Turismspaning: Mer naturhållbarhet enligt Sara Rönne, Marknadschef Holiday Club

Posted on

Saras turismspaning handlar om effekterna av svemestertrenden och behovet av att skapa naturhållbarhet när intresset för Sverige ökar.

Under december kommer nio personer göra olika spaningar om turism. Läs om upplägget och syftet här.

Om Sara

Sara Rönne jobbar som Marknadschef på Holiday Club i Åre och driver även outdoorbloggen Träningsglädje. För mig är Sara en stor inspirationskälla när det kommer till att hålla balansen, hitta sin egen väg, kroppspositivism och att det kan finnas flera rätt sätt.

Turismspaning av Sara Rönne
Foto: Sara Rönne

Turismspaning: Naturhållbarhet

Skapa värde för kunden är alltid i fokus

Varför jobbar du med det du gör?

Det mesta i mitt arbete, oavsett vilket uppdrag det handlar om, går ut på att skapa värde för kunden. I mitt arbete som destinationsmarknadsförare vill jag skapa känsla och längtan inför köp och bokning, och väl på plats vill jag vägleda till upplevelser och sådant som ger värde för gästen. Att sälja genom content och med ett budskap snarare än att sälja en produkt är mitt sätt att göra det på – och jag tror att det är väldigt effektivt för resebranschen generellt och att det ger stor nytta till gästen. För mig skapar det meningsfullhet vilket jag tycker bäst om med mitt jobb!

Konsekvenser av svemestertrenden

Hur tror du att resande och turism kommer utvecklas framöver på kort och lång sikt?

Resande och turism ökar på både kort och lång sikt, men hur vi reser och turistar är det som varierar. Just nu finns det en enorm svemestertrend och det märks inte minst här i fjällvärlden. Det är inte okomplicerat. Fler människor i skog och mark ger ökade krav på hur vi förbereder naturen för detta. Det pågår stora diskussioner om marksklitage och på vissa ställen har det blivit helt förbjudet att gå. Allemansrätten är fantastisk, men vi behöver vårda naturen och frågan är vem som ska göra det? Och på vilket sätt?

Turismspaning av Sara Rönne
Foto: Sara Rönne

Ökat fokus på naturhållbarhet

Vilken fråga inom turism/resande tror du kan få motsvarande fokus som flygdebatten och flygskammen fått?

Jag tror att det kommer bli ett ökat fokus på naturhållbarhet och det kan mycket väl uppstå liknande diskussioner kring skog och mark och var man bör gå och inte beroende på väderlek, underlag och popularitet. Jag ser också en kritik mot influencers som åker till klassiskt episka ställen bara för att ta den där bilden. Influencern som står med en surfbräda på en norsk strand med mäktiga berg i bakgrunden, har hen verkligen surfat. Influencern som står på en klippkant någonstans nära en väg (som inte syns), har en egentligen vandrat dit? Eller klassikern; influencern som slagit upp ett tält med mäktig utsikt och på en alltigenom galen plats – har hen verkligen sovit där? Det finns till och med egna konton om just detta, t.ex. @youdidnotsleepthere

Turismspaning av Sara Rönne
Foto: Sara Rönne

Upptäcka saker i närheten

Vad ser du fram emot under 2020?

2020 blir ett härligt år med fortsatt fokus på att upptäcka saker i min närhet och genom näräventyr. Jag vill börja flugfiska och drömmer om norrländska älvar. Jag vill fortsätta cykla mountainbike och hade härliga dagar på cykeln i Stekenjokk i somras och ser fram emot att tillbringa vårsäsongen på Gotland och upptäcka stigar på ön. Och så vill jag fortsätta lära mig kitesurfa, helst på Öland eller i Skåne. Fast först ska vi göra vinter förstås; med skidåkning och skoterkörning på fina leder och dedikerade friåkningsområden. 

Var nöjd med det du gör!

Vad tycker du att den som, i stort och smått, vill bidra till en bättre värld bör tänka på?

Inte lägga så mycket energi på vad alla andra gör utan själv agera och faktiskt vara nöjd med det. Komma ihåg att allt inte är svart eller vitt utan det finns ofta bra och dåliga konsekvenser med det mesta. Och framförallt fatta medvetna beslut. 

Det var Saras turismspaning med fokus på naturhållbarhet. Kolla gärna in hennes blogg Träningsglädje och hennes lika intressanta instagramkonto sararonne

Här finns alla turismspaningar

2 thoughts on “Turismspaning: Mer naturhållbarhet enligt Sara Rönne, Marknadschef Holiday Club”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *