Vad skapar bilden av ett land och de förväntningar som vi därmed möter resmålet med? Nyheter, filmer och reklam är några exempel som både inspirerar och sätter våra förväntningar ur spel.
Jag skriver en miniserie om antagande och hur det påverkar våra förväntningar inför en resa eller ett resmål. I den första delen skrev jag om att utgå från det som varit. I det inlägget är de tre antagandena:
- Att fortsätta på en redan upptrampad stig
- Att utgå från upplevda närliggande kontexter
- Att ge slentrianmässiga svar på frågan om hur du haft det
Antaganden om bilden av ett land
Nu har det kommit till antagande 4-6 som handlar om bilden av ett land. Det finns många saker som formar vår bild av ett land, frågan är om vi är medvetna om vad? Vi tar in olika intryck från olika åldrar och olika situationer. En del föreställningar skapas redan när vi är barn, andra växer successivt fram under åren vi lever. Bilden av ett land är utslagsgivande för vilka resor vi väljer att göra och det ger oss de förutsättningar som vi har med oss till destinationen.
4. Att lita på att nyhetsrapporteringen är representativ
Vi matas dagligen med konflikter eller katastrofer runt om i världen. Det påverkar givetvis vår uppfattning av både enskilda länder och världen i stort. Varje generation har sina krig som fyllt nyhetssändningar. 90-talets folkmord i Rwanda och konflikten på Balkan. 00-talets USA och mellanösternkrig och 10-talets krig i Syrien. Det tar många år, till och med decennier, för ett land att återhämta sig från krig, både rent ekonomiskt och fysiskt men även bilden av det landet. 20 år efter krigen på Balkan ligger Kroatien på topplistan över svenskars resmål. Hur lång tid tar det innan vi längtar efter att resa till Irak och Syrien?
Även om länder inte är drabbade av krig i den bemärkelsen färgas givetvis vår uppfattning av ett land, dess ledare och folket av nyhetsrapporteringen. USA, Nordkorea och Kina är tre länder som i allra högsta grad påverkar rapporteringen om sina länder bland annat genom sina ledares agerande i världspolitiken.
Vad gör du i stället?
Du söker aktivt upp information om negativt beskrivna områden men fokusera på det positiva. Det kan vara musik, litteratur och annan kultur som frodas eller ideellt engagerade som kämpar för att skapa en bättre värld. Du kan också leta reda på reportage om unga människor som drömmer om en annan framtid. Se till att skapa din egen nyanserade bild av olika länder. Börja med de du spontant tänker på som eländiga.
5. Att bli förlorad i filmens förtrollade värld
Vi ser filmer från Indiens slumområden, från Latinamerikas droghandel och Australiens outback. Dessa bilder behöver inte vara osanna, men det är inte hela sanningen. Det är en bild av många.
Från att vi är väldigt små får vi bilder av hur det kan se ut i ett visst område eller land. Aladdin ger oss en bild av Arabvärlden och Lejonkungen av savannen i Afrika. Hur väl stämmer Disneys bild överens med verkligheten och vad gör deras förenklade och stereotypiserade bilder av land och folk med ett barns föreställningar om världen? Samtidigt, Disney väcker en nyfikenhet och en förståelse för att världen ser olika ut. Pocahontas må vara full av imperialistiska avskyvärda beteenden men den ger också en historieskrivning som om den sätts i ett sammanhang kan göra barn nyfikna på världen. Här behövs pålästa föräldrar som för samtal om det barnen ser.
Vad gör du i stället?
Du funderar över om filmen du just såg gör dina redan befintliga stigar bredare eller om du uppmuntrades att välja en ny okänd väg. Är det en film för barn läser du på och för samtal om de filmer som barnen ser. Ställer frågor, breddar bilden, utmanar deras antaganden.
6. Att bli förvillad av destinationsmarknadsföring
Destinationsmarknadsföring handlar om hur en destination, ett land, en stad eller en mindre ort väljer att beskriva sig själv samt hur andra beskriver den destinationen. Oftast ligger fokus på det säregna och unika vilket medför en överhängande risk att generalisera. Om Västerbotten beskrivs som en tyst plats med oändliga vidder, klara älvar och renar längs vägarna kommer föreställningarna om Västerbotten bli väldigt snedvridna. Om Västerbotten beskrivs som ett område med gågator, badplatser och bondgårdar kommer ingen förstå varför de ska åka till Västerbotten, det går ju att se nästan överallt i Sverige.
Det är en fin balansgång att i destinationsmarknadsföring både lyfta fram det unika som är värt att åka dit för, och samtidigt inte förvilla besökaren med att detta är det enda som destinationen består av. Det kan tyckas självklart och kanske tillhör det var och ens sunda förnuft att förstå att så som en destination beskrivs bara är en bråkdel av sanningen. Om du bara visar upp hjortron, ljusa nätter och stillhet kommer folk glömma att Västerbotten också har av en levande städer som Umeå och Skellefteå.
Vad gör du i stället?
Du tar till dig av marknadsföringen med klarsynt blick och lägger på ett realistiskt filter över all reklam du möter. Du påminner dig om att destinationsmarknadsföring går ut på att lyfta fram det unika som lockar allra mest. Du kommer också ihåg att med omsorg välja vilka bilder du delar med dig av och funderar på hur din beskrivning är med och breddar bilden av den plats du befinner dig på.
Det var några förväntningar om bilden av ett land som kan påverka hur vi filtrerar det vi sedan möter i verkligheten. Har du fler exempel på hur vi påverkas av bilden av ett land?