Vad krävs för att fler ska resa med tåg i Europa och i Sverige? En revolution eller enträgna små steg i rätt riktning? Helt klart är alla kan göra något och att ett stort ansvar ligger på beslutsfattare och operatörerna. Här är 74 små och stora förslag.
För ett tag sedan annonserade jag efter alla tänkbara förslag, lätta och svåra, på saker som skulle kunna få fler att resa med tåg i Europa och Sverige. Jag fick fler förslag än jag väntat mig och det har minst sagt tagit en stund att sortera och försöka förstå eller gissa mig till vem som ansvarar för vad.
74 förslag så fler vill resa med tåg i Europa
De flesta förslagen har jag att tacka medlemmarna i Facebookgruppen Tågsemester för som har nästan 40 000 medlemmar. En guldgruva av tågkunskap, gå med om du är sugen på att resa med tåg! Förslagen som kom in är allt ifrån att det borde finnas vatten på alla tåg till gemensamma standarder för tågtrafik i EU och en tåglinje so heter Från midnattssol till medelhavet.
Jag har själv inte värderat någon av förslagen om de är möjliga, smarta eller bra och tar således varken ansvar eller credd för det som står i detta inlägg. Credd för att ha samlat det på ett och samma ställe omfamnar jag däremot med glädje. Som vanligt har jag lärt mig en himla massa av att författa ännu ett blogginlägg om tåg. Ser fram emot att du som kan mer än mig kommenterar och du med ännu fler förslag lämnar dina tassavtryck.
Förhållningssätt utifrån givna förutsättningar
Jag är inte proffs på varken tågpolitik eller tågförutsättningar i Europa men en generell slutsats är att beslutsfattare måste göra det gynnsamt för företag att tjäna pengar på tågtransporter. Oavsett alla förslag i detta inlägg är min personliga hållning till förutsättningar och lösningar på tågfrågan i stort följande:
Förutsättningar
Så här ser jag på världen:
- Global situation: Vi lever under klimathot
- Samhällsnivå: Vi lever i en marknadsekonomi där utbud och efterfrågan styr
- Företagslogik: Vi som människor har en drivkraft om att vilja göra vinst på ett eller annat sätt
- Ideologi: Vi har olika ideologiska idéer om hur vi vill forma samhället och världen
- Individuella val: Tid, smidighet och pengar styr i första hand människors val av transportmedel
Förhållningssätt
Min sammanfattande nulägesanalys utifrån givna förutsättningar är att:
- Mänskligheten måste ta ansvar över den globala situationen
- Marknadsekonomin i sig kommer inte ta tillräcklig hänsyn till moder jord och framtiden
- Drivkraften om vinstmaximering ska nyttjas på rätt sätt och ses som ett medel
- Det krävs politisk styrning som stimulerar det som är klimatsmart och förhindrar det som är klimatslitande.
- Det måste vara lätt att välja rätt för den enskilda människan.
Få fler att resa med tåg i Europa och i Sverige
Men nu till alla kloka, svåra och viktiga förslag. Här har jag sammanställt 74 förslag för att få fler att resa med tåg i Europa och i Sverige. För resenärer som grupp kokar det i slutändan ned till pris och tid även om det finns mycket annat som kan göras för att öka attraktionen av att resa med tåg.
En grundutmaning, och skillnad mot flyget, är att transnationellt tåg behöver gemensam spårvidd och gemensam spänning hela vägen. För flyget däremot räcker det med liknande landningsbanor och sen givetvis ett kommunikationssystem som gör att alla flyg kan snacka med flygtornen.
Resenärers bidrag så att fler reser med tåg i Europa
Som individer gör vi varje dag aktiva val som bidrar till en helhet. Vilka av dessa nedan kan du se till att anamma för att öka viljan för fler att resa med tåg i Europa? Och i Sverige med för den delen.
- Vara en förebild som testar och visar vägen med att resa med tåg.
- Vara en god resenär och inte störa dina medresenärer genom att exempelvis respektera ljudnivåer i kupéer.
- Bidra till att det blir mer status och flashigt att åka tåg.
- Vara en god tågambassadör och i sociala medier dela mer om intressanta tågresemål och mindre om hur tåget krånglar.
- Alltid kolla upp tågmöjligheterna istället för att direkt utgå från flyget är förstahandsalternativet.
Resenärers önskade sträckor
Det finns några tågsträckor som behöver bättre tågförbindelser för att fler ska motiveras att resa med tåg. Här är några förslag som kom upp när jag frågade om önskemål
- Fler nattåg i Europa, ex mellan Berlin och Budapest
- Nattåg från Stockholm till Köpenhamn, Hamburg och Berlin.
- Nattåg från Köpenhamn till Amsterdam, Bryssel och Pars.
- Ostkustbana i Sverige
Aktörer på marknadens roll så fler reser med tåg i Europa
De enskilda Tågoperatörernas erbjudande
Det finns en väldans massa insatser som de enskilda tågbolagen kan se till att styra upp för att öka intresse och attraktionskraften av att resa med tåg i Europa och i Sverige. Tågföretagen har t.ex. en del inspiration som de kan hämta från flygbolagen vad gäller service. Det finns även vissa konkurrensfördelar som tåg har jämfört med flyg som de verkligen borde ta vara på. Som att nyttja tiden under resan maximalt med exempelvis god arbetsmiljö och träningsmöjligheter. Några av dessa saker är självklart hos SJ eller andra operatörer, andra är det inte.
- Mer barnvänliga tåg med utrymme för barnvagnar, lekrum, fallskydd på sängarna, pysselpåse etc.
- Fungerande och snabbt wifi, god tillgång på el och bra förutsättningar för att kunna arbeta effektivt.
- Möjlighet att alltid ta med cykeln eller elscooter på tåget.
- Erbjuda bra mat i tågbistron.
- Möjlighet att checka in bagaget som på flyget för att slippa släpa mellan tågen. (Nackdel är dock att det krävs längre tid mellan byten men finns säkert lösning för det också.)
- Finnas tysta kupéer.
- Rörelserum för den som inte kan sitta stilla länge.
- Träningsanläggning och dusch så tid kan utnyttjas på bästa sätt.
- Mer plats för bagage, särskilt ligg- och sovvagn.
- Ligg- och sovvagn även på dagtåg, det är tungt att sitta under lång tid.
- Fräscha toaletter och garanti för detta i alla tåg.
- Olika typer av hytter exempelvis för familjer eller för två personer.
- Frukostservering i ligg- och sovvagn.
- Fler sysselsättningsmöjligheter och underhållning på tågen så som skärmar.
- Bokningsbara platser på alla tåg.
- Schysta arbetsvillkor för personalen.
- Massage-stolar vid långa resor.
- Upplevelser under resan, ex panoramatak.
- Tågluffarkort inom Sverige.
- Djurvänliga tågkupéer.
- Service på samma nivå som på flyget, ex gratis kaffe, te och vatten.
- Gynnsammare trogen-åkare-belöningar i form av rabatterade resor, uppgradering till 1:a klass etc.
- Säkerställa möjlighet att boka tåg längre fram i tiden, i exempelvis Italien går en del biljetter inte att boka förrän två månader innan.
- Goda rese-ersättningsregler.
- Anpassade pendlartågupplägg mellan europeiska storstäder så som Berlin, Hamburg och Amsterdam. Arbetsplats med bra wifi, schysst säng med frukost och anlända 8.30 i city.
- Skapa tågkupéer utifrån olika intressen för att nytta tiden maximalt: Tyska för nybörjare i vagn fyra, LAN i vagn fem, Musik-quiz/karaoke i vang fyra (efter tyskan) jympapass i vagn två osv.
Tågoperatörerna i samarbete
En del saker kan inte operatörerna styra upp på egen hand men gemensamt i samverkan är det mesta möjligt. Frågan är om de vill? Samverkan innebär ju också att operatörerna kommer behöva konkurrera på nya sätt. Jag tänker att flygen ju uppenbarligen byggt system som gör att det går att boka resor över hela världen på mitt egna språk samtidigt som jag genom några klick kan se alla flyg som finns mellan vissa sträckor. Det måste bli lättare att boka resor för att resa med tåg i Europa!
- Jämförelsesajter motsvarande det som finns för flyget för att som resenär lätt få överblick över vilket utbud som finns.
- Mer likvärdighet mellan olika sträckor – på vissa finns det restaurang, på andra finns inte ens dricksvatten tillgängligt, på en del sträckor kan jag ta med cykel, på andra inte – och på vissa tåg kan jag ta med cykeln ”i mån av plats”.
- Bokningssystem som kan föreslå alternativa resesätt/resenärer om man vill ha sådana förslag.
- Bokningssystem som har rimliga tågbyten, inte för tight men ändå tätt nog för att det ska vara effektivt.
- Skapa gemensam tidtabellsstandard och distribution av tidtabell.
- Skapa gemensam standard för reseplanering.
- Skapa gemensam standard för bagage hantering.
- Skapa gemensam standard för boknings protokoll.
- Skapa gemensam standard för ersättning vid försening.
- Skapa en pool av lok och vagnar som kan hyras ut till låga priser (Gemensam ägt bolag el. liknande). Speciellt viktigt att ha sovvagnar och lok som klarar att hålla farten på snabbspåren. Det finns ingen lag som säger att ett nattåg behöver gå långsamt.
- Upphandla trafik för biltåg
Researrangörers bidrag
Många researrangörer skulle drömma om att få sälja mer tågresor. Även om många har bättre tillgång till bokningssystem än vad random europé har så behöver de i form av slutgiltig säljare kunna garantera restider, regler och slutpriser. Där finns det en del att jobba på för att affärsmodellerna ska hålla.
- Organiserade charterresor med boende längs vägen.
- Mer marknadsföring om tågvänliga destinationer eller tågresor med upplevelser längs vägen.
- Utökad portfölj av paketresor.
- Fler aktörer som säljer hjälp med tågreseplanerande och bokningar.
- Ett lyxtåg motsvarande Hurtigruten under namnet Från Midnattssol till medelhavet.
Tågstationer och anslutningsresor
I vissa fall är det motsvarande Trafikverket och i andra fall aktörer som upphandlat till sig i uppdraget. Någon måste ta ansvar för detta så det blir trevligare och smidigare. I vissa fall skulle det kunna vara vem som helst som tar ansvar för att skapa bättre förutsättningar för att det ska bli lättare att ta sig till och från tågstationerna. I slutändan är det helhetsupplevelsen av att resa med tåg i Europa och i Sverige som ställs mot att resa med flyg eller andra transportmedel.
- Trevliga väntsalar och längre öppettider på dessa.
- Fräschare stationer över lag. Kisslukt, rökiga perronger, skräpigt, klotter försämrar helhetsupplevelsen. Det finns aldrig på flygplatser.
- Korrekt info om tågen kommer gå i tid.
- Köpa internationella biljetter på alla stationer.
- Miljöhyrbil som är lätt att boka i anslutning till tåget.
- Ökat samarbete med lokal transportslag (elscooter pooler, bilpooler, taxi, beställnignstrafik mm) för att lösa last mile problemet.
- Se transportslagen som komplement och inte konkurrenter. Schweiz är ett föredöme med järnvägsstationer som ligger vid flygplatserna. Enkelt system för tågbiljetter, plus annan kollektivtrafik, bra prognos på beläggning så att inte platsbiljett behövs.
Beslutsfattares makt för att fler ska resa med tåg i Europa
Det här avsnittet är det allra svåraste att sammanställa. Jag kan inte frågorna så bra att jag kan avgöra vad som ligger på regionala, nationella eller europeiska politiker eller vad som ligger på myndigheter eller på andra aktörer. Kan även vara saker som kräver samverkan mellan operatörer, landägare och beslutsfattare. Här finns en hel del att göra och tyvärr är det ju ofta hos politiken som frågor bromsas upp.
- Snabba på processen med Fehmarn Bält-förbindelsen mellan södra Danmark och norra Tyskland. Är idag en getingmidja för all trafik och har diskuterats i årtionden.
- Driv igenom ändringar för statliga myndigheter och verk att premiera tågförbindelser istället för flyg vid resor (EU nivå).
- Ge SJ i statligt ägardirektiv att ha ett bokningssystem som kan hantera utländska biljetter så fler kan boka tåg i Europa genom SJ.
- Bygg ny Öresundsförbindelse (den befintliga börjar maxa ut och skall vi flytta ens någon enstaka procent av flygtrafiken till tåg behöver vi en bro till).
- Större utbyggt järnvägsnät överhuvudtaget.
- Förstatliga tågbolagen igen, ta bort vinstkraven och sponsra dem med skattepengar direkt.
- Skapa en gemensam certifiering av Lokförare inom EU.
- Förändra bygglovsprocesser för infrastrukturbyggande. Idag kan det ta decennier att få igenom ett bygglov för att bygga av nya järnvägar.
- Lånefinansiera infrastruktur.
- Differentiera trafiken på banorna så att man får mer homogen hastighets profil på olika banor (ökar genomsnittsfarten markant och kortar därigenom totaltiderna).
- Se över Trafikverkets avgifter för långväga tåg och verka för omfördelning av kostnader för att styra mot support för långväga trafik.
- Gemensamt bokningssystem – inte löst trots att Sverige varit med i EU i 24 år.
- Skapa gemensam standard för Trafikinformation.
- Skapa gemensam standard för hållplatstid.
- Upphandla trafik på lång sträckor. Speciellt nattåg.
- Forska på hur man kan minska byggkostnaderna. Kineserna bygger exempelvis på en bro som kan prefabriceras och det har visat sig vara en mer kostnadseffektiv lösning. Slopa elledning till förmån för batteri drift eller liknande. I allmänhet lönar det sig att göra banan billig även om kostnaden för den rullande materielen går upp.
Vad tror du behövs för att fler ska resa med tåg?
Pust! Skönt att ha det klart! Vilka punkter känner du mest hopp inför att de blir verklighet? Finns det några förslag som missats helt som du vill lägga till? Är det något jag fattat helt fel som du tycker behöver rättas till eller nyanseras?
Söker du tågtips har jag tidigare skrivit om
⇒ När världen vimlar av tåginspiration
Wow vilket fantastiskt inlägg – ett hästjobb förstår jag men lär vara bäst på hela internetet i gengren. Applåder.
Önskar mig allt. Och miljö-ok flyg.
Tack Lisa. Ja, du förstår vilket jobb som ligger bakom, hoppas det är värt mödan. Om inte så väldigt lärorikt.
Ja, miljö-ok flyg det vore något. Tar du hand om det så löser jag tågfrågan!
Spændende læsning og fine visioner.
Min bog ”OPLEV EUROPA MED TOG” søger at få flere og flere danskere til at vælge tog i stedet for fly
Hej Britt! Mycket bra, heja dig och danskarna! 🙂
Bra jobbat! Drömmen är att jag hemifrån enkelt skall kunna boka en biljett exempelvis till Milano. Och att det funkar!
Ja det vore ju verkligen bra. Det måste vara lätt att göra rätt!
Det krävs inte bygglov för att anlägga järnvägar. Kanske detaljplan men oftast tror jag att det helt enkelt räcker med järnvägsplan….
Tack Helen för detta, ska se till att uppdatera. Rätt ska vara rätt.
Wow, vilken lista! Tycker ett tåg från Midnattssol till Medelhav låter mycket intressant och ser fram emot att nån börjar arbeta på det!
En del enkla medel som att det är rent och snyggt på tågtoaletter och på stationer och vänthallar borde vara lågt hängande frukter. Att checka in baggage eller kanske bara ha möjlighet att låsa in den vore praktiskt, även ”handbagaget” skulle vara praktiskt att låsa in vid sittplatsen om man måste på toa t.ex.
Ska till Berlin i maj och kollade faktiskt upp tåg från Uppsala. 4-6 byten, ett par mitt i natten, och runt 15 timmars restid var inte så frestande, så det fick bli flyg denna gång.
Tack Linda, är glad att jag sammanställt detta.
Det finns minst sagt lätta sätt att fräscha upp och förbättra tågupplevelsen och några lite mer komplicerade.
Bra att du kollade upp möjligheten, ibland funkar det helt enkelt inte. Njut av Berlin!