Klimatpolicy för Resebloggare: Begränsa mina fotavtryck 2019

Posted on

En klimatpolicy för resebloggare borde vara en självklarhet. Att själv eller ihop med andra skapa riktlinjer för att begränsa sina fotavtryck är en lysande idé. Till detta har jag hämtat en stor dos inspiration av Let’s go Explore.  

När jag i mitt flöde såg att min briljanta resebloggskollega Lisa från Let’s go Explore gjort en egen klimatpolicy för resebloggare så tänkte jag bokstavligt talat två tankar samtidigt. Hur genialiskt? och Varför kom inte jag på detta? Efter att jag i 10 sekunder förbarmat mig över den andra tanken tog den första tanken över fullständigt. Och eftersom Lisa med glädje uppmuntrar andra (eftersom effekten blir så mycket större då) så har jag gjort en egen variant.

En policy är riktlinjer att hålla i handen. Guidelines om önskat läge. Det är inget avtal. Policybrott kan ske men ambitionen är självklart att den ska följas. Likt headerbilden på detta inlägg ska denna policy visa vägen, kraftigt inramad av träd.

Flyg kan i dagsläget aldrig vara klimatsmart, hur bra policyn än är. Eftersom jag kommer fortsätta resa då jag både älskar det för egen del och för att jag i grunden tror att världen blir bättre av att människor reser och upplever något annat än det som är hemma. Anledningarna är många och klimathotet nära. För mig gäller det att hålla balansen i det. Inspirera andra att reflektera, rannsaka mig själv, aldrig banna eller skamma men ständigt inspirera och motivera. En klimatpolicy för resebloggare (eller alla andra resenärer med för den delen) är bara ytterligare ett steg på den vägen.

klimatpolicy för resebloggare
Jag ska försöka undvika den här typen av romantiserade bilder. Ibland behövs de för att bildsätta tydliga flyginlägg men bara för att det är fint, nej det går bort.

Klimatpolicy för resebloggare

Så låt mig, med stark inspiration från Lisa som jag tycker resonerar mycket klokt, presentera Resa medvetets första Klimatpolicy för resebloggare.

Inga flyg inrikes

När jag reser inrikes så väljer jag andra transportmedel än flyg alla gånger det är möjligt. Om flyg är mitt enda alternativ istället för att ställa in något viktigt så är det ok att flyga. Vad som är viktigt är självklart högst subjektivt men exempelvis möhippor, bröllop och vissa födelsedagar räknar jag in här.

Direktflyg i första hand

Jag väljer i alla lägen direktflyg när jag kan, även om det blir dyrare. När jag väljer destinationer låter jag direktflygen vara vägledande. Det innebär att om jag har två destinationer jag är intresserad av och direktflyg finns till den ena väljer jag den, alternativt direktflyg till närliggande ort och tåg därifrån.

Välja destinationer aktivt

Det finns massor med ställen jag vill åka till men de ställen som kräver många/långa flyg får stå tillbaka för andra mer “lättillgängliga”. Min tro på den tekniska utvecklingen säger mig att jag inom bara åtta-tio år kommer kunna åka dit utan lika mycket nedsmutsning så dessa ställen får helt enkelt vänta.

Klimatkompensera på två sätt

Jag väljer att klimatkompensera på två sätt. Ett förebyggande och ett skademinimerande. Det förebyggande handlar om att jag på månadsbasis är givare till Vi-skogen sedan ett par månader tillbaka. I den förebyggande klimatkompensationen ingår även att jag sparar en del av mina pengar i grön energi/innovationer genom t.ex. Trine. Det skademinimerande handlar om att på klassiskt vis räkna ut min klimatpåverkan och betala för detta. Ta ansvar för den skit jag orsakar. Utan att se det som att jag “betalar mig fri”, därav begreppet skademinimering. Skadan finns fortfarande kvar. Klimatkompensera har jag inte gjort så här aktivt tidigare så det blir en förändring som denna klimatpolicy för resebloggare innebär.

klimatpolicy för resebloggare
Det kanske inte är just sånna här träd på Madeira som planteras men de får vara symbolen!

Dubbelkolla mot Atmosfair

Innan jag bokar en flygresa ska den stämmas av mot Atmosfairs utsläppsrapport för olika flygbolag för att säkerställa att ingen resa görs med de som är sämst i klassen vad gäller utsläpp.

Aktiva beslut

I varje enskilt läge ska jag resonera med mig själv kring mina resor. Inga slentrianbeslut. Om det ska flygas så ska det motiveras för mig själv på ett sätt som jag själv tycker är rimligt.

Hållbar på destinationen

Väl framme på destinationen försöker jag vara hållbar i andra val jag kan göra när det exempelvis gäller övriga transporter, mat och hur jag spenderar mina pengar. Ingen skillnad mot hur jag redan reser men även det som redan är implementerat behöver formuleras.

Redovisa CO-utsläpp och beskriva resonemang

Jag redovisar mina koldioxidutsläpp i inlägg jag skriver om destinationen och beskriver lite kort hur jag tänkte kring val av transportmedel inför resan. Detta mest i syfte för att påminna mig själv om de utsläpp jag gjort och lära mig mer om vilka flygsträckor som ger mer och mindre utsläpp. En bonus är att vara transparent mot bloggläsare och inspirera fler att kolla upp sina egna utsläpp.

Göra andra uppoffringar

Jag behöver ständigt anstränga mig för att dra ned mitt totala klimatslitage. Om jag nu älskar att resa och därmed ibland flyga så finns det andra områden jag kan avstå saker för att det är snäppet mindre viktigt för mig än att få resa. I detta ingår exempelvis att äta mer vegetariskt än vad jag redan gör och låta bli att köpa nyproduktion av kläder bara för att garderoben känns uttjatad.

klimatpolicy för resebloggare
Min ambition är att vara så transparent jag kan med efterlevnaden av policyn. I upp- och nedgång.

 

Uppföljning av klimatpolicy för resebloggare

Det här blir min första klimatpolicy och jag är stolt över den. Det finns mer att utveckla men den bästa policyn är den som blir av och följs oavsett innehåll. Jag nöjer mig så här.

I slutet av året sammanfattar jag min klimatpåverkan och min klimatkompensation. Skriver ett liknande inlägg som det jag gjort i slutet av 2018 där jag rannsakade mina resor ur ett medvetet perspektiv för att medvetandegöra mig själv.

Följa upp med nyckeltal

Jag ska försöka mig på en variant av nyckeltal som ju alltid första året är väldigt svåra att veta om de är vettiga eller inte. Jag prövar mig fram och tänker att jag ska mäta följande saker för att kunna jämföra år till år

  1. Hur mycket utsläpp jag orsakat totalt sätt
  2. Summan för min klimatkompensation, både förebyggande och skademinimeringen
  3. Mitt utsläpp dividerat med antal resdagar både utomlands och totalt sett (inkl inrikes)
  4. Antal policybrott/år

Hiss eller diss för klimatpolicy?

Vad säger du? Blir det här bara yta och smink eller kan policyn faktiskt ha effekt? Skulle det hjälpa dig att ta bra beslut om ditt resande om du hade en policy att hålla dig i? Berätta hur du tänker!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.