Turismspaning: Resebranschen förändras enligt Towe Ahlin, Marketing Manager, TUI Nordic

Posted on

Towes turismspaning handlar om alla förändringar som resebranschen står inför. Både de rent tekniska och de som följer av ett ökat fokus på hållbarhet.

Under december kommer nio personer göra olika spaningar om turism. Läs om upplägget och syftet här.

Om Towe

Towe Ahlin jobbar som Tactical Marketing Manager på TUI Nordic och bloggar sedan många på på Come fly with me. För mig är Towe en person som på många sätt representerar den stora massan av reseälskande personer. Towe ser världen som den är och förhåller sig klarsynt inför hållbarhetsambitionerna istället för att skönmåla och frisera sin egen verklighet.

Turismspaning Towe Ahlin
Foto: Towe Ahlin

Turismspaning: Resebranschen i förändring

Förstå hur himla fint det är att resa

Varför jobbar du med det du gör?

Jag älskar resor och att få jobba med sin största passion är få förunnat. Jag vill att personer ska förstå hur himla fint det är att resa, att se nya platser, möta nya kulturer, få kvalitetstid tillsammans med familj/vänner. Vi gör väldigt många olika resor per år som familjesemester på sommaren, weekend med vänner/sambo, släktresor, vandringshelg – jag vill att alla dessa resor ska vara resor du minns för alltid.

Personligt, lokalt och fokus på upplevelsen

Hur tror du att resande och turism kommer utvecklas framöver på kort och lång sikt?

Jag tror att flygpriser kommer att höjas. Det är inte rimligt att det är billigare att flyga till London en helg än att ta tåget till Göteborg från Stockholm. Vi kommer att gå mer mot upplevelser, destination blir kanske inte lika viktigt som vad du faktiskt ska uppleva/göra. Hotell blir också viktigare än destination i vissa lägen så som att folk vallfärdar inte till Västerås de vallfärdar till Steam Hotell. Vissa kommer åka mer tåg men det är långt ifrån alla. Därför behövs ett långsiktigt tänk på hur vi kan resa mer miljövänligt, klimatkompensera och vad vi faktiskt kan göra på destinationen. 

Vi kommer att leta nya platser att besöka när turismen tyvärr förstört vissa platser. Det är en svår ekvation, resenärer vill gärna ha det oupptäckta men samtidigt ha alla bekvämligheter som finns på de mer kända destinationerna. Komma närmare det lokala är en trend som vi kommer se öka, bo på homestay, äta hemma hos en familj etc

Personalisering kommer bli allt större i resebranschen, likt Netflix tror jag artificiell intelligens kommer få en större roll i detta. Och mobil, mobil, mobil. Sverige ligger långt fram i digitalisering men vi kan bli ännu bättre och vi måste börja tänka mobile first i hela resefasen, från sök till bokning och till planering.

Och i en värld med så mycket valmöjligheter tror jag resebloggar/inspiration bara ökar då vi vill ha ett social proof att vi gör det rätta valet och att någon innan oss som delar våra värderingar rekommenderar resmålet.

Turismspaning Towe Ahlin
Foto: Towe Ahlin

Sönderturistade resmål

Vilken fråga inom turism/resande tror du kan få motsvarande fokus som flygdebatten och flygskammen fått?

När resmål blir sönderturistade. När turismen förstör naturen som på Färöarna, när den vackra vietnamesiska ön Phu Quocs ena sida förvandlas till ett Disneyland, när Thailändska öar behöver stängas på grund av att naturen på land och i hav dör. 

Resebolag som tar större ansvar

Vad ser du fram emot under 2020?

Att vi kanske kan släppa fokus på enbart flygen och också fokusera på andra aspekter av hållbart resande. Jag ser fram emot att följa resebranschen, lågprisbolagen inom flyget och hur resebolag kommer få ta ett större ansvar i klimatfrågan. Jag ser fram emot att jobba mer med storytelling och content marketing kring det bästa jag vet, nämligen resor. 

Turismspaning Towe Ahlin
Foto: Towe Ahlin

Gräv där du står!

Vad tycker du att den som, i stort och smått, vill bidra till en bättre värld bör tänka på?

Börja med att göra din vardag mer miljövänlig; sopsortera, köp inte en massa onödiga plastprodukter, tänk på vattenkonsumtion och ät mer vegetariskt. När du reser brukar jag ha en liten mental checklista som innefattar; slå av AC när du inte behöver den, har du All Inclusive ta inte mer än vad du äter upp, ha med egen vattenflaska och köp inte 10 små varje dag, plocka upp skräp på stranden, stöd det lokala och spara på tvätt dvs häng upp handdukar efter dig så inte hotellet behöver byta varje dag.

Och stöd igen form av djur i bur på något resmål. Rid inte elefanter i Thailand, gå inte på krokodilshow, se inte delfiner i små simbassänger och mata inte tama apor med coca-cola. Mitt hjärta blöder lite när jag ser detta beteende med försvaret – men det är ju roligt för barnen. 

Det var Towes turismspaning om förändringarna som resebranschen står inför. Kolla gärna in hennes blogg Come fly with me.

Här finns alla turismspaningar

5 thoughts on “Turismspaning: Resebranschen förändras enligt Towe Ahlin, Marketing Manager, TUI Nordic”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.