Nå hur blev det med tågåkandet? Ökade det, blev det smidigare och har vi sett fler skrytbilder de senaste fyra åren? Jenny reflekterar över tåg och svemestrandet.
Jenny Engström är presschef på Svenska Turistföreningen och är en som verkligen har koll på Sverige och den svenska turismen.
Spaningen 2019: Svemester är här för att stanna
Jag frågade: Hur tror du att resande och turism kommer utvecklas framöver på kort och lång sikt?
Jenny spanade:
I somras kunde vi se att svemester var det stora. Folk stannade i Sverige och använde med stolthet #svemester i sociala medier. Många av våra boenden slog besöksrekord. Vi har sett Sverigetrenden komma. Redan för fem år sedan gjorde vi en undersökning om folks reseanledningar 2020 och då kom “Se Sverige” på tredje plats efter att “besöka släkt och vänner” samt “vandring”. Svemester är här för att stanna både på kort och lång sikt.
Att turista hållbart är stort och kommer att bli ännu större när ännu fler blir medvetna. Just nu är bokningsläget inför vintern på våra fjällstationer bättre än förra året vid samma tid. Familjefjällsveckor, toppturer och nybörjarkurser är det som bokas mest. Folk vill lära sig saker och friluftsliv står i fokus, men det behöver inte vara långt bort eller många dagar det kan till exempel att helgvandra i en närbelägen skog, att se sin stad från en kajak eller att bestiga närmaste topp.
Jennys reflektion 2023:
Vi ser att många fortsatt prioriterar resande trots ett ekonomiskt osäkert läge med inflation, höga räntor etc. Skakig omvärld och svag kronkurs bidrar till att fler väljer att upptäcka på hemmaplan, Sverigetrenden är fortsatt stark. Stort intresse för aktiva resor med vandring, skidåkning och naturupplevelser. Ser ökad potential för cykling, kombinationsturer och matupplevelser framåt. Intresset för autentiska upplevelser och småskaliga boenden högt, allt fler är måna om att bidra positivt till lokalsamhället när man reser. Ökat intresse för att testa på nya saker och lära sig något under sin semester, mycket nybörjarturer / kurser.
Spaning 2019: Fler bra nattåg och mer tågskryt
Jag frågade: Vilken fråga inom turism/resande tror du kan få motsvarande fokus som flygdebatten och flygskammen fått?
Jenny spanade:
Den är svår och jag tror inte flygdebatten är slut förrän vi ser bra hållbara lösningar. Och i stället för att prata om skam hoppas jag att tågskrytet tar än mer fart, och med detta kommer det ställas än mer krav på lättillgängliga och bra nattåg runt om i världen. Där måste verkligen politiken hjälpa till. Sedan hoppas jag att innovativa hållbara lösningar tar fart. Att det händer nu och inte om 20 år.
Jennys reflektion 2023:
Ja, här börjar det ju glädjande nog hända saker, fast jag hade önskat att det hade gått lite snabbare ändå och framför allt varit enklare att boka hela sin tågresa om man ska till flera destintationer. De senaste åren har vi sett en nattågsrenässans i Europa. Jag har själv tagit Snälltågets direkttåg till Zell am See och varit i både Berlin och Hamburg under året. Så smidigt. Flera nya linjer har startat upp och i dagarna började Berlin-Paris att rulla. De tågoperatörer som varit framsynta köpte upp gamla nattåg och renoverade upp när andra la ner för några år sedan. I Sverige har vi fortfarande en gammal nattågsflotta men intresset är större än innan och SJ lanserar snart nyrenoverade vagnar på Jämtlandsnattågen och Trafikverket ska nu köpa in nya nattåg för Abisko-linjen. Att posta tågskrytbilder på sociala medier har verkligen ökat. Sveriges kommande NATO-medlemskap gör också att gamla tågrälsar kommer väckas till liv igen. Det här kan bli riktigt intressant för turister som vill resa klimatsmart, snart får vi se tåg rulla till Älvdalen igen.
Mina tankar om svemestrandet och tågåkandet
Jag blev glad av det Jenny såg i sin kikare då, och ännu gladare av att hon ser tecken på att spaningarna också föll ut i den riktningen. Att människor vill bidra lokalt är helt avgörande för hållbar turism. Vad gäller tågen så är det bara att hoppas att utvecklingen kommer öka i takt hela tiden och drömmen om att kunna boka smidigt från punkt a till b över hela Europa får vi se till att hålla liv i.
Här finns alla turismspaningar
One thought on “Blev det mer tågåkande? Jenny Engström reflekterar om sin turismspaning från 2019”