Inspiration för Vagabondform

Posted on

Att inspireras att komma i Vagabondform eller kanske snarare, leva sin Vagabondform. Att skapa sig möjligheterna att resa och uppleva tack vare en stark och frisk kropp. Tips på resmål, motivation och en hel drös med inspiratörer. 

Det här inlägget är fyllt av inspiration för den som vill bättra på sin Vagabondform. Det är passion före prestation och upplevelse före uppsatta mål. Det är på dina villkor utan rätt och fel. Det är helt enkelt den bästa träningsfilosofin för den som älskar att resa.

Inspiration för Vagabondform

Vad är Vagabondform?

Vagabondform står för flera saker. Att resa aktivt och nyttja sin Vagabondform och att träna för att uppnå Vagabondform och därmed orka resa mer aktiv. Resa för att träna eller träna för att resa. Två sidor av samma mynt. Eller helt enkelt vagabondforma sig på själva resan, alltså när träningen i sig är en del av upplevelsen under själva resan.

Inspiration för Vagabondformen
Nya Zeeland och wannabe-yoga i morgonsol

Begreppet Vagabondform är utifrån mitt perspektiv myntat av tre riktiga inspiratörer. Annika/Resfredag, Sofia/Fantasiresor och Lisa/Livet från den ljusa sidan. De representerar en bredd av träningsfokus i livet, där det ibland är ett mål i sig och ibland bara ett medel för att uppnå ett rese-mål. Tillsammans startade dessa tre handlingskraftiga kvinnor Facebook-gruppen Vagabondform som är en av mina favorit-facebook-grupper.

Vagabondform är en grupp för dig som vill komma i bättre form för att kunna få ut ännu lite mer av dina resor.

Här får jag de klokaste träningstråden och den bästa peppen och inspirationen att träna på det sättet som jag vill. För att orka resa mer aktivt. För att träna som en del av resan. För att må bra i vardagen och utmana mig själv utan något som helst fokus på resultat. Bara glädje, bara upplevelser.

⇒ Här går du med i den ypperliga gruppen Vagabondform
Annika, Lisa och Sofia öva på sin Vagabondform inför kommande resor. Foto av Sofia Zetterqvist

Vagabondform-inspiration jag själv knåpat ihop

Jag har tidigare skrivit ett flertal inlägg om just träning och resor hela tiden med utgångspunkt att de ska gå hand i hand och ge mervärde åt varandra. Botanisera gärna runt bland dem, de har åtminstone inspirerat mig själv när jag väl skrivit dem 😉

Favorit-löpar-städer

Jag tipsar om städer jag själv sprungit i där själva löpturen varit en del av att upptäcka och uppleva staden. Min topp-nio-lista i inbördes ordning består av: Amsterdam, Brisbane, Budapest, Lima, Malacka, San Francisco, Singapore, Visby och Warszawa

Tips på löparstäderna

Inspiration för Vagabondformen
Singapore och den fantastiska parken Gardens by the Bay

Åka på träningsresa

Jag har själv aldrig gjort detta men drömmer om det. Har en vän som ordnar glädjefyllda träningsresor som passar alla, oavsett förutsättningar.

Träningsresa med 4yourbest

Komma i vagabondform
4yourbest träningsresor, foto av Isabelle Badea

Springturism och när träna utomlands

Varför springturism är en toppengrej och tips på när det passar att springa beroende på vad du vill uppleva i den stad du befinner dig

Springturism

Inspiration för Vagabondformen
En morgon i Dar es Salaam i Tanzania innan solen stekte och förorten vaknat

Träna på resan

Att lyckas träna när en reser, kanske till och med har semester, kan ibland innebära lite motstånd. Delar med mig av hur jag själv försöker tänka när det gäller min igen träning när jag reser

Fem konkreta tips för att få till träning på resan

Komma i vagabondform
Vem blir inte glad av att springa med sån här utsikt?

Motiveras av resor

Om hur resor kan vara en del av motivationen och belöningen för att få träning gjord. Funkar utmärkt på mig själv.

Jag ska göra en Svensk Klassiker

Inspiration för Vagabondformen
Hit hade jag aldrig orkat knata upp bara för att se dessa tre kors men när det kunde förenas med en springtur är jag bra på att motivera mig

Livslångt resande

Tankar om hur en/jag tar hand om kroppen och själen för att kunna resa hela livet på ett aktivt sätt och inte vara förpassad till vågrätt läge efter 50 år.

Tips till mig och dig för att kunna resa hela livet

Komma i vagabondform
Om jag vill gå Inkaleden en gång till när jag är 60 år då vill jag ha en kropp som bär mig

Tips på bloggar om Vagabondform

Träningsbloggar finns det gott om och kanske lika många resebloggar. Den som vill ha lite av båda, russinen i kakan kan med fördel följa några av mina tips nedan. Grymma personer som helt eller delvis bloggar om just träning OCH resor.

Flying Dryden

Daniel springer ruskigt snabbt, bestiger lite berg, hajkar i naturen och är allmänt hurtig och glad i att låta svetten rinna och pulsklockan jobba jävligt hårt. Har tidigare utsett honom till årets rakryggade humor så finns flera anledningar att följa honom.

