Om du ändå ska åka häst och vagn

Posted on

I häst och vagn genom Europas gator, visst låter det romantiskt? Innan du väljer ekipage finns det ett antal saker du bör vara medveten om. Här kommer en enkel lista som även den som kallar hästar för havremoppar kan förstå. 

Att åka häst och vagn är ofta ett populärt sätt att uppleva städer, inte minst runt om i Europa. Jag tror att både närheten till sevärdheterna och själva känslan av att höra hovarna klappra mot gatorna är det som lockar.

För egen del har jag inget sug alls. Jag tror det beror på två saker. För det första är häst och vagn, eller hästar generellt inte är något exotiskt för mig, jag har turen att ha tillgång till det när jag vill. För det andra är det få hästar som körs inom turism som mår bra eller har schysta villkor.

Drömmen om häst och vagn genom stan

Jag tänker inte avråda från att åka häst och vagn. Den som drömmer om det och känner att det ger semestern det lilla extra ska göra det. Däremot finns det ett antal saker som du som turist och blivande vagnresenär behöver ta ansvar för i valet av när och hur.

Här kommer en enkel lista att checka av innan du väljer ekipage du åker med. Tyvärr kan det vara så att ingen kusk i en viss stad erbjuder allt detta och i så fall skulle jag tänka två varv innan jag hoppade upp. Det kommer fler chanser.

Det här är en guide för dig som har relativt dålig koll på hur hästar funkar och deras behov. Det är inte extremt på något sätt utan ett minimikrav för vad jag tycker att hästar i tjänst förtjänar för förutsättningar.

Att kolla innan du åker häst och vagn

Bilderna nedan är två två olika städer, Skopje i Makedonien och Durrës i Albanien samt några från Hallmyra gård där jag lärt mig köra. Jag har sett, goda och dåliga exempel, på hur hästar med vagn hanteras över hela Europa så dessa länder får bara agera exempel.

Muskler

En häst ska vara musklad. Det betyder att rumpan ska vara välvd, att inga revben ska synas och att bogen ska vara stadig. På bilden nedan under rubriken seldon finns ett exempel på en icke tillräckligt musklad häst för uppgiften.

Formen

En häst har 75 procent av sin vikt på sina framben, för att hästen ska hålla längre och orka försöker ryttare och kuskar omfördela detta så att mer vikt sätts på bakbenen. För att uppnå detta ska hästens rygg höjas eller vara rak (inte svanka) huvudet ska vara lätt inåtböjt och något lägre än när hästen går fritt. Hästar på cirkus och många körhästar spänns ihop så att de inte har något rörelseutrymme vilket ofta förklaras som en säkerhetsåtgärd.

Den här hästen går katastrofalt dåligt. Antingen gör den så för att den har så skarpt bett i munnen, för att undvika någon annan smärta eller för att avlasta en annan ansträngd muskel
Den här formen är bättre, sänkt nacke men mer vågrät linje utan svankande rygg

Seldon

En häst som drar en vagn med folk dagarna i ända behöver en bra körsele som fördelar vikten och inte begränsar hästens rörelsemönster. Jämför med en ryggsäck, ju smalare remmar, ju mindre vaddering, ju slitnare grejer desto sämre för hästen. Det går att dra tungt men det ger förslitningar.

Dålig exempel på seldon. Sitter inte ordentligt, består delvis av lite rep, är tunn/obefintlig vaddering.
Rejäl sele. Skaklar som underlättar inbromsning, kraftfulla remmar och sitter bra på hästen.

Betsel

Allt för många körhästar har skarpa bett i munnen för att de ska gå snyggt och vara lätta att stanna och svänga. Att en häst tuggar på bettet och skummar i munnen behöver inte vara dåligt men ser munnen röd eller sårig ut så är det ofta skavsår av bettet. En grundregel är att ju mer jox och metall du ser kring hästens mun, desto skarpare är bettet.

Vet inte om det syns på bilden men även om de här betten inte ser så skarpa ut såg hästen inte ut att må bra i munnen av dem.

Hovar

Det råder olika skolor huruvida hästar ska gå barfota eller ha skor. Därför finns ingen generell regel. Däremot ska hovarna vara korta (alltså nedfilade) och hela, alltså inte spruckna eller flikiga.

Skydd

Alla hästar måste inte ha benskydd men har de detta är det ofta ett tecken på att hästarna är relativt väl omhändertagna. Det finns åtminstone någon som bryr sig.

