Tåghatarkulturen breder ut sig. Klaga och skylla allt SJ. Punktlighet lyser med sin frånvaro. Lite som en sport om vem som kan berätta bäst om hur dåligt SJ sköter sin uppgift. Flygen däremot, ser jag otroligt lite klagomål på. Hur blev det så här?
Jag skulle åka på bloggträff till Linköping med Influencers of Sweden. Redo för att lämna perrongen när vi får veta att tåget är sönder och vi måste kliva av. Inställt. Stönandet breder ut sig. Hänvisade till nästa avgång. Kollar SJ-appen lite snabbt. Allt slutsålt i flera timmar framöver. Funderar på olika lösningar. Kliva på X2000 utan biljett i hopp om att inte bli avslängd? Åka hem och hämta bilen? Pratar med en grönvästad tjej på centralen. Världens trevligaste men har ingen lösning just nu. Innan jag hunnit ta ett beslut får jag en push i SJ-appen. Automatiskt ombokad till ny avgång. Hann inte ens ställa mig i kön. Går om 25 minuter. Står på perrongen i solen. Sen går tåget. Bra SJ!
Tågens punktlighet – Verklighetsglappet
SJ löser med all säkerhet inte sin uppgift till 100 procent men ryktet om dess leveransoförmåga att ta människor fram i tid är långt ifrån nära verkligheten. Googlade lite. 90 procent av tågen kommer fram inom 5 minuter medan folk tror att bara hälften av tågen gör det.

Flyget hyllas som färdmedlet att lita på. De lägger in marginaler i sina turer så de kan avgå en kvart sent och ändå landa i tid. Några bolag spelar fanfarer när de lyckas. Branschstandard är att flyg som landar inom 15 minuter i tid. Tåg räknas som i tid inom 5 minuter.
Hur hamnade vi här? Varför tror du att svenskars uppfattning och verkligheten ligger så långt ifrån varandra när det kommer till tågens punktlighet? Är det oförtjänt eller tror du inte på siffrorna?
Konsekvenserna av bilden av o-punkligheten
Jag skulle säga att den här bilden är förödande. Det får människor att välja flyget före tåget vid inrikesresor. Bara av rädsla att inte komma fram i tid. Det går ju inte att ta ifrån sig människors upplevelse men jag tänker inte spä på bilden av tåg som ett dåligt alternativ. Jag tänker vara den bästa tågambassadören jag kan. Om inte annat som motvikt.
Resan till Linköping görs för att träffa medlemmar från Influencers of Sweden hos Quality the Box hotel
Alla resereflektioner hittar du i kategorin Resereflektioner. Headerbild