikesflyg?

Vilket flygbolag har minst koldioxidutsläpp?

Flygfritt Europa – utopin där snabbtågen tar över

Som andra resebloggare skrivit

Reform Travel Låt oss tala om hållbar turism

Äntligen vilse Om att stanna på marken

Halloj världen Sluta-resa-trenden är bra (men jag tänker inte göra det)

Resfredag Räddar vi världen genom att sluta flyga?

Jennifer Sandström Kan vi fortsätta resa och flyga så här, med tanke på miljön?

24 thoughts on “Miljönormer – 28 frågor att ställa dig innan du klagar på någon som flyger mycket”

  1. Väldigt många av de 28 punkterna går att kvantifiera i termer av miljöpåverkan – hur tror du att de står sig jämfört med flygplan?

    1. Kul att du kommentarer Jobjörn! Det beror såklart på hur en räknar och vad en utgår från för nivåer på varje del. Såklart står flyget för en stor del och jag ska ärligt säga att jag tycker det är en djungel av information. Jag skulle helst se politiska åtgärder och beslut som styrinstrument, det tror jag på snarare än att sätta mitt hopp till människans goda vilja.

  2. Det här måste vara ett av dina bästa inlägg någonsin, enligt mig :). Så välformulerat och full av insikt. Jag skriver under på allt, världen är ju grå och det är ju inte bara en sak som påverkar vår miljö. Ja flyga är en stor, men det är också palmolja, möbler från regnskogen och som du säger kött. JA, istället för att klandra andra, inspirera, upplys och informera. Tummen upp!!!

    1. Tack Daniela, jag som mest kände att jag inte riktigt fick fram min poäng utan mest öste ur mig alla perspektiv jag hade. Jag behöver folk som hejar på min gråskala ibland, som du, allt för ofta är debatten svartvit och jag vill inte spä på den genom att hata och förkasta. Vi fortsätter kämpa för gråskalorna du och jag. <3

  3. Förstår dig så väl Linda. Är också där på sätt och vis. För att jag älskar att resa. Känner att det är tur att jag gjort det så mycket innan jag fick den medvetenheten jag har idag. För nu är det svårare. Mycket svårare.
    Testade mitt klimatavtryck på http://www.klimatkontot.se för ett par veckor sedan och tyvärr ÄR det flyget som sätter störst avtryck. Även om jag snålar in på allt annat – så skiter det sig om jag flyger.
    Och därför ser jag debatten om att sluta flyga som bra. Trots att det svider.
    Våndas över detta nu. Vill ju fortsätta flyga i mitt jobb, och privat. Men lutar mot att begränsa det rejält. En vän tillåter sig en långresa vart femte år. Resten får vara med tåg eller buss.

    Var och en får väl hitta sin väg – men tiden är inne för var och en av oss att verkligen tänka över om/hur man kan försvara weekendresor med flyg eller långa flygningar för korta möten eller korta semestrar för sig själv och de barn och unga som vi lämnar över planeten till.

    To be continued…

    1. Tack för att du delar med dig av dina tankar Maria. Jag tror att den här frågan gör sig allra bäst i samtal och inte i debatt om vi ska skapa beteendeförändring. Jag jämför ofta mycket med alkoholen och tror att även i denna fråga så handlar det om att det krävs politiska beslut och att vi inte kan förlita oss på människans smarta val. Jag sätter min tro till innovationen och håller alla mina tummar för att något storslaget snabbt får fästa i vår värld.
      Ja, fortsättningen följer…

    2. Klimatkontot är ju en superbra sida för att ta medvetna val, hitta “low hanging fruits” i sin egen klimatpåverkan men också för att bara bli medveten om vad flygandet/köttätandet/bilkörandet innebär. Även om det är lite läskigt rekommenderat jag det till alla!

  4. Förutom att jag dricker kaffe och då och då dricker någon öl eller två så gör jag “rätt” på i stort sett alla andra sätt. Men allt det blir “för jäves” med tanke på hur mycket jag flugit de senaste åren. (vegan, barnlös, billös, hemlös(delar alltid boende med andra), röstar på ett parti som brinner för miljöfrågor bl.a., skulle aldrig köpa en uppfödd hund utan enbart adoptera hundar som redan finns och behöver ett hem, försöker leva kemikaliefritt och zero waste, ingen tobak osv osv)

    Därför har jag nu tack vare att diskussionen blossat upp valt att sluta flyga helt.

    Äntligen börjar jag känna att mina handlingar passar ihop med mina värderingar och att jag börjar leva som jag lär. Det känns bra att inte stå och se på, utan att ta fighten att försöka rädda jorden oavsett om den går att rädda eller ej.

  5. Hej!
    Verkligen något som rör upp känslor. Jag har tidigare tänkt som du, jag levde miljövänligt hemmaplan (vegetarian, ingen bil, secondhand, miljömärkta produkter, undviker palmolja, ALLT). Jag pluggar miljövetenskap och kände att jag gör alla rätt och då får jag unna mig att flyga för att utvecklas och resa, det som jag älskar. Men sedan började det skava någon gång förra året.. För trots allt miljövänligt jag gör hemma är flygningar det enskilt sämsta en kan göra (förutom få barn typ.) Men det ser jag det som en annan “kategori”, trots att livsviktigt för vår överlevnad och jag antar en HELT annan dimension än en flygresa. Mina sorterade sopor och eko-bananer kan liksom inte väga upp flygresor. Och jag kände mer att mina argument för flyg dvs nya kulturer, cool naturer, spännande människomöten etc kan jag få hemma éller genom att resa på marken. Bara i Göteborg där jag bor skulle jag om jag verkligen, på riktigt vill träffa människor från andra platser, ha världens chans att göra det. Jag kan få uppleva häftig natur på mängder av ställen i Sverige/Europa och andra kulturer finns det gott om här i stan som nämndes, men även på nära håll i Europa. Jag kan inte längre på samma sätt rättfärdiga mitt flygande för jag tycker det är till största del egoistiskt och har sen i somras en paus på obestämd tid. En vacker dag kommer jag flyga igen, för jag lider av kronisk Melbourne-längtan, men den dagen dröjer än ett bra tag. Angående att kritisera flygresor håller jag faktiskt inte med, jag vet ingen som “kritiserar” en annan persons flygresor. Känns som att det är väldigt okej att flyga flera gånger om året.

    Ha en fin dag och tack för ditt bidrag till denna viktiga och intressanta diskussion 🙂

    1. Tack för du delar med dig av dina resonemang Linnea. Jag känner att jag mycket väl kan närma mig ditt och andra sätt att tänka framöver men jag är inte riktigt där än, vi får se vad det blir framöver. Jag vet att det miljömässigt är i princip omöjligt att kompensera sitt flygande så jag håller helt med dig, ur den aspekten går det inte och sen handlar det ju om vilka andra värden en ställer mot varandra, precis som du gör och där gör vi alla olika bedömningar. Tack för att du inspirerar mig att fortsätta tänka kring detta. Jag har känt mig kritiserad ett antal gånger men de tär nog olika hur det uppfattas eller vad som sägs. Ha det fint du med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *