Ett år med en klimatpolicy för mina resor – nu är frågan: Hur har det gått? Följde jag den, hur stora utsläpp har jag orsakat och hur har jag kompenserat?
I januari 2019 gjorde jag efter inspiration från Lisa en egen klimatpolicy för resebloggare
Så skrev jag
En policy är riktlinjer att hålla i handen. Guidelines om önskat läge. Det är inget avtal. Policybrott kan ske men ambitionen är självklart att den ska följas. Likt headerbilden på detta inlägg ska denna policy visa vägen, kraftigt inramad av träd.
Nu är det alltså dags att följa upp hur detta har gått och jag kan konstatera att det varit väldigt roligt att skriva detta inlägg. Jag ser det lite som med jämställdhet, all forskning tyder på att de par som pratar om jämställdhet och hur de vill leva, lever mer jämställt. Direktöversatt skulle det innebära att den som tänker på och pratar om klimatfrågan gör mindre klimatavtryck. Att årligen se över mina utsläpp och de val jag gör kring resor under året är ett sätt att ständigt hålla denna fråga levande.
I slutet av inlägget finns uppföljningen av mina nyckeltal. Det är den nördigaste delen av denna policy men också en väldigt rolig del. Det är på långa vägar ingen tävling mot någon annan än sig själv men det vore roligt att få ta del av dina siffror. Hur mycket utsläpp har dina resor orsakat och hur många resdagar har gjort under året=hur mycket utsläpp per resdag har du haft.
Uppföljning av Resebloggens klimatpolicy
1. Inga flyg inrikes
Check. Det har blivit väldigt lite tid på flygplatser i år.
2. Direktflyg i första hand
Enbart direktflyg de två gånger jag flugit under 2019. Det var vägledande för mitt val av destination när jag reste till Gambia och om jag inte hittat direktflyg till Malta hade jag inte rest dit.
3. Välja destinationer aktivt
Utöver mina val av destinationer kopplat till direktflyg valde jag och min sambo att ha en bilsemester i Europa som bröllopsresa istället för att flyga långt bort. Inte helt utsläppsfritt men lägre än långflygning.
4. Klimatkompensera på två sätt
Jag är regelbunden månadsgivare till Vi-skogen och investerar en del av mina sparpengar i Trine som visserligen inte är klimatkompensation men ett sätt att genom solceller generera el runt om i världen utan att orsaka några utsläpp.
När jag räknat ihop utsläppen för mina fyra större resor (bilsemestern i Europa, flyg till Gambia och Malta samt båt till Åbo i Finland) blir det totalt 6,3 ton. Enligt Vi-skogens klimatkalkylator motsvarar detta en kompensation på 1875 kr. Jag har därför gett motsvarande belopp som en gåva till Vi-skogens arbete med att plantera träd och minska fattigdom.
5. Dubbelkolla mot Atmosfair
Detta har ej gjorts då det inte funnits flera bolag att välja mellan då jag enbart rest med de direktflyg som finns till de valda destinationerna.
6. Aktiva beslut
Att ta aktiva beslut kring vart och hur jag resor har jag gjort hela året. Det var t.ex. ett väldigt aktivt val att göra en tågluff i Norge och bilsemester istället för långflygning under bröllopsresan.
7. Hållbar på destinationen
Det går alltid att bli bättre men det här tror jag att jag redan har relativt inarbetat i hur jag reser. Flera av mina utlandsnätter har spenderats i en bil på en camping och i Airbnb-boenden och jag äter mycket vegetariskt även när jag reser.
8. Redovisa CO-utsläpp och beskriva resonemang
Det här har jag inte fått till i det löpande bloggandet mestadels utifrån att det inte alltid passar med de inlägg jag skriver. Det får jag försöka få till under 2020.
9. Göra andra uppoffringar
I år har jag gjort tre tydliga ”uppoffringar” vad gäller mitt övriga klimatavtryck. Det ena är att fortsatt som regel äta en fläsk- och nötfri kost. Jag har gjort några undantag när gravidkroppen haft ett sug efter kött, då har jag valt att lyssna på den. Det andra är att jag endast köpt två par gravidleggings under min graviditet och i övrigt snurrat runt på de fyra-fem överdelar som jag redan haft och kunnat ha trots mage. Det tredje är att vi har köpt allt utom babyskydd (alltså bilbarnstol) från folk i vår närhet. Inte ett enda klädesplagg har jag köpt till honom. Skötbord, spjälsäng, babysitter, barnvagn – you name it är köpt begagnat.
Utöver detta har vi även uppgraderat oss till en el-hybrid bil. Det är inte den billigaste bilen men för klimatets skull så tycker jag att mellanskillnaden är värd den låga förbrukningen.
Följa upp med nyckeltal
Nördig som jag är så bestämde jag att mitt klimatavtryck ska mätas genom nyckeltal. Jag satte upp fyra stycken som ett test så får jag revidera om de inte funkar att följa över tid.
A. Utsläppen jag orsakat totalt sätt
Uträkningarna nedan är baserade på Vi skogens Klimatkalkylatorn och enheten är koldioxidekvivalenter.
Flyg Gambia: 3,29 ton
Tåg Norge: 2000 km=mindre än 0,1 ton
Bilsemester Europa: 1,3 ton (vilket egentligen ska delas på två)
Flyg Malta: 1,49 ton
Färja Åbo: 0,16 ton
TOTALT: 6,34 ton
Tanken var att jag också skulle hålla koll på mina inrikesresor men det har jag inte då alla varit med tåg eller bil. Jag har bland annat varit i Falun, Flen, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmköping, Uppsala, Umeå, Örebro och Örnsköldsvik.
B. Summan för min klimatkompensation
Jag har under året klimatkompenserat via Vi skogen och totalt har det blivit 4100 kr för det löpande/förebyggande samt skademinimerande i relation till mitt utsläpp.
C. Mitt utsläpp dividerat med antal resdagar
39 utlandsdagar orsakade 6,34 ton koldioxidekvivalenter vilket innebär 0,16 CO2e/resdag.
D. Antal policybrott/år
Det blev totalt två policybrott – att jag inte haft koll på Atmosfair och att jag inte löpande redovisat mina utsläpp.
Hur ser dina utsläpp ut?
Räkna ut hur många resdagar du haft samt hur mycket utsläpp dina resor (rent transportmässigt) haft. Dela sedan utsläppen med antal resdagar och vips får du ett värde att jämföra med. Skriv gärna en kommentar om du räknar ut.