⇒ Skratta och svettas med Flying Dryden

Daniel

Träningsglädje

Sara älskar sin kropp och allt hon kan göra med den. Blir glad av varenda inlägg hon gör oavsett om det är ett blogginlägg, en insta-storie/post eller i hennes podd. Om alla var lite mer som Sara skulle vi ha lite mindre ångest och nojor i den här världen.

⇒ Låt dig ledas av Träningsglädje

Sara

Vandringsbloggen

Angeliqa – går över daggstänkta berg och äger just nu hela vandringsbranschen med sin framfart och filosofi. Kloka tankar, konkreta tips och en stor dos med hållbarhetstänk.

⇒ Följ, bara följ Vandringsbloggen

Angeliqa

Utochspring

Pernilla springer marathons och andra långlopp i var och varannan stad hon reser till. Den som vill inspireras till just detta kan med fördel läsa hennes race reports från hela världen.

⇒ Förundras över prestationer hos Utochspring

Pernilla

Vandraren

Johanna har en uttalad blogg som fokuserar på både träning och resor. Det blir en del yoga, vandring och skidåkning. Träning i vardagen som tas med ut på resorna.

⇒ Häng med Vandraren

Johanna

Systrar i bergen

Är ingen blogg men däremot en outdoorbyrå med fokus på systerskap och uteträning. Upplevelse kommer före prestation och målgruppen är girls who (wants to) run the world.

⇒ Kom iväg på äventyr med Systrar i Bergen

Komma i vagabondform
Systrar i Bergen

Resfredag

Annika bygger sin träning på lust och motivation och är skön att följa i vardagen, där glädje är ledordet samtidigt som det finns ett mål att hålla fast vid.

⇒ Motivera dig med Resfredag

Annika

Fantasiresor

Sofia ser träning och aktiviteter som en del av upplevelsen och visar att vagabondform inte handlar om att älska att köra slut på sig själv utan snarare att orka uppleva det en själv drömmer om.

⇒ Låt träning vara ett medel med Fantasiresor

Sofia

Livet från den ljusa sidan

Lisa är den av de tre initiativtagarna som är mest utpräglad “träningsmänniska” och som skrivit mycket om aktiva semestrar. Har en inställning till livet jag gillar och lever ständigt upp till sitt eget varumärke.

⇒ Du kommer bli gladare i livet om du följer Livet från den ljusa sidan

Årets reseblogg livetfråndenljusasidan.se
Lisa

Ge och du ska ännu mer få!

Det bästa med inspiration och motivation är att ju mer du ger, desto mer får du tillbaka. Jag skulle kunna känna mig helt uttömd av att ha skrivit det här inlägget, men icke. Jag är så peppad att jag tror att jag tar mig på ut en löptur utan att blinka. Alltid hittar jag någon ny vinkel längs rundan. Har du fler tips på bloggar som skriver om just träning och resor med en vettig filosofi skriv gärna en kommentar och har du övrig inspiration till mig och andra som läser, låt oss då inte hållas. Dela med dig.

Samtliga bilder är lånade från, och ägs av, respektive bloggare. 

8 thoughts on “Inspiration för Vagabondform”

  1. Men åh, mest peppande inlägget på länge! (Sitter i skrivande stund och försöker ladda för löprunda i värmen, men hamnade i scroll-mode istället, haha!) Tack för att du tipsar om gruppen och om grundtanken med den. <3

  2. Vilket inlägg och vad roligt att få bli omnämnd i en sån här skara ändå! Tack!

    Jag har tränat så länge jag kan minnas och har spelat fotboll, löpt, löper, åkt skidor och allt sånt så jag har det i huvudet. Och det är skönt, otroligt skönt. Jag vet vad som krävs för att ta sig ut. Ibland är motivationen helt klart sämre, ibland är formen sämre än vad motivationen är, ibland båda delarna. Men det är då, när det känns som sämst, som man också bygger lite karaktär. 🙂

    Jag sätter upp mål lite här och var, både långa och korta. Dels för att ha något nära att sikta på (och kunna mäta) men också för att ge mig förutsättningen att må bra även på betydligt längre sikt. Som du själv skriver, att vara aktiv och frisk även om 20-30 år.

    Mitt tips är att börja/göra det enkla och undvika att göra saker svårare än de är, om en nu har svårt med motivation eller annat. Man måste inte svettas ihjäl och ta ut sig fullständigt. Det finns så många alternativ till träning och moment som inte kräver mer än kläder på kroppen och ett par skor. Faktiskt. 🙂

  3. Härligt peppande inlägg! För några år sedan när jag sprang mycket mer än jag gör idag så var jogging ett återkommande inslag på mina resor och jag tycker det är ett utmärkt sätt att utforska resmålets näromgivningar. Jag satte också upp ett långsiktigt mål/morot för att ha något att träna mot – jag anmälda mig till New York Marathon. Något jag varmt kan rekommendera om en har lite svårt med motivationen! På samma sätt fortsatte jag efter NY att anmäla mig till roliga lopp, som BIG FIVE marathon i Sydafrika där eller loppet på kinesiska muren. Enligt mig är det här bästa sättet att motivera sig att komma ut! Iallafall om du är resenörd:)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *