Går det att få ersättning när flygbolaget gått i konkurs? Det korta svaret är att det beror på och att det går att få hjälp att pröva varje fall.
När vårt flygbolag gick i konkurs och vi var vilse
Det var en morgon i oktober 2017, tre dagar innan avresa, som en i mitt resesällskap såg i sitt flöde att det flygbolag vi skulle resa till Birmingham med gått i konkurs. Senare fick jag som bokat resan ett kort mejl om att Monarch gått i konkurs och att vi inte skulle åka till flygplatsen. Surt sa räven. Vi prövade med alla möjliga kreativa alternativ på resor, både i England, Sverige och andra ställen, men landade i att vi skulle få se oss besegrade.
Det hade lönat sig att boka via en mellanhand
Jag bokade resan direkt via Monarch och vet att jag sa specifikt till mina resekompanjoner Jennifer och Sanna ”Jag bokar direkt via Monarchs webb, det brukar vara smidigare vid strul än om mellanhänder är inblandade”. Det visade sig i det här fallet vara ett felaktigt beslut. Om vi bokat via resebyrå, researrangör eller förmedlingssajt hade vi haft en chans att få pengarna tillbaka. Detta eftersom dessa kanske varit skyddade via något som heter ATOL – det gällde inte om resan bokades direkt med Monarch – eller för att de har egna reseskydd av olika slag.
Vi testade olika sätt för att få tillbaka pengarna för resan, både med våra försäkringsbolag och om skydd fanns via kortet resan var köpt med men svaret var nej. Inget konkursskydd fanns och få kontakt/hjälp av Monarch var inte att tala om. De var antingen överbelastade eller svarade inte alls, antar att de inte hade personal att ens betala lön till.
Kanske hade Flightright kunna hjälpa oss?
Det kanske hade gått att strida mer och finna fler vägar. För den som inte ids lägga energi på det, när en dessutom inte vet om det kommer löna sig finns t.ex. tjänster som Flightright. Med Flightright får en hjälp att 1. Få veta om en har rätt till ersättning 2. Hjälp att driva ärendet. För en vanlig dödlig kan det lätt kännas som en djungel att lista ut vilka EU-regler som gäller och vilka rättigheter du som resenär har, det är därför det finns de som jobbar med detta dagligdax som en kan få hjälp av.
Om ersättning betalas ut tar Flightright 29,75 % i avgift. Om en inte har rätt till ersättning kostar det ingenting att få sitt ärende prövat. Att förlora nära en tredjedel av det belopp en har rätt till kan kännas mycket och då kan en ju alltid testa att få ersättning på egen hand. Personligen ser jag glaset som halvfullt och håller därmed fokus på att jag skull få två tredjedelar med minimal insats vilket känns smidigt. Dessutom är det ofta dränerande att engagera sig i en resa som blivit försenad eller inställd. Det brukar mest ge dålig smak i munnen av all irritation som finns kring en förstörd resa så skönt att överlämna det till någon annan som är expert på området.
Jag tror chanserna är minimala, men jag skickade ändå in uppgifterna om vårt inställda flyg till Flightright häromdagen. Det går att få ersättning upp till tio år i efterhand och jag har inget att förlora på att testa.
Med glimten i ögat så här i efterhand
Då, den där dagen i oktober 2017, var blogginlägget om att vi var på väg redan skrivet och det ligger fortfarande kvar bland mina utkast ”Med öppet sinne: Redo för Birmingham, Sanna och Jennifer” trots att det gått två år. Vår resa gick under temat Resa utan research och som Sanna sa ”Resan var så oplanerade att den inte ens blev av”. En dag kanske vi ändå kommer till Birmingham men med Monarch som flygbolag blir det icke.