Visste du att du kan påverka hur mycket din flygresa smutsar ned vår planet? Du kan välja de flygbolag med minst koldioxidutsläpp. Här får du veta vilka flygbolag som är bäst på att hålla nere sina utsläpp.
Som bilköpare har du stor möjlighet att välja bil utifrån hur miljövänlig den här. Bensin, diesel, gas, hybrid, el. En del varumärken marknadsför bilens maskineri och drivmedel som en av huvudanledningarna att köpa just deras bil. Före comfort, snabbhet och stilpoäng. Men hur är det med flyget? Känner du att du som flygkonsument har någon som helst information om vilka flygbolag som är bättre eller sämre när det kommer till deras klimatpåverkan?
Flygbolag med minst koldioxidutsläpp
Är du som jag, att du tänkt att det är same shit different name? Att flyga är genomdåligt för miljön oavsett och att valet av flygbolag inte spelar någon roll. Att det enda sättet att minska din klimatpåverkan är genom att flyga mindre. Jag har precis läst en jätteintressant (men nördig) rapport och förskansat mig en massa ny kunskap jag tänkte dela med mig av. En del av detta är att de vita ränderna efter flygplanen inte alls är utsläpp utan så kallade kondenseringsstrimmor som skapas på hög höjd. En annan del är den ranking av de 200 största flygbolagen och vilka av dessa som är bäst på att hålla nere sina utsläpp.
Vad påverkar flygbolagens koldioxidutsläpp?
För att förstå rankingen och hur du som konsument ska tänka när du väljer flygbolag med målet att inte slita mer än nödvändigt på vår jord finns det några fakta att ta till sig. Det finns flera saker som påverkar ett flygbolags utsläpp och här nämner jag de fyra delar som spelar störst roll.
1. Flygplansflottas modeller och ålder
Nya flyg är oftast mer bränslesnåla. Det finns ingen flygplanstillverkare som försöker göra dem så dyra i drift som möjligt, då är det inget flygbolag som vill köpa dem. En ny Volvo är bättre för miljön än en gammal – samma sak är det med flygplanen. Ett flygbolag som alltså har en ung flygplansflotta har alltså bättre förutsättningar att hålla nere sin miljöpåverkan än de med äldre modeller.
2. Flygplanens storlek och kapacitet
Stora flygplan som rymmer fler passagerare har lägre miljöförstörelse än små plan med få passagerare – om det räknas per person vill säga. Två flygplan som förflyttar 200 personer mellan Berlin och Paris eller ett flygplan som transporterar 400 personer samma sträcka orsakar mindre koldioxidutsläpp.
3. Välfyllda eller halvtomma flygplan
Visst är det så att tomma flyg utan last har lägre utsläpp av koldioxid än ett proppfullt plan. Men eftersom klimatpåverkan ofta mäts per person anses flygbolag som fyller sina flygningar mer miljövänliga än andra. Det här handlar om planering, att ha rätt prisnivå på biljetterna och att på olika sätt säkerställa att planen fylls.
4. Flygresans avstånd från A till B
Det är start och landning som drar mest bränsle. Det gör att flygbolag som mestadels flyger korta sträckor förstår vår atmosfär mer än långdistansflyg.
Enkelt sammanfattat:
De flygbolag med de nyaste flygplanen, som dessutom har stor kapacitet, är välfyllda och flyger längre sträckor har lägst utsläpp av koldioxid per passagerare. Du ska helt enkelt försöka välja dessa flygbolag och dessa flygsätt när du bokar dina flyg för att vara en så snäll miljöbov som möjligt.
Vilket flygbolag är då bäst?
Så, nu undrar du förstås vilka flygbolag som är bäst i klassen. Organisationen Atmosfair rankar de 200 största flygbolagen och för att göra mätningarna rättvisa delas de in i tre grupper, kort-, mellan, och långdistansflyg. Lågprisflygbolag placeras i en annan egen grupp. Hela rankingen för 2017 släpptes i början av november och kan läsas här.
De placeras ut i kategori A-G utifrån hur många utsläppspoäng (efficiency points) de får. Högre poäng är bättre än låga poäng. Lågprisbolagen ligger som regel i kategori C. Ingen kommer upp i A-kategorin så än finns det saker att kämpa med även för de bästa.
Kortdistansflyg – Jet2.com släpper ut minst, Virgin Atlantic Airways mest och SAS ligger på plats 12 i kategori E.
Mellandistansflyg – TUI Airways och China West Air släpper ut minst och South Africa Airlink mest
Långdistansflyg – TUI Airways släpper ut minst, KLM finns på topp 5 och Singapore Airlines och All Nippon Airways ligger i botten.
Hela listan finns nedan och den som vill nörda ned sig i metod och korsmatriser kan som sagt läsa rapporten jag länkade till ovan.
Nu min fråga till dig. Har du någonsin valt flygbolag utifrån dess små eller stora utsläpp? Är den här kunskapen ny för dig som den var för mig och om ja, vad tycker du var mest intressant?
Bilder printade från Atmosfairs rapport. Headerbilden är tagen av Daniel Rydén – en flygfantast vars reseblogg har en egen kategori bara om flyg. Spana in Flying Dryden
Nej den är inte ny men så jobbar jag med miljö. Det är sant att start och landning drar mycket bränsle och kortflyg borde vara helt otänkbara där det går att satsa på järnväg MEN att flyga långt är inte ett mycket bättre alternativ eftersom utsläppen har värre effekt på den höga höjd man då flyger på. Det är känsligare för utsläpp så högt upp.
FN:s luftfartsorgan har förövrigt mer att läsa om samordnande insatser inom flygbranschen.
https://www.icao.int/environmental-protection/Pages/default.aspx
Ja, jag gissar att för ett proffs som dig så är inget nytt. Är helt klart en komplicerad fråga
Vad intressant! Och så komplicerat ändå att försöka jämföra och välja ”det bästa”… Om man bokar med ett bolag vet man väl inte heller om man får flyga med deras nya eller gamla plan? 😛
Ja, det där är ju verkligen ett lotteri. Det går säkert att få veta på något sätt men så jäkla mäckigt så ingen som orkar ta reda på det ju. Det man kan göra är ju att kolla vilka bolag som har en ung flygplansflotta så är chanserna större att få ett modernt plan
På flera flygsökarsajter idag så framgår det vilken resa som är minst miljöovänlig, det kan vara värt att ta sig en titt på det när man letar, och även hoppa över de allra billigaste resorna som ofta innebär fler stopp än nödvändigt. Hos flygbolagen får man också ofta reda på vilket typ av flygplan det är på den aktuella sträckan. Och om inte de avslöjar det så finns det bra nättjänster som talar om vilka plan som flyger. Okej, inte exakt modell men det ger i alla fall en hint.
Men ja, det är en djungel det där.
Uppenbarligen verkar mer info gå att få fram, men frågan är vad som krävs – det verkar som en måste vara lika nördig som du och det är ju knappt en promille som är det 🙂 Jag ser fram emot när flygen börjar göra reklam för sig själv för sin miljövänlighet. Ändå intressant att bilarna kommit så långt utan att få bassning, snart är det flygens tur men de har lite att jobba på först. Tack för att jag fick lära mig lite till. Det där med se miljövänligheten när en bokar hade jag dock ingen aning om.
Tycker inte det är fair att det bara talas om CO2 utsläpp när man väljer flygbolag om man väljer efter det kriteriet. Det är en del av en miljöpolicy, väljer man flygbolag efter miljöpåverkan får man läsa noggrannare än så för att hänvisa till det urvalskriteriet anser jag. Alla runtomkring saker, kemikalieutsläpp, transporter av material till flygbolagens maintenance, arbetsmiljö på kontoret mm har ingen som helst referens i rapporten du nämner. Det är som att välja skor utefter att skosnöret är tillverkat av miljövänligt och klimatsmart material.
Jag håller helt med dig om att det såklart är mycket mer komplicerat än så. Min poäng var att vi ju idag inte alls tänker miljö när vi väljer flyg medan vi har den möjlighet när vi väljer bil. Finns självklart mer att ta hänsyn till. Vet du om det finns någon rapport eller organisation som sammanställer helheten?
Det här är så viktigt och jag tänker på det ofta att jag flyger för mycket, men har nu bestämt mig för att sluta blunda för det och sluta med min dubbelmoral och faktiskt göra allt jag kan för att flyga så lite som möjligt och alltid försöka med så miljövänliga transportmedel som möjligt.
Nu råkar jag ha 2 resor närmsta månaden där jag flyger -_- men efter det ska jag bannemej göra mer av det jag kan. En av dessa resmål är visserligen på en ö, men ändå. Kan jag ta andra alternativ ska jag verkligen försöka göra det. Det är lätt att säga att flygresor är dåliga, men jag tycker det är viktigt som rese-inspiratör att stå som gott exempel
Jag kan nog oxå göra mycket mer än jag gör och jag behöver bli sporrad och peppad till det. Glad att du tänker anta den utmaningen och resa mer på andra sätt, om jag hade valt ett annat liv med mer tid så hade jag gärna gjort det också. Fram tills dess hoppas jag på innovationer som gör att vi kan resa snabbt och miljövänligt.
Flygande kommer att bli mer miljövänligt i framtiden. Flygplanen utvecklas hela tiden och blir mer bränslesnåla. Och miljöminister Skog kommer att använda politiska medel för att få biobränslen att bli obligatoriska för flygbolag. Det finns många sätt att minska utsläpppen men man kan inte förvänta sig att flygbolagen gör det frivilligt – de vill ju ha så mycket pengar som möjligt. Money talks helt enkelt!
Här kan ni läsa mer om hur regeringen kommer att stöda biobränslen i flygsektorn:
https://www.flygkarta.se/regeringen-biobransle-i-flygsektorn/
Det är viktigt att stöda dessa förslag och sträva efter att flygbolagen påriktigt följer kraven!
Tack för länk, så intressant. Ska absolut kolla in