Jag är en resebloggare och en influencer. Så konstigt att ha en titel på vad jag och min blogg är tillsammans, samtidigt så rätt. Jag skriver om #jagärinos.
Att vara en influencer, att ha inflytande på andra människor. Att påverka. Jag är en influencer. På ett sätt passar titeln som handen i handsken. Mitt största mål med Resa medvetet är att påverka andra människor i en mer medveten riktning när det kommer till deras resande. Å andra sidan så är ju influencers sånna där stora coola bloggare som Underbara Clara – långt ifrån där jag och min lilla blog befinner oss. Under de senaste åren har begreppet micro-influencer börjat användas mer och mer och där känner jag mig hemma.
Diskussionen om vilket ansvar det ligger på en influencer är både filosofisk, oändlig och långt ifrån svart-vit. Den som med sin sociala-medie-plattform vill avsäga sig allt ansvar och ignorera det faktum att hen faktiskt inflytande på andra människor gör det dock svårt för sig. Att driva en blogg som läses av andra innebär att det jag skriver om kommer, vare sig jag vill det eller inte, påverka andra människor. I mitt fall är det enkelt – jag vill ju påverka. Samma stund som jag erkänner det känns det som att det är något fult. Jag ska inte uttalat vilja påverka andra, det ska ”bara ske”.
Så vad är jag? Jag är en influencer! #jagärinos
Jag är en micro-influenser, som bloggar om resor med stora ambitioner om att inspirera, vara en förebild, utmana och påverka andra människor. Här och nu påverkar jag i det lilla men det finns en dröm om att vara större att på så sätt få mer inflytande, att vara en influencer för fler.
Till min hjälp för att växa finns Influensers of Sweden, även förkortat Inos.
Influencers of Sweden är Sveriges branschorganisation för social media influencers. Vårt uppdrag är att främja våra medlemmars ekonomiska intressen, att utbilda dem kring sina rättigheter och skyldigheter och stödja dem i sina roller som publicister.
Där får jag stöd och pepp att ta steget vidare och ständigt utvecklas. Där finns svar på alla dumma frågor. Där finns en tydlig idé om hur Social Media Influencers villkor ska bli bättre. Allt tyder på att allt mer marknadsföring kommer ske genom bloggar och andra sociala media-plattformar. Då gäller det att ta rätt betalt och att aldrig tumma på marknadsföringslagen. Jag är stolt över att vara medlem och vara en del av en förening som sätter Influencers agenda först, som vill utveckla branschen.
Varför #jagärinos
Influencers om Sweden har fått en del både felaktig och obefogad kritik från några av de stora influencersnätverken som enligt mig handlar om rädsla och konkurrens. De har skrivit en debattartikel och InoS vcie ordförande har svarat. Utifrån detta har vi medlemmar valt att ställa oss upp och berätta om vilka vi är under hashtaggen #jagärinos. InoS ordförande Clara Lidström har sammanfattat det hela här.
En del av syftet med #jagärinos är att visa upp bredden av alla medlemmar, se bara här hur många som redan nu skrivit inlägg om #jagärinos.
Anna Munkhammar, Anna Ström Åhlén, Annie Månsson, Annika Myhre, Amanda Matti, Anders Möller, Angeliqa Mejstedt, Charlie Cramer, Charlotta Colliander Golding, Clara Lidström, Clara Löfvenhamn, Caroline Wijkström, Dorotea Pettersson, Elin Häggberg, Elin Kero, Emilia Westerström, Emmi Holmer, Flora Wiström, Helena Enqvist, Jacqueline Wester, Jennifer Sandström, Jonna Jinton, Julia Erikson, Katarina Jansson, Katarina Wohlfart, Lola Akinmade Åkerström, Madeleine Rybeck, Madeleine Stenberg, Maja Hurtig, Malin Lundskog, Maria Björkman, Mia Fernando, Mikael Winterkvist, Nina Sandahl, Paulina Gunnardo, Sandra Nicole Frieman, Sofia Bursjöö, Sofia Marklund, Sofia Zetterqvist, Therese Wiksten, Valkyria Nordenberg, Wilda Kristiansson.
Uppdaterar lite: Follow my blog with Bloglovin
Du är i allra högsta grad en influencer i mina ögon. Det var du långt innan du startade den här bloggen. 😉
Tack, så kan jag kanske oxå se det. Jag trivs ju alldeles utmärkt i rollen, känns bara lite läskigt att sätta en etikett på det.