Positiv turism, att turismen totalt sett bidrar till det bättre. Inte sliter och nöter ner, inte neutral eller plusminusnoll utan positiv och bidragande. Jakten på hållbart resande fortsätter.
En av mina vänner och förebilder bodde i Tyskland när muren föll 1989. Han påminner ofta om att en annan värld är möjlig. Det som bara ett år, kanske en månad, tidigare var otänkbart skedde. Så som det är idag kommer det inte vara för alltid och det som idag känns omöjligt kommer en dag vara möjligt.
Det är inte givet att turism måste innebära att naturen trasas sönder och människors arbetsvillkor är dåliga. Det är inte givet att flyget alltid kommer ha den klimatpåverkan som det har idag. Det är inte givet att vi alltid kommer använda begreppet foot print som att det är något vi ska göra i så liten utsträckning som möjligt. En dag kanske vårt fotavtryck ska vara så stort som möjligt, just för att det är ett positivt avtryck och inte ett negativt.
Vad är positiv turism?
Jag hittar ingen enhetlig definition så jag väljer att göra min egen tolkning. Positiv turism handlar om att turismen förbättrar levnadsvillkor för lokalbefolkningen. Skapar arbetsmöjligheter och stärker naturen och ekosystem av de pengar som turismen genererar. Positiv turism handlar om att landets politik och mänskliga rättigheter förstärks när en mer blandad ”publik” befinner sig i landet. För att något ska få räknas som positiv turism måste det enligt mig även jämna ut ojämlikheter i världen. Hur det ska mätas är svårt och hur det ska härledas till turism är om möjligt ännu svårare men det måste finnas med som målbild. I det krävs att företag ibland sätter hållbarhet och rättvisa före vinst. Det måste inte stå emot varandra men när det gör det så kommer företagen prövas. Det är då de måste visa om de verkar för positiv turism på riktigt.
Vilka reseföretag lyckas med att skapa positiv turism?
Det råder kapprustning inom turismbranschen om vem som ska erbjuda mest hållbart resande. Den som sticker ut hakan och vill ta större kliv än de andra kommer också få större granskning på sig och förväntningarna kommer öka. Det i sig är bra. Att tävla om att vara bäst, när bäst är att bidra istället för att slita kommer föra goda saker med sig.
Visst det kan bli tomma ord, luftslott och vilseledda kunder och det finns alltid en risk för fusk och polerad yta. Jag vill tro att sanningen till slut kommer fram och att vi tills dess får utgå från att företag som satsar på hållbart resande gör det hela vägen tills motsatsen är bevisad. Modigast av dem alla just nu är reseföretaget TUI som gått ut hårt.
TUI i framkant för positiv turism
Från 1 maj kommer TUI klimatkompensera egna flygresor och hotellnätter på egna hotell för deras nordiska kunder. Det fina i kråksången är att det inte är kunderna som ska stå för påslaget och kunderna kan själva välja de avgångar och hotell som ska klimatkompenseras. TUI gör detta genom FN-certifierade klimatprojekt där energi genereras från sol, vind, vatten och biogas istället för från fossila källor i Indien, Thailand och Vietnam. Läs mer i TUIs pressmeddelande.
De förklarar sin vision om att bidra till positiv turism alldeles utmärkt i denna film.
TUIs vision om positiv turism förpliktigar och vi kunder måste fortsätta hålla oss vaksamma och granska med kritisk blick och inte svälja med hull och hår. Jag är övertygad om att TUIs ambitioner är genuina. Utmaningen blir som nämnd ovan när förbättrade arbetsvillkor för hotellens personal står mot koncernens möjlighet att tjäna pengar.
Klimatkompensation är ett steg men inte hela svaret
Det blir spännande att se vad de andra aktörernas svar blir och hur det fortsättningsvis kommer trigga varandra att bli mer hållbara. En sak är säker, att vi kunder sätter tryck på och efterfrågar hållbara sätt att resa är orsaken till detta. Att det finns en stark opinion som skapat flygskam gör att den stora massan som vill fortsätta resa mår lite bättre när de kan fortsätta flyga med klimatkompenserade flyg. Det innebär fortfarande att vi behöver flyga mindre tills tekniken utvecklats men fram tills dess, och medan vi reser, ska vi göra det så lite klimatslitande som möjligt.
Det går att vara hur synisk som helst men jag väljer en positiv syn på livet. Jag hejar på de initiativ som görs istället för att tjura och säga att det ändå inte är tillräckligt. Så blir inte världen bättre. Det är en övertygelse som är svår att ta ifrån mig.
Heja TUI och upp till kamp för resten.
Jag tror också att TUI är genuina. Däremot hade jag önskat att påslaget hade legat just hos kunden så folk hade sett vad det faktiskt kostar miljön att resa. Det tycker jag inte är negativt utan utbildande. Faktum kvarstår att vi inte kommer ifrån höghöjdseffekten så länge motorer ska ha någon form av bränsle som genererar utsläpp.
Om de gjort så, att kunde får betala, vilket jag sympatiserar med utifrån dina argument, så hade de fått enormt mycket skit. För att de inte tar ansvar, för att de skor sig ännu mer på kunderna osv. Jag tror det här är rätt väg just nu och sedan får vi ta nästa steg, och nästa.