Resa under föräldraledighet i Thailand & Vietnam – hela sammanfattningen

Posted on

Vår resa under föräldraledighet i Thailand och Vietnam förtjänar en rejäl sammanfattning. Ett samlingsinlägg att återkomma till för att minnas.

Jag älskar att jag har skrivit veckoinlägg från vår långresa för att ha fångat upplevelserna och känslorna som var precis där och då. Och jag älskar också att få sammanfatta och titta tillbaka på det som varit, se på denna drömresa med lite distans. Det är då det som var jobbigt bleknar och kvar finns bara de minnen som jag kommer ha med mig för livet. När jag ser tillbaka på vår resa under vår föräldraledighet och i Thailand och Vietnam blir jag allt lite knäsvag av allt vi har fått uppleva tillsammans.

Tidigare har jag skrivit 100 frågor och svar om vår långresa. Nu har det blivit dags att sammanfatta med ord och bild och såsmångingom med ekonomiska siffror. Det här blir mitt stora samlingsinlägg som jag kommer uppdatera med nya länkar allt eftersom jag skriver fler inlägg.

Resa under föräldraledighet i Thailand och Vietnam

Förutom en udda novembermånad med knasig start så spenderade vi med några dagar hit eller dit en månad på respektive plats och det sammanföll mer eller mindre med månadsskiftena.

November: Västerbotten, Koh Chang och Bangkok i Thailand

Vi inledde vår resa med helpension hos mina föräldrar i Västerbotten och kom efter årets tabbe iväg till Thailand 12 dagar efter planerad avresedag. Vi kom fram till ön Koh Chang och möttes av värmen, det ljumma vattnet, den smakrika frukten och försökte tillsammans acklimatisera oss till det nya. Inse att nu börjar resan vi drömt om på riktigt. Mina föräldrar kom på besök, vi gjord en utflykt runt ön och hängde några dagar i Bangkok. En stad som jag direkt fattade tyckte för samtidigt som den bara kändes alldeles för stor.

I Koh Chang bodde vi på Banpu ett enklare hotell med frukost, pool och strand som delades med de andra gästerna. I Bangkok på Asok Residence Sukhumvit ett hotell med en service som hade mer att önska och de sista två nätterna på Mode Sathon där jag gjorde ett samarbete med Thailands turistbyrå.

Thailand tog mig oväntat nog med storm från start och att den känslan bara skulle förstärkas det visste jag inte då. Jag tänkte en del på hur det är att jobba i turismens tjänst och såg sorgligt nog många verksamheter som bommat igen och inte återhämtat sig från pandemin. Allt som allt blev det en väldigt bra start för vår resa och föräldraledighet i Thailand.

Koh Chang och dess närliggande öar skulle jag gärna åka tillbaka till. Det fanns mer att se och uppleva och Bangkok har jag absolut ett sug av att se mer av, men kanske inte med småbarn.

Alla inlägg om Koh Chang och om Bangkok

resa under föräldraledighet i Thailand
Fyrklövern som precis påbörjat maxnutet med vattenmelon och mangoshake.
Fina kvällar
Bilutflykt med mor och far
Lumpini Park i Bangkok
Condom and cabbage, coolt restaurang med högre syfte i Bangkok
resa under föräldraledighet i Thailand
Mode Sathon, en av de bättre hotellpoolerna under hela vår resa

December: Chiang Mai i Thailand

I Chiang Mai påbörjade vi något sorts vardagsliv med halvdagsjobb varannan dag och trivdes med att utforska våra nya hoods. Det var då det kändes som att vår resa under föräldraledighet i Thailand började på riktigti. Vi hade några utmärkta utflyktsdagar med roliga aktiviteter bland annat besökte vi Elephant Nature Park, gick tog en matlagningskurs hos A lot of thai och åkte bil med Johan runt Samoeng.

Vårt boende var en airbnb-lägenhet där varje yta nyttjades maximalt. Området heter Nimmanahaeminda, kortas Nimman och passade oss perfekt. Vi bodde i hippt och roligt område, evenemang och matmarknader avlöste varandra och det fanns många olika alternativ att göra med barnen.

Jag minns det som att vi var hungriga på att upptäcka och försökte maxa våra dagar så mycket som möjligt. Vädret var perfekt och temperatur skön, priserna var låga och jag fick påminna mig många gånger om att den här resan verkligen sker här och nu och hur glad och tacksam jag är över det.

Chiang Mai gillade jag så mycket att jag skulle kunna bo där. Det var liv och rörelse utan att vara för stort, det fanns en härlig blandning av historia och kultur, en del turism men inte trångt. Fantastisk natur omger staden med minoritetsfolk och intressanta platser att besöka.

Alla inlägg om Chiang Mai

Matlagningskursduon
Brorsorna leker tåg tillsammans
Besök på Elephant Nature Park
Chiang Mai Night Market innan mörkret faller och man ur huse besöker gatorna
Utflyktsdag till fint vattenfall
Samoeng Loop och en av avstickarna med glamping

Januari: Da Nang i Vietnam

När jag tänker tillbaka på Da Nang så vet jag att jag var besviken och vilsen till en början vilket färgade resten av vistelsen. Det var kallt, dyrt, högra vågor, för stor stad och en intensiv lokalbefolkning som jag inte riktigt tyckte visade respekt mot våra barn. Men när jag tittar på bilderna så ser jag att vi gjorde en massa roliga saker när vi reste som föräldralediga. Vi åkte tåg till Hue, vi hade några riktiga pangdagar vi stranden och vi gjorde flera besök i Hoi An som jag faktiskt tyckte om väldigt mycket, trots att det blivit en ganska turistifierad stad. Svärmor kom på besök och vi gjorde ännu fler utflykter och så fick vi uppleva ett tolvslag på nyår i Vietnam.

Hela vår månad bodde vi på Richico Apartments and Hotel med kök, två sovrum och vardagsrum. Det var inte jättebra standard, frukosten ganska trist men vi prioriterade då att bo med stor yta vilket var skönt efter det mer trångbodda Chiang Mai.

I Da Nang snurrade tankarna snurrade rejält och jag hade svårt att sortera vad som var vad. Jag funderade mycket på min relation till turism och konstaterade att den är komplicerad. Januari var helt klart resans knepigaste månad men skulle så här i efterhand inte velat ha den ogjord. Jag fick med mig mycket tankar som bearbetades ytterligare i Nha Trang

Da Nang har jag inget sug eller behov av att åka tillbaka till. Hoi An skulle jag absolut rekommendera men våra fyra dagar där gör att jag inte känner något behov av att åka tillbaka närmaste tio åren eller så.

Alla inlägg om Da Nang

resa under föräldraledighet i Vietnam
Så såg en del måltider ut, diverse oklar men god mat inmundigas på en plastpall
En av de bättre dagarna i Da Nang
Multitask för att hålla alla nöjda och glada
resa under föräldraledighet i Vietnam
Cykeltaxi och besök i Hue. Det här var uppskattat av alla!
Nyår, Tet firas bland annat med dekorationer som heter duga
Hoi An med sina gula hus och den kända bron

Februari: Nha Trang i Vietnam

Nha Trang blev Vietnams revansch. Det var där jag äntligen kände att Vietnam är ett land jag trivs i. Jag insåg att vi alla var rätt mätta på upplevelser och inte längre orkade ”ta vara på varje dag”. Så vi började leva ett lite mer avslappnat liv. Tog beslut som var smidiga och bekväma. Vi gillade stranden och lekparken precis bredvid och vi hittade oasen Ana Beach – där spenderade vi många dagar. Jag hittade några favoritcaféer jag återkom till, ett spaställe i en klass för sig och vi åkte till Da Lat som jag gillade skarpt. Det mesta var billigare än i Da Nang och allt kändes lite enklare. Mina systrar var på besök och vi levde semesterliv delux. En riktigt bra månad med andra ord.

Våra första nätter bodde vi på resans sämsta boende som vi snabbt flyttade ifrån. Vi prioriterade om att la lite mer pengar på boende och det var så värt. Vi bodde på Alana Beach Hotel med hotellrum med dörr emellan så vi sov i varsitt rum med varsitt barn. De hade också en kall pool och halvdant kidsroom men åtminstone något vilket var ovanligt för de hotell vi kollade på.

I Nha Trang föll många insikter och bitar på plats och jag tycker att jag förstod mig själv på ett helt nytt sätt vilket underlättade resten av resan enormt.

Nha Trang skulle jag nog också kunna tänka mig att bo i men jag vet att jag kände mig väldigt ”klar” med staden när vi åkte efter en månad. Det fanns absolut mer att se men jag skulle hellre se andra delar av Vietnam än att åka tillbaka dit.

Alla inlägg om Nha Trang

resa under föräldraledighet i Vietnam
Jason redo att ta sig an havet
Frukt för inga pengar alls
Fin stadsbild en bit ifrån centrum
Hoppvänliga hotellsängar
En del av Da Lats alla odlingar
Ruiner kvar från Chamriket
resa under föräldraledighet i Vietnam
Ana Beach, när trivdes vi!
Cykeltur i Nha Trang stad med det här glada gänget
Mina systar och fyrklövern på VinWonders på en ö utanför Nha Trang

Mars: Hua Hin i Thailand

Vi avslutade som vi börjad vår resa under föräldraledighet i Thailand. Under vår sista månad sänkte vi tempot ytterligare och levde kanske mer klassikt och likt vad majoriteten gör när de reser under föräldraledigheten i Thailand eller liknande. Vi bodde i praktiska lägenhetskomplex med stora pooler och gångavstånd till havet och supermarket precis utanför. Vi växlade mellan La Habana och My Resort som bara låg några hundra meter mellan varandra. Vi försökte göra dagarna så smidiga och friktionsfria som möjligt. Vi hyrde cyklar och såg oss omkring i närområdet men gjorde egentliga inga större aktiviteter. Vi bara njöt i det mindre sammanhanget och våra barn blev ännu mera vattendjur än de varit innan.

Staden i sig upplevde vi inte mycket av, jag var ganska nöjd med stadsliv och stan kändes heller inte särskilt roligt. Däremot fick vi mer glimtar av thailändskt vardagsliv utanför stadskärnan med våra cykelturer och det är jag så glad för.

I Hua Hin fortsatte jag vara obekväm över hur svårt det är att agera hållbart i ett ohållbart land och konstaterade att som med allt annat är det är svårt att ta bra beslut i ett ruttet system.

Jag är ingen återvändare så även om Hua Hin var precis rätt för oss där och då tror jag inte att jag kommer åka dit igen som det danska paret vi träffade som var där på sitt tionde besök.

Alla inlägg om Hua Hin

resa under föräldraledighet i Thailand
Några av poolerna på My resort
Butiquehotellet La Habans fantastiska poolområde.
Här mår han, hos Wheelies cykelcafé utanför Hua Hin
Vem är gladast?
Bröderna <3
resa under föräldraledighet i Thailand
Morgonvy från cyklen på en utflykt
Varmt i luften tills solen går ner.

Att sammanfatta vår resa under vår föräldraledighet i Thailand och Vietnam

Det är långt ifrån enkelt att göra en sån här resa rättvis i ett sammanfattande blogginlägg. Jag har nog inte ens försökt mig på det. Det känns galet att kunna skriva ett sånt här inlägg. Var vi verkligen med om allt detta när vi reste under vår föräldraledighet i Thailand och Vietnam. Samtidigt ju fler gånger jag läser igenom det desto mer saker lägger jag till. Jag har såklart missat och sollat bort massor. Att resa under föräldraledighet i Thailand och Vietnam har varit så häftigt och roligt att få uppleva tillsammans som familj.

Här finns alla inlägg från vår långresa 2022-2023

One thought on “Resa under föräldraledighet i Thailand & Vietnam – hela sammanfattningen”

1. Vilken fantastisk berättelse! Önskar jag vore yngre.
    Känner emellertid igen en hel del även om mycket verkar ha förändrats sedan 70-talet då jag och min man reste en del till Filippinerna under sommaren.
    Så härligt att läsa era berättelser om hur man faktiskt kan resa sådana här långresor med småbarn. Våra resor i Asien på 70-talet var utan barn.
    Ressuget har vi fört över till våra barn och innan barnbarnen kom var de ute på sina långresor och ”longstay” i Asien och USA..
    Tack än en gång för att ni delger era reseupplevelser.❤️