Skydd både bak och fram är ett gott tecken.

Mat och vatten

Ser du någonsin om hästarna får hö och vatten eller tycks de jobba hela dagen? En häst ska i Sverige enligt lag äta fyra gånger per dag men de mår som allra bäst om de får äta lite hela tiden.

Hur kusken hanterar hästen

Spana in ditt eventuella offer innan du hoppar upp. Hur hanterar kusken hästen? Sliter och drar hen i tömmarna? Har hen en piska som används flitigt? Ser det ut att vara en person som värnar om djurets bästa eller finns bara tjäna-pengar-på-turister i blicken?

Fina hästar som jobbar på bra framför en kusk som ser rätt så vettig ut

Temperatur och väder

Hästar klarar ofta kallare förhållanden än vad vi tror. Stekande sol utan vind är värsta tänkbara. Den varmaste dagen kanske du kan hoppa över en tur med häst och vagn.

Fråga

Våga ställ frågor till kusken innan. Du kan fråga om allt ovan ifall du är osäker på något. Kanske ljuger de ihop hur ofta de får mat eller hur många vilodagar de har men då har du åtminstone stressat dem lite och visat att du bryr dig.

Ta ett medvetet beslut

Hoppas du nu känner dig tryggare i hur du (om du) ska välja vilken kusk som ska få äran att köra dig runt stan. Hästar tycker ofta om att jobba och jag är den första att skriva under på att de mycket väl kan användas av människan för olika ändamål. Det ska bara göras på ett bra sätt och där har du chans att påverka under dina resor.

21 thoughts on “Om du ändå ska åka häst och vagn”

    1. Det skulle vara jättebra om du tar upp det!
      Många vill få bort häst och vagnåkandet i Central Park så bra med information.
      De flesta som åker är nog helt omedvetna och inser inte problemet.

  1. Mycket bra skrivet så att alla förstår. Jisses så ledsen jag blir av skimmeln på bettbilden. Den ser ut att ha gett upp alldeles.
    En stad där det finns rastplats för hästarna vid en gammal fontän och där de är noga med pauserna är Brugge. Minns inte om alla går i rätt form och det skiljer mellan kuskar men det är nog tillsammans med Wien och York (där jag själv kört turister i fem minuter när jag bodde där och hade hästabstinens) de bästa ställen jag sett.

    1. Tack, så bra, det var målet att många skulle förstå, även de som inte har superbra koll på hästar och deras behov. Rastplats, skugga och vatten är superviktigt men ofta svårt att se som turist men en önskar ju att det var deras utgångsplats så de alltid fick lite. Intressant att Brugge var så bra.

  2. Viktigt inlägg! Min grundtanke är något i stil med att om det finns ett ekonomiskt intresse och pengar att tjäna så sätts djurets hälsa och välbefinnande i andra hand. Självklart finns det undantag men jag vill inte ta risken. Själv har jag inte åkt häst och vagn sedan jag var liten och inget jag är sugen på att göra igen. Tar hellre en cykel eller går, då vet jag att ingen blir lidande och jag får röra på mig.

  3. Viktig og bra innlegg! Jeg har aldri kjørt hest og vogn, fordi jeg ikke stoler på at hestene har det bra. Jeg kan minimalt om hester selv, og har derfor ingen forutsetninger for å gjøre gode vurderinger. Da kjennes det greiest å droppe det. Dette er uansett ikke en type opplevelse jeg har lengtet etter, selv om det ser trivelig ut 🙂

  4. Jag hoppas att alla turister slutar åka häst och vagn på sin semester! Två ställen där hästarna mår särskilt dåligt är i Palma de Mallorca där dom har sin “vila” i en backe. Det andra stället är Chania på Kreta. På båda orterna kan det vara 40 grader varmt och sol men hästarna tvingas arbeta hela dagen. Inte ovanligt att man ser magra hästar med skavsår. På båda orterna har hästar dött under arbete!
    Sluta åka häst och vagn på semestern!

    1. Hej,
      Jag blir alltid väldigt beklämd när jag ser dessa hästar inne i stressiga, trafikerade städer, och skulle
      själv aldrig lägga mina pengar på sådant. Det var inte så länge sedan en stackars häst dog i New York efter att ha hetsats ihjäl vid ett rödljus av sin skötare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *