Minska flygens utsläpp utan att själv flyga mindre

Posted on

Låter det som en omöjlig ekvation, att minska flygens utsläpp utan att sluta flyga för egen del? Om du älskar att resa finns det fler sätt att bidra till färre flyg i luften än att just själv stanna på marken. Här är nio exempel att reflektera över. 

Vi behöver minska flygens utsläpp, det är inget snack om den saken. Vad vi däremot behöver ha ett snack om är den ensidiga synen om att det enda svaret på det är att vi själva ska sluta (eller drastiskt minska) flyga. Det finns fler sätt.

Minska flygens utsläpp utan att sluta flyga

Folk (inklusive jag själv) skäms och har dåligt samvete för att de flyger. i vintras var det ord och inga visor på flygandet. Jag är den första att förespråka reflektion och självrannsakan men när det allmänna samhällsklimatet är att den som flyger på nöjesresor är en bov och det enda sättet att bli rentvådd är att sluta flyga har det enligt mig gått för långt. Jag är mer än lovligt trött på den retoriken. Det finns så otroligt många fler sätt, som är långt mer effektiva än att jag själv ska sluta flyga, men ändå verkar det vara det egna uppoffrandet som är det enda som räknas. Det är bara den som gör avkall som på riktigt bryr sig om klimatet. Hör min något bittra men också uppmanande ton och inställning till detta.

Det mest effektiva sättet är att stödja en klimatambitiös politik som har ett tydligt uttalat mål om att minska flygens utsläpp samt politik som ger stöd till forskning och innovationer för fossilfria transporter. Det här inlägget har dock ett mer individualistiskt perspektiv och jag började fundera. Jag ställde frågor till några vänner och googlade och vips hade jag skapat en lista med konkreta saker du kan göra för att minska flygens utsläpp. Utan att behöva sluta göra det du kanske älska allra mest: att resa och upptäcka, uppleva och utforska världen. Och nej, svaret är varken tåg eller att uppleva världen genom Youtube. Svaret är att minska flyget inom andra områden än ditt eget nöjeskonto.

Innan du läser vidare måste du dock ta ställning till en grundläggande fråga:

Är du en droppe eller en länk?

Du måste själv ställa dig frågan om du är en droppe i havet eller en länk i en kedja. Att vara en droppe i havet är en enligt mig alldeles för deppig inställning till livet även om det v e r k l i g e n kan kännas så många gånger. En länk däremot, nödvändig för att kedjorna ska hålla ihop känns mer positiv. Jag säger kedjorna i plural för om en länk (du) brister så faller inte allt. Det finns andra länkar i andra kedjor som också håller samman men om alla, eller för många, länkar brister då håller det inte. Här kommer listan:

Ställ krav på ditt jobb

Reser du eller andra med flyg i tjänsten? Sluta upp med det överflödiga och hitta istället andra sätt att mötas för att minska flygens utsläpp.

1. Digitala möten – det är 2018 nu!

Kräv att arbetsgivaren investerar i bra tekniska hjälpmedel för att mötas via video. Det finns mängder med alternativ där det är i princip är samma sak som att ses live. Och nej, jag tänker inte på ett skakigt skype-samtal med dålig bild. En bra kamera, mikrofon och högtalare. Tysta rum och stora skärmar samt möjlighet att koppla upp sig flera från olika ställen. På samma sätt som jag idag funderar på hur folk kunde jobba utan e-post tror jag folk kommer säga om hur vi klarade av att jobba när vi la så mycket onödig tid på att transportera oss när vi kan mötas via den så kallade cyperrymden.

2. Klimatsmart resepolicy på jobbet – och följ den

Om det inte finns en resepolicy som tar hänsyn till klimatet, kräv att det tas fram en. Om det finns en, kräv att den aktualiseras och att efterlevnaden följs upp. Flyger ni inrikes mellan sträckor där ni lika gärna kan ta tåget? Ändra rutinerna så att tåg blir förstahandsvalet.

minska flygens utsläpp
En dag på mitt jobb när vi hade personalmöte för 60 pers och fikade tillsammans på distans samt och mötades om hur vi skulle fortsätta förändra världen.

Se över din egen färskvarukonsumtion

Här handlar det om att prioritera vad du ska sluta köpa och bli bättre på att handla efter säsong för att minska flygens utsläpp

3. Sparris, exotisk frukt och färsk tonfisk – långväga transporter

Bästa sättet att minska klimatpåverkan är att äta mindre kött och mer veg. Det finns dock några fällor att undvika, nämligen den mat som är transporterad hit med flyg. Det gäller t.ex. Sparris, sockerärtor, färska bär och vissa exotiska frukter, färsk hummer och tonfisk. Olika frukt och grönsaker transporteras på olika sätt beroende på vart i världen de vuxit. Oavsett är transporten ofta miljöovänlig eftersom den alltid är långväga och maten måste hållas kyld längs vägen. Ät mer frukt efter säsong och fokusera på det som odlas i Sverige eller våra grannländer. Och när du sen väl reser utomlands lassa på med mängder av exotisk frukt, den kommer dessutom var tusen gånger godare där den vuxit och plockats när den är mogen istället för att plockas alldeles för tidigt som den måste om den ska transporteras i flera dagar. Läs mer om detta hos Sveriges konsumenter

4. Snittblommor – not so oskyldigt

Har du någon gång reflekterat över hur rosor, liljor och andra blommor kan vara så fräscha? Inom ett par dagar från att de skördas och paketeras är de framme i din handel. För att den tidsmarginalen ska fungera krävs de att blommorna flygs. Vart är pekpinnedebatten om hur hemska alla människor som köper snittblommor i tid och otid är? Läs mer hos en leverantör här.

Minska flygens utsläpp
Tulpaner i Holland, en blomma som jag tror fraktas hit med lastbil men däremot många andra blommor som plockas i södra Europa, Sydamerika eller Mellanöstern kräver ofta flyg.

Skippa att shoppa från utlandet

När något ska gå snabbt så behöver någon annan stå för notan – i detta fall Moder jord.

5. Välj svenskproducerade kläder – och undvik snabba leveranser

Så vitt jag vet är att de mesta kläderna som vi köper i butik i Sverige är hitfraktade med fartyg (vilket är bättre än flyg men inte helt problemfritt det heller). Alla de kläder du beställer online som kommer hit inom två dagar är med all sannolikhet transporterade med flyg. Vill du minska klimatpåverkan maximalt är det istället svenskproducerade kläder (och tyger!) som gäller, alternativt second hand.

6. Dissa billiga produkter online – skickas med flyg

E-handels sajten Wish har fått kritik för att deras billiga produkter snabbt skickas i många små förpackningar direkt till kund. Det innebär mängder med utsläpp vi sällan tänker på. När något går snabbt finns det alltid anledning att tänka två varv till.

minska flygens utsläpp
Visst kan det vara skönt med paket hela vägen till lådan men nöjesshoppa från kors och tvärs över hela världen kanske inte är viktigare jämfört med att flyga själva

Påverka makthavare

Den riktiga skillnaden görs när förändringarna är storskaliga.

7. Köp en aktie och påverka företaget – kan ge maximal utdelning

Det kan tyckas vara en drastisk och lite galen idé men varför inte? Om det finns ett företag som reser mycket men som borde kunna mötas digitalt istället kan du som aktieägare lägga förslag om detta på bolagsstämman och vips har du inte bara påverkat klimatet minimalt (som ditt eget flygstopp skulle göra) utan maximalt när hela företaget ändrar sin syn på att resa. Värt ett försök och skam den som ger sig!

8. Påverka politiker – medborgarförslag, lokala insändare och sätta press

Det görs mängder med flygresor inom det offentliga, både bland myndigheter och det kommunala. Politiker och tjänstepersoner gör ett livsviktigt jobb för att Sverige ska rulla men de precis som andra kan se över sitt resande. Finns en klimatsmart resepolicy? Följs den? Tar de flyget till Stockholm om de bor i Karlstad, Växjö och Borlänge? Har kommunen vettiga verktyg för att mötas digitalt? Kan de ses halvvägs i Gävle istället för att sundsvallsborna ska flyga till Stockholm? Ställ frågor och ställ krav på din kommun eller närliggande myndighet.

Edit: 9 Köp aktier i miljö- och innovationsbolag

Fick ytterligare ett tips av en läsare som jag genast vill lägga till. Du som sparar pengar i aktier eller fonder kan se till att placera dem i bolag som arbetar med miljö- och klimatinnovationer. På så sätt ger du ditt kapital som stöd för att dessa bolag ska kunna utvecklas. När eflygen, solcellsflygen och flygen vi ännu inte vet hur de ska drivas utvecklas kommer de göra större skillnad för klimatet än om alla svenskars flygresor skippas.

minska flygens utsläpp
Kanske köpa en aktie i något företag på New York-börsen och påverka inifrån. Varför nöja sig med det lilla 🙂

Vadå, ska jag inte ens få ha något roligt i mitt liv?

Jag förstår hur det här kan låta. Ska jag sluta köpa snittblommor och inbilla mig att det skulle minska flygens utsläpp och göra någon skillnad för klimatet? När du sitter med den tankenöten behöver du hitta tillbaka till frågeställningen om du är en dropp eller en länk. På samma sätt som att flyget lyfter oavsett om du bokat en sittplats eller inte kommer flyget med rosor också gå oavsett om du köper eller inte. Om bara en slutar köpa snittblommor blir det givetvis ingen skillnad. Men när efterfrågan minskar kommer också transporterna minska. Det gäller oavsett frukt eller nöjesresor.

Känner du dig ännu mer deppig? Du får varken resa till den goda mangon eller köpa hem den för att dämpa din apatiska längtan efter utlandet? Well, det trista svaret är att klimatet handlar om att göra prioriteringar och välja laget före jaget. Det positiva i kråksången är att du kan välja vart och hur du vill göra din insats. Vill du fortsätta flyga för att uppleva världen, gör det men välj då något annat sätt att dra ned din klimatpåverkan. Utöver alla exempel ovan kan du även läsa mina 28 frågeställningar om miljönormer att fundera över och välja vilka av dessa du vill anamma för att minska ditt ekologiska fotavtryck. Eller så kan du göra mitt lilla test för att se hur hållbart du reser. Hållbart resande: Stor checklista och tips för att resa hållbart.

Har du fler tips på hur en kan minska flygens utsläpp utan att själva behöva minska sitt eget flygande?

Vid det här laget börjar det bil en del inlägg om flyget, alla dessa inlägg finns i kategorin Hållbarhet och Miljö. 

40 thoughts on “Minska flygens utsläpp utan att själv flyga mindre”

  1. Det här inlägget är så bra Linda, tack! Det här med blommor har jag ALDRIG tidigare reflekterat över förrän i sommar då en vän upplyste mig. Och som jag kollar föraktfullt på alla som köper snittblommor nu 😉

    Det här är en viktig diskussion och jag gillar det du beskriver med droppe vs. länk!

  2. Väldigt bra inlägg! Jag tycker verkligen att flygdebatten har gått överstyr och har handlat om pekpinnar och hur dåliga alla andra är. Tycker det är så bra att du öppnar upp för tankar hur man kan förändra och förbättra vanor i sin vardag som kan göra stora skillnader för klimatet.

  3. Håller med alla föregående talare. En bra och tydlig lista
    på saker jag ganska enkelt kan utföra.Din tanke om laget för jaget gillar jag också.
    Solidaritet behövs inom många områden

  4. Japp, bra inlägg Linda! Det finns så många detaljer som folk inte tänker på men det är alltid tacksamt att #stannapåmarken och dra in politiska poäng, för att i nästa veva handla på Wish och köpa snittblommor.

  5. I stort håller jag med men det ena utesluter ju inte det andra. Man kan göra det här OCH dra ner på flygandet också utan att helt sluta flyga. Det internationella flygandet till och från Sverige ligger på ett utsläpp av 11 miljoner ton växthusgaser. Att jämföra med industrins 19 ton! En industri som försörjer oss och ger oss exportintäkter och jobbar med resurskrävande naturresurser och dessutom jobbar hårt för att sänka utsläppen. Det är tänkvärt även om en stor del av detta är tjänsteresor.

    Håller inte med om att det bästa alltid är att minska på kött heller eftersom vi behöver bete för den biologiska mångfalden och inte minst jordmånens kvalitet som utarmas av dagens hårda jordbruk. Även grönsaker behöver jord. Här kan vi snacka om ett område där vi behöver påverka politikerna mer att hjälpa till att ställa om. Det finns grödor vi kan odla med helt annan tålighet för torka t.ex. men idag görs inte detta. Gräsbeteskött borde uppmuntras i Syd- och mellansverige då det är naturligt och inte alls genererar metan som det industriella jordbruket utan mest välmående djur och bra jord. Ingen regnskogssoja behövs heller eftersom de kan beta på vallar m.m. som inte görs nu. Mer grönsaker på tallriken, absolut, men absolut inte en vegansk värld.

    Apropå snittblommor kommer många hit med lasbil från Nederländerna men just rosor gärna med flyg från Kenya. De är inte bara transportvidriga utan det används stora mängder gift som läcker ut i markerna och ner i vatten. Bort, bort, bort!

      1. Jacob – så vitt som jag förstår det så har det inte med att de är från södra Sverige att göra, utan att de betar gräs och inte blir uppvuxna på foder som inte är naturligt för dom. Jag är dock inte alls insatt i detta men blev också nyfiken och försökte hitta information om detta.

        “Om kor och får rapar metan eller grisar skiter är alltså inte relevant då djuren ingår i ett kretslopp. Det intressanta är hur de får sin mat. Fritt betande idisslare har det funnits under väldigt lång tid. Betydligt fler förr i tiden än idag så därför är det svårt att föra fram idislare som klimatbovar. Det intressanta är att titta på hur vi idag föder upp våra djur. I allt större utsträckning får inte djuren söka sin egen föda utan vi matar dem med sådant vi odlar. Anledningen till att vi ger tex kor kraftfoder har främst tre anledningar. Spannmål är satt under stor prispress och därmed billigt, med ökad stordrift blir det enklare att hålla djuren installade eller i feed-lots samt att djuren växer snabbare med kraftfoder. Som jag nämnde tidigare så är det genom odlingen som jordbruket frigör klimatgaser. Det är alltså inte djurens fel att det får fel mat. Tex kor, som de flesta säkert vet, är inte gjorda för att äta spannmål utan är rena gräs/lövätare. De blir sjuka av för mycket kraftfoder och köttet får en sämre fettsammansättning.

        Slutsatsen av detta är att för att bedöma köttets bidrag till klimatkrisen så ska vi endast titta på hur stor del av bundet kol/metan/kväve/lustgas som frigörs för att föda djuren.
        Så hur bör vi föda upp djur. Jo, givetvis genom att ge dem artegen föda och att de får utöva sina naturliga beteenden. För idisslare innebär detta att de skall beta gräs och löv så länge säsongen tillåter och att de får hö eller ensilage under den kalla årstiden. Den enda bundna klimatgasen som frigörs då är den diesel som krävs för att hantera ensilaget.”

    1. Svaret är alltid att det går att göra både och. Frågan är hur mycket varje person ska bidra med, när en ska nöja sig och vad som är rimligt. Att alla ska minska håller jag ju med om men frågan är från vad? Så många resor jag drömmer om, så många jag gjorde förra året, jämfört med andra?

      Tror inte vi behöver oroa oss för att för många äter för mycket grönt eller bli veganer. Kanske farligt om alla blir veganer (det kan jag inte uttala mig om) men den risken är ju obefintlig så tills dess kan vi uppmuntra fler och ha hårdare politik för mer veg.

  6. Men åh, det här inlägget är så himla himla bra – och oerhört viktigt! För det är ju verkligen inte svart på vitt, flyg eller sluta flyg. Det är så mycket mer nyanserat och fler behöver verkligen Förstå hur allt hänger ihop, var våra produkter kommer ifrån m.m.

    Dra ner på mängden kött jag äter och att handla second hand är jag bra på. Vi är Okej på det här med att handla svensk mat, kan definitivt bli bättre. Likaså måste jag säga att det jag behövt köpa nytt senaste tiden har ofta skett över nätet pga. dåligt utbud i Sundsvall men ska försöka jobba på det mer nu efter att ha läst detta.

    Älskar även din tanke om droppe eller länk. Jag vill verkligen se mig själv som en länk, och att det finns mer än en kedja.

    Tack för ett tänkvärt och inspirerande inlägg!

    1. Tack Rania, tänk att jag kan inspirera en så medveten person som dig. Man ska alltid försöka men går det inte så ska ju även personer i Sundsvall kunna få tillgång till saker även om det kräver flyg. Extra tack för att du delade det vidare också.

  7. Älskar det här inlägget! TACK! Håller med dig om att det är mycket annat som måste förändras än bara privat flygande. Tänker på alla stora företag som flyger kors och tvärs över planeten varje dag och som du skriver, så mycket saker som fraktas med flyg. Så bra, tack för att du delar med dig!

  8. Så bra inlägg! Super Linda. Bra påminnelse om att man faktiskt inte är en så stor bov bara för att man flyger lite nu som då. Lever man ett rätt miljövänligt liv annars samt hela tiden är öppen för nya förändringar kommer man också ganska långt😊 så peppigt!

    1. Tack Malin! Inläggets retorik håller ju bara om en istället gör nån av de andra punkterna. Jag själv är inte säker på att jag hittills gjort någon av dem så jag har en läxa att fundera över vilken. Det räcker ju tyvärr inte att leva miljövänligt i onödan.

  9. Lite clickbait-varning på titeln men jag tyckte om alla nio punkter och förstår din poäng. Ber dig tagga ner lite.

  10. Väldigt kloka synpunkter här. Det här med blommor var nytt för mig. Jag gillar snittblommor men har inget emot att plocka dem ute istället. Det jag tänker också med flyg är att man sätter sig inte på flyget bara för att flyga. Det har ju ett större syfte, som i många fall kanske också är väldigt viktigt även om man inte tänker på det. Det finns många länder som är beroende av turismen, och om alla plötsligt skulle sluta flyga för att rädda klimatet kommer andra problem att dyka upp istället… Men folk kommer inte sluta flyga. Jag har inga planer på att sluta flyga, även om jag väljer andra alternativ när det är rimligt. Det är svårt att försvara, men det handlar ju inte om att man inte bryr sig om klimatet. Det enda rimliga är att komma på nya bättre sätt att resa på. Var är snabbtågen och de miljövänliga flygen?

    1. Förstår hur du tänker och jag håller delvis med. Det finns många länder som är beroende av turism och dit ska vi kanske fortsätta resa. Men det finns svinmånga resor som inte borde ske. Inrikes, jobbmöten som kan göras digitalt osv. Men jag håller med dig, var fasiken är snabbtågen?

  11. Här kommer en sen kommentar. Bra med lite tips, även om man får jobba ganska hårt för att kompensera en flygresa. Mitt tips är att koll sitt klimatavtryck mha tjänster som http://www.svalna.se, http://www.klimatkollen.se, http://www.klimatkontot.se, www,climatehero.se eller Vattenfalls app OneTonne. Då får man en ganska bra bild av vilka olika utgiftsposter man har och vad olika förändringar kan medföra. En flygresa till södra Europa brukar räknas till ca 600 kg CO2-ekvivalenter, en flygresa till Thailand 3 ton. Om man går från att äta vanlig kost till att bli vegetarian tror jag att man brukar kunna dra ner ca 1 ton på sina utsläpp per år. Vi behöver komma ner till 1-2 tons utsläpp per person och år. Man kan själv fundera över vad som ryms i en sådan budget. Vissa saker, som att äta och bo måste vi ju. Jag gillar att resa och såklart är det smidigare att flyga, ibland nödvändigt för att kunna resa långt. Men flygresor ryms inte i min budget så jag pausar mitt flygande och hoppas att man en dag kommer att kunna erbjuda mer hållbara flyg – de alternativen är än så länge långt borta.

    1. Hej Carin!
      Ingen kommentar är för sent, alla är alltid välkomna!
      Det är bra att hålla koll på sitt klimatavtryck men poängen med mitt inlägg är ju att orka och vilja se sig om efter fler sätt än att bara se till sitt egen. Det går att göra så mycket större effekt om en jobbar på flera eller andra fronter. Jag längtar också efter hållbara flyg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.