Att boka två enkelresor till och från Åbo till billigt pris utan att köpa en dyr reguljärbiljett visade sig inte vara helt enkelt. Tills jag lyckades runda systemet.
Min syster är med i en Kalava musikal-dockteater-uppsättning på Åbo svenska teater och självklart ville jag åka och kolla. Det visade sig att det skulle bli galet dyrt och efter många om och men lyckades jag överlista systemet för att kunna åka färja till Åbo. Det här ett tips för hur en resa mellan Stockholm och Åbo kan bli billig, eller åtminstone överkomlig.
OBS: Jag vet inte om min lösning på detta är olaglig eller olämpligt, det får var och en tar ansvar för
Söka efter billig resa Stockholm – Åbo tur och retur
Att resa till Åbo med flyg var uteslutet av många skäl (miljö, pengar, gravid) så mitt enda rimliga alternativ var att göra en kryssning till Åbo. Sträckan Stockholm – Åbo trafikeras av Tallink Silja och Viking line som båda går i skytteltrafik som både dags- och nattfärjor med en båt vardera.
Grunden i affärsidén med kryssningar är billig biljett och mycket mer konsumtion i form av mat, dryck, spel och tax free. Då kan priset vara så lågt som en hundring eller två för en tur och returbiljett. För mig som enbart ville använda resan mellan Stockholm och Åbo som ren transportsträcka var jag hänvisad till att köpa en reguljärresa till ett pris på cirkus 1500 kronor. Svårt för mig att acceptera när jag vet att andra biljetter kostar ett par hundringar.
Reguljär vs kryssnings-biljett Stockholm – Åbo
Att köpa en tur och returbiljett fredag natt och söndag natt (för att få två heldagar i Åbo) var tekniskt omöjligt eftersom samma rederi inte kör den sträckan. Det skulle alltså kräva en resa med Tallink Silja och en med Viking line.
Ditresan var lätt att lösa, jag köpte en tur och returbiljett men valde att hoppa av båten på morgonen och inte åka med tillbaka. Vid olycka skulle passagerarantalet då inte stämma men jag tänkte att i så fall får jag meddela mig. Det innebar också att min hytt stod tom och andra passagerare inte kunde nyttja den.
Hemresan var det svårare med. Alla kryssningar Stockholm – Åbo utgår från Stockholm och det går alltså inte att boka en kryssningsresa (dvs fram och tillbaka) med Åbo som startdestination. Skulle jag bokat en biljett Stockholm-Åbo tur och retur men först klivit på i Åbo skulle min biljett räknas som en no show och inte vara giltig när jag försöker checka in i Åbo. Åtminstone enligt kundtjänst som hänvisade mig till de reguljära biljetterna. Jag vågade inte chansa och kände mig uppgiven.
Överlistat systemet
Men! Så snackade jag med svenskan Jennifer som bor i Helsingfors som tipsade om att jag kunde gå in via den finska webbsidan för samma företag och boka en Åbo – Stockholms-resa och göra samma sak som på ditvägen. Kliva av efter halva vägen men ändå åka resans första delsträcka. Via den finska sidan gick det att hitta Åbo-Stockholm, vilket den svenska sidan inte ens visar som möjlig sträcka att åka.
Så fick det bli. Jag bokade Stockholm – Åbo ToR för 390 kr med Tallink Silja och klev av efter halva resan och en Åbo – Stockholm ToR för 48 euro med Viking Line och klev även då av efter halva resan.
Hoppas nu att du som vill resa på ett mer flexibelt sätt till eller från Åbo utan att vara förvisad till reguljära biljetter fått ett tips som är värt att undersöka möjligheter kring. Kanske funkar samma upplägg även för dig.
Om det är möjligt att boka så är det ju knappast ”olagligt”. Det är ju i rederiets intresse att täppa igen såna hål. Tycker du var smart!
True. Jag tycker också jag var smart. Eller Jennifer om rätt ska vara rätt 🙂
Du vet väl att Viking Lines finländska hemsida även finns på svenska? Gå in på vikingline.fi och välj svenska som språk (kieli).
Olagligt? Inte juridiskt, även om Viking Line själva hävdar att det inte är tillåtet. Rent teoretiskt kan de införa en hamnavgift för avstigande som måste betalas av alla som inte har biljett till rätt hamn, som för tågresenärer till Arlanda C, men det skulle bli för krångligt att kontrollera alla avstigande. Däremot har du inte samma rättigheter mot rederiet vid Force Majeure som om du har en biljett till rätt hamn. Om fartyget t.ex. av extraordinära skäl inte kan gå in till Stockholm, som under terrordådet på Drottninggatan 2017, men istället lägger till i, säg, Kapellskär, så måste du själv ordna fortsatt transport eller övernattning. Och så ansvarar du själv för att du vaknar i tid. Försover du dig följer du med fartyget tillbaka.
Vad som händer vid en olycka? Ta det när det blir aktuellt. Det hände 1994, därefter har säkerheten höjts avsevärt.
Känns dessutom inte speciellt miljömedvetet när VARJE kryssningsfärja lägger till vid Åland bara för att få sälja taxfree. Åbofärjorna ska självklart stanna där men för Helsingfors- och Tallinnfärjorna blir det en rejäl omväg som inte motiveras av passagerarunderlaget. Nej, rederierna vill bara tjäna pengar. Känn inga samvetskval.
Hej Peter. Tack snälla för en så utförlig kommentar med så mycket kunskap och smarta sätt att tänka. Köper allt du säger, tack för att du förklarar så bra!