Posted on

Sista veckan i Vietnam med besök hos en av landets ledande turismaktörer och chans att göra det vi gillar allra mest en sista gång.

Tack Nha Trang. Tack för att du tog emot oss, visade vad Vietnam kunde gå för, gav oss en smidig vardag, bra väder, sol och bad, roliga caféer och de bästa massagerna. Vi har avslutat vår sista vecka i Nha Trang på topp och bland annat sagt tack och hej till mina systrar.

Gänget som kamperat ihop i drygt en vecka
Spontana bilder blir alltid bäst. Amen.

Utflykt till Vinpearl och VinWonders

Vi inledde veckan storslaget med att bo en natt på “Vinpearlön” som egentligen heter Hon Tre men eftersom Varumärket Vinpearl äger och skapar den mesta av den verksamhet som finns på ön undrar jag om det är så många som vet vad ön heter egentligen. Det kräver långt mer än två dagar för att uppleva allt som erbjuds men vi fokuserade på nöjesfältet VinWonders där vi åkte världens längsta zipline, mötte eftermiddagssolen under ett varv med sky wheel och såg två kvällsshower med ljusets magi.

Lekpark och sagokulisser tydligt inspirerat av Disney
Redo för zipline
Vattenparken och ett av Vinpearls hotell
Sky Wheel
Långsamt gick det men högt var det och utsikten därefter
Sagoslottet när solen gått ned
3D-projecering var snyggt och häftigt.

Dagen därpå gick vi med barnen till Kings Garden, det som några skulle kalla zoo men som jag skulle kalla avdelning för några instängda vilda djur. Våra barn var lika glada för det och jag tyckte det kändes olustigt att gå in. Jag brukar ju förespråka att osunda djurparker inte ska besökas så här lever jag inte helt efter mina värderingar. Jag valde att lägga det i studiebesökskontot och fick med mig både bilder och exempel på hur sjuk djurturism är och hur omedvetna många är.

Jag och mina systrar har haft många djupa och fina samtal och vi delade bland annat en massageupplevelse som alla var supernöjda med.

Noshörningar och i bakgrunden deras burar som jag gissar att de stängs in i om kvällarna.

Sover mycket – bra men såååå tråkigt

Både jag och Erik går omkring med en känsla av att till och från vara ganska slutkörda så andra halvan av den här veckan går vi och lägger oss med barnen runt 20-21. Det är en skön känsla att känna sig relativt utsövda då vi blir väckta vid 06. Det som prioriteras bort är egentid för mig och Erik och sociala medier. Tråkigt men bra för oss just nu.

Sista dagarna i Nha Trang har vi rullat på som vanligt. Lekt med barnen (tänk att det rekommenderas att ge barn 15 minuter fokuserad lek om dagen, här kan vi ge dem flera timmar varje dag, badat i poolen och hängt lite vid stranden. Vi gjorde en utflykt till Mokuzo Café som var mysigt där mina få ord på ryska ord kunde hjälpa igång lek mellan Elton och en jämnårig kille som roade sig på egen hand. Vi har nyttjat vår favoritplats Ana Beach Hotel till max och sedan packat ihop alla våra grejer ännu en gång för att byta land.

Mysiga Mokuzo café
En av många selfiearrangemang
Oklart varför de har engångsförpackningar när vi sitter kvar och dricker
Två pojkar av samma skrot och korn
En favoritbild inte minst med tanke på skuggan jag inte såg förrän jag fotat

En reflektion om: Djurturism och “det är lätt för mig att säga”

Den här resan har verkligen gett mig nya insikter kopplat till vem som står för turismen. Trots att det känns som att hur många svenskar som helst besöker Thailand varje år är de bara en bråkdel av den inhemska turismen. Den informationen sätter frågan om t.ex. elefantturism i ett helt nytt perspektiv – den stora skillnaden kommer inte inträffa förrän thailändarna själva slutar vilja rida på elefanter.

Jag som ofta avfärdar att besöka vilda djur om inte djurparken har ett rejält genomarbetat syfte (som inte är att göra vinst) inser att det “lätt för mig att säga”. På något sätt tycker jag det är förmätet av mig att säga “Det är fel att besöka giraffer i fångenskap”. Jag som redan sett dom, jag som har råd och möjlighet att se giraffer i det vilda, som kan ge den upplevelsen till mina barn. För många andra familjer är kanske en giraff i inhängnad det närmaste ett vilt djur de kommer. Samtidigt så förstår jag att giraffen skiter fullständigt i mänskliga privilegier och mina funderingar hit och dit. Den i sig själv har ju rätt att leva ett fritt och vilt liv. Vi är tillbaka i vems rätt som ska få först, djurets eller människan.

Hela familjen var omåttligt taggad på girafferna när de närmade sig. Vad vet dom om giraffers behov? Kommer de någonsin ha möjlighet att se giraffer i det vilda?

Nästa vecka

Söndag denna vecka är resdag och nu på kvällen kom vi fram till Hua Hin. Tre timmar med bil söder om Bangkok. Här har vi boende bokat tre nätter för att känna in vart vi vill stanna våra sista veckor denna resa. Det är fint att komma tillbaka och både jag och Erik sa spontant och oberoende av varandra att thailändarna slår vietnameserna i att vara trevliga många gånger om.

Här finns alla inlägg om Vietnam och alla inlägg om vår långresa 2022-2023.

One thought on “Tack Nha Trang, Vinpearls nöjespark och njuta in i det sista (långresa 22/23 v 17)”