Resereflektion nr 55: SJ:s punktlighet är bättre än du tror

Posted on

Tåghatarkulturen breder ut sig. Klaga och skylla allt SJ. Punktlighet lyser med sin frånvaro. Lite som en sport om vem som kan berätta bäst om hur dåligt SJ sköter sin uppgift. Flygen däremot, ser jag otroligt lite klagomål på. Hur blev det så här?

Jag skulle åka på bloggträff till Linköping med Influencers of Sweden. Redo för att lämna perrongen när vi får veta att tåget är sönder och vi måste kliva av. Inställt. Stönandet breder ut sig. Hänvisade till nästa avgång. Kollar SJ-appen lite snabbt. Allt slutsålt i flera timmar framöver. Funderar på olika lösningar. Kliva på X2000 utan biljett i hopp om att inte bli avslängd? Åka hem och hämta bilen? Pratar med en grönvästad tjej på centralen. Världens trevligaste men har ingen lösning just nu. Innan jag hunnit ta ett beslut får jag en push i SJ-appen. Automatiskt ombokad till ny avgång. Hann inte ens ställa mig i kön. Går om 25 minuter. Står på perrongen i solen. Sen går tåget. Bra SJ!

Tågens punktlighet – Verklighetsglappet

SJ löser med all säkerhet inte sin uppgift till 100 procent men ryktet om dess leveransoförmåga att ta människor fram i tid är långt ifrån nära verkligheten. Googlade lite. 90 procent av tågen kommer fram inom 5 minuter medan folk tror att bara hälften av tågen gör det.

SJ: spunktliget
Källa: Trafikverket

Flyget hyllas som färdmedlet att lita på. De lägger in marginaler i sina turer så de kan avgå en kvart sent och ändå landa i tid. Några bolag spelar fanfarer när de lyckas. Branschstandard är att flyg som landar inom 15 minuter i tid. Tåg räknas som i tid inom 5 minuter.

 

Hur hamnade vi här? Varför tror du att svenskars uppfattning och verkligheten ligger så långt ifrån varandra när det kommer till tågens punktlighet? Är det oförtjänt eller tror du inte på siffrorna?

Konsekvenserna av bilden av o-punkligheten

Jag skulle säga att den här bilden är förödande. Det får människor att välja flyget före tåget vid inrikesresor. Bara av rädsla att inte komma fram i tid. Det går ju inte att ta ifrån sig människors upplevelse men jag tänker inte spä på bilden av tåg som ett dåligt alternativ. Jag tänker vara den bästa tågambassadören jag kan. Om inte annat som motvikt.

Resan till Linköping görs för att träffa medlemmar från Influencers of Sweden hos Quality the Box hotel
Alla resereflektioner hittar du i kategorin Resereflektioner. Headerbild från pixabay. 

 

9 thoughts on “Resereflektion nr 55: SJ:s punktlighet är bättre än du tror”

  1. Det är ju också intressant att se vilka sträckor tåget failar på. När jag bodde i Göteborg och Jönköping och åkte tåg ett par gånger i månaden behövde jag under pga resegarantin inte betala många hundralappar på ett år men fick däremot stå ut med förseningar var och varannan gång. Perfekt som student att åka tåget på söndagkvällen för då visste jag att jag med nästan all säkerhet fick åka gratis pga förseningar. Likaså nu när jag åker tåg (händer ca 5 ggr / år), får alltid igen några kronor på sträckor i Mälardalen pga förseningar.

    1. Haha, det där är ju också otroligt spännande, vilken ingång till ett inlägg. “Så tar du dig fram gratis med förseningar” men jag tror att de försämrat resegarantin på slutet. Rimligt på ett sätt eftersom det är så många som är delproblemskapare i detta. Tack för ännu en intressant kommentar.

  2. Jag sökte också massa om dessa när jag skrev om tåg vs flyg Sthlm-Åre. Mina 2-3 flygresor dit har alla varit massa försenade, alltså timmar! och varit i de fall då jag ansett mig haft extra bråttom, vilket var varför jag valde det då. Det var väldigt svårt att få fram jämförbar statistik.

    Men jag är verkligen på din linje – jag tror man har så låg acceptansnivå efter att ha blivit bränd en eller flera gånger, så minsta lilla SJ-försening får enorm kritik.

    Så sjukt.
    SJ har många förbättringsområden, men ryktet – och hur det påverkar vårt inrikesresande – är inte rimligt.

    1. Håller helt med statistik, finns väl ingen oberoende aktör som riktigt mäter det där utan det egna företaget som passar på att skryta när det passar. Kom ihåg att din inlägg var jätteintressant och bra.
      SJ är faktiskt ett företag som jag skulle vilja jobba på för att vara med och förändra bilden av varumärket, vore en kul positionsförflyttning att göra.

  3. Det roligaste (nåväl) är väl ändå när folk beskyller SJ för problem de inte ens har med att göra. Det har hänt mer än en gång jag sett SJ-klagomål på en tågresa som har körts av annan operatör än SJ, eller där det förekommit banarbete eller annat orimligt. Tänk om folk klagade på SAS när de flög BRA, eller körde sin trasiga VW till Volvo-handlaren för reklamation.

    …på tal om folks oförmåga att ta reda på fakta innan de gråter på valfri nyhetssajt. 🙂

    Sedan har jag i och för sig bra erfarenheter av inrikesflyget med tanke på hur ofta jag tar det. Jag har i och för sig ganska bra statistik på tåget också och det finns få saker som slår SJ3000 Första klass och tyst kupé under fem timmar till Stockholm.

  4. Jag tror inte att folk i allmänhet är insatta i skillnaden mellan fordonsfel och elfel (nedriven kontaktledning etc). Oavsett så får SJ ta kritiken eftersom att tågen inte kommer fram på utsatt tid. Sen har även media en stor påverkan med sina krigsrubriker så fort det uppstår någon form av tågstrul.

    Tyvärr är järnvägen som infrastruktur väldigt sårbar. Uppstår ett elfel här i Stockholmsregionen så påverkar det ofta hela landets tågtrafik negativt. Medan ett inställt eller försenat flyg på sin höjd påverkar några hundra passagerare. Ett försenat flygplan kan alltid få en ny slottid och gate utan att det påverkar övrig flygtrafik.

    Jämfört med ett elfel på järnvägen som kan ge konsekvenser för tusental tågresenärer runt om i landet. Vilket bidrar till att allt fler kan vittna om tågförseningar än dito med flyg. Sen är det nog för många en annan sak om flyget är försenat någon timme. Man är ju på semester och ändå ganska avslappnad. Medan på tåget är man på väg mellan A och B.

    Under 2016-2017 genomfördes upprustning av bl.a kontaktledningar som en del i det branschgemensamma förändringsprogrammet ‘Tillsammans för tåg i tid’. Vilket tydligt syns i statistiken för antal störningstimmar och förseningar. Öppnandet av Citybanan har fått bort pendeltågen och sommarens påbörjande upprustning av getingmidjan kommer ge ytterligare stabilitet. Men vi kommer nog få vänta några år till innan det verkligen når ut till germane att tågtrafiken är punktlig.

    Sen ett litet tips. Nästa gång det uppstår tågproblem för dig, kolla upp om det inte går något X40 (Dubbeldäckare) på sträckan du ska resa. Ofta kan man kliva ombord och ta ett fällsäte efter ett kort samtal med tågvärden. Det var så jag kom ner till Linköping trots att alla tåg var fullbokade och jag inte kunde boka om min biljett.

    1. Så mycket kunskap du besitter om detta!
      Utmaningen med flygförseningar är ju att en kan missa connections som på semestern ofta är det sista en vill men jag förstår hur du menar.
      Stort tack för tipset och alla andra perspektiv. Kul att hittade hit!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.