Vad är ett hotell i en tid då nya sätt att bo under resor poppar upp som svampar samtidigt som det klassiska mixas med det moderna och annorlunda.
Ja, vad är ett hotell egentligen? Frågan kan tyckas självklar och löjlig. Men vi lever i en tid där boendeformerna för en besökare är ett enda mishmash. Hostels är fräscha, har reception och i samma prisklass som ett billigare hotell. Airbnb-boenden hyrs ut på löpande band med self-service-incheckning och spartanska rum snarare än personliga hem. Hotellrum inreds unikt och personligt för att få oss att känna oss som hemma.
Jag har nyligen fått diverse influencer på temat Vad är ett hotell och hur boendeutbudet kommer förändras närmaste tiden. Det bygger på nya lanseringar från hotellkedjan Scandic, en trendrapport från Skift och diverse andra omvärldsspaningar som jag snappat upp.
Vad är ett hotell och några spaningar
1. Scandic lanserar två nya koncept
Det ena kom för i början av året och innebär att de hyr ut rum 32-timmar under en prövoperiod. Målgruppen är de som vill hänga mycket och länge på hotellrummet, som vill resa långsamt och koppla av maximalt. Det andra blir verklighet först sista kvartalet 2020 men lanserades för någon vecka sedan. Det går under namnet Scandic GO och är kompakta och moderna rum. Det riktar in sig till personer on the go, som vill uppleva staden snarare än hotellet. Det som vanligtvis är självklart i ett hotell: personal, full-service, restaurang och publika ytor har minimerats till förmån för maximerad boendeyta för en ung och urban målgrupp.
2. Airbnb diversifieras och förändras
Airbnb har gått från att vara privatpersoner som hyr ut delar eller hela sitt boende till att vara en business i alla möjliga olika former. Personer köper upp lägenheter, ibland hela fastigheter, enbart för att hyra ut. Incheckning genom kodboxar för tillgång till nyckel utan att ens möta den lokal värden. Men också boende i båtar, stall, kojor och slott. Regleringen för privatuthyrning har inte hängt med i utvecklingen. I takt med att regelverk kommer ikapp och marknaden konsolideras så kommer vi se en förändring av vad som genomförs i Airbnbs regi och i andra närliggande tjänster som nischar sig hårt. En del av dem kommer återgå till det som var själva ursprunget, att bo i någon annans hem.
3. Hållbarhet som genomsyras och blir en USP
De yngre generationernas medvetenhet inom hållbarhet kommer innebära både en efterfrågan och en marknad som erbjuder hållbarhet som en del i att öka sin attraktivitet. I valet mellan hotell A och B där B är uttalat hållbar och kan exemplifiera det på olika sätt kommer många välja B. Det kommer framhållas vilken mat som serveras, hur hotellen är byggda, energiförbrukning och andelen som återvinns samt en massa innovativa nymoderniteter som ännu inte sett dagens ljus. Oavsett om förändringen är reell eller inte så kommer dessa delar framhävas allt mer för att det ständig ska kännas som att vi bidrar till en lite bättre värld oavsett om det är sant eller fejk.
4. Boutiqehotell och boendet som del av upplevelsen
Samtidigt som en del hotell eller andra boenden blir allt mer avskalade och enkla, går andra övernattningsvarianter åt motsatt håll. Ett boende som är mer än ett boende. Småskaligt, personligt och väldesignat som en rejäl kontrast till sin egen vardag. Butiquehotell är ett exempel och vi kommer se fler varianter anpassade till de som vill att boendet ska vara en stor del av upplevelsen och inte bara en kostnad som är nödvändig. Det här pratade bland annat Towe som jobbar på TUI om i sin spaning om turism före jul.
5. Modernt och fyllt av teknik
Självbetjäning, streama sina egna tjänster på väggens TV, bokning, betalning och nyttjande av hotellets tjänster i appar eller andra sömlösa upplägg. Ansiktsigenkänning, artificiell intelligens och robotar. Den tekniska och digitala utvecklingen kommer självklart vara en fortsatt stor del av alla boendens utveckling. I olika mängd, på olika sätt där hotellen kommer slåss om att erbjuda den smidigaste upplevelsen för besökare.
6. Nya former för charter
I takt med att all-inclusive får mer kritik, med ett minskat flygande och alla de förändringar inom hotell-branschen som jag nämnt ovan tror jag vi kommer se utveckling av vilken boende som våra stora researrangörer erbjuder. Från storskaliga hotellkomplex till en bredd av utbud och nischer med målgruppen i fokus. Utmaningen blir att behålla identiteten för varumärket i ett allt mer varierat utbud och att skapa lönsamhet på något annat än den stordrift som de historiskt vilat på.
Så, vad är ett hotell? What you see is what you get – eller?
I försöket att skriva det här inlägget började jag kategorisera och definiera. Vad är ett hotell? Och samma sak för hostell, korttidsuthyrningar, couchsurfing, privat boendeförmedling osv. Då blev det tydligt. 1. Det går inte och 2. Det viktiga är inte vad som tillhör vilken kategori. Det viktiga är vad jag som resenär förväntar mig. Det handlar om olika typer av övernattningsytor som ska fylla ett behov jag har och som genom hur det beskrivs och vad jag betalar skapar förväntningar hos mig om vad jag ska få uppleva. Oavsett boendeform och kategori så är det det som kommer avgöra vilka varumärken jag kommer välja efter att jag provat mig fram. Med den utgångspunkten spelar det noll roll vad som är ett hotell och inte.
Har du några tankar om hur boende under resor kommer förändras framöver?
För att resa medvetet när det gäller energiförbrukning Kanske en får betala en del av summan utifrån vatten och elförbrukning. En del sägs ju slösa lite mer på hotellrum än hemma
Ja det är väldigt sant, vi tycks slösa på det vi inte betalar för men moder jord får stå för notan varje gång.