Transparens om ägande hos turismföretag – att underlätta hållbara och medvetna val

Posted on

Vi behöver mer transparens! Hur ska vi kunna göra medvetna beslut i val av aktör vi vill gynna när vi inte vet vem som äger turismföretaget?

Vem äger de senaste hotellet du bodde på? Vem gynnas av din senaste utflykt och hos vem hamnar pengarna från din senaste utlandsresa? Känns frågorna anklagande, som att du borde veta? Det absolut inte min mening. Jag har nästan aldrig någon aning om vem som gynnas när jag reser. Hur skulle jag kunna veta, var finns informationen?

Här om dagen surfade jag runt bland PR-byrårer och klickade in på Westanders Om-sida. Jag hamnade på något så ovanligt som en sida som heter ”Westanders ägande”. Där radar de upp namnen över alla ägare. Det intressanta är inte vem som äger hur mycket utan att jag som konsument och medborgare enkelt får det presenterat för mig. Det här ligger helt i linje med Westanders idé om öppenhet. De är också en av få byråer som är öppna med alla de lobby-uppdrag de har för olika kunder och hur deras ekonomiska resultat ser ut år efter år.

Transparens hos turismföretag – finns det?

När vi reser så är en av de mest betydelsefulla besluten i vilken ficka våra pengar hamnar. Alltså vem våra pengar som vi spenderar på transport, boende, mat och upplevelser gynnar. Det här tror jag är något väldigt få tänker på och ännu mindre agerar på. Det är många parameter som styr när vi ska ta alla beslut inför och under en resa, att vi då också ska tänka på det här blir övermäktigt. Om vi skulle vilja är det dessutom jättesvårt att ta reda på, särskilt utomlands.

Men tänk om det var så enkelt att det gick att göra några klick och vips finns informationen framför oss. Är det ett lokalt butiquehotell eller finns det en kedja med utländska ägare i bakgrunden? Är det samer som äger den samiska kulturella upplevelsen som erbjuds eller är det någon annan som kammar hem vinsten? Jag ska inte säga att utländskt kapital eller en komplicerad ägarstruktur alltid är dåligt, så länge det kan motiveras på ett trovärdigt sätt så kan det finnas skäl. Det viktiga är att konsumenten ska ha möjlighet att göra sina aktiva val. Ingen orkar googla upp och förstå hur ägandet är upplagt. Det behöver vara sanningsenligt, transparent, enkelt och tillgängligt.

Klockargården i Öregrund. Mycket trevlig upplevelse, men vem äger? Jag vet inte.

Hur blir det mer lätt att göra rätt?

Transaprent ägande behövs för att möjliggöra en mer hållbar värld med mer medvetna beslut. Jag tror det är långt bort innan vem som äger en turismverksamhet kommer vara vår ledstjärna eller högsta prio, jag tror också det är långt bort innan en majoritet kommer läsa dessa ”om-ägande-sidor” även om de finns. Men den del skulle och en del kommer låta det vara vägledande. Framför allt handlar det om en princip att makt måste vara öppet. Vi måste veta vem som bestämmer, vem som gynnas, vem som har makt över platserna vi besöker.

Det här kommer aldrig komma till stånd om det inte blir lagkrav att redovisa detta. Även om frågor om transparens pågår i EU ur lite olika perspektiv och på olika nivåer så har jag inte jättemycket hopp om att det här kommer införas.

Men, precis som Westander helt frivilligt väljer att redovisa sina siffror, gör det till sin grej och ser det som en affärsfördel i relation till sina konkurrenter så finns det garanterat de inom besöksnäringen i Sverige och övriga världen som kanske redan gör det och fler kommer följa efter. Särskilt om vi som konsumenter vågar be om informationen, det får vi göra så länge.

Har du några tankar om detta så ser jag fram emot att läsa dom!

Här finns fler inlägg på temat turistindustrin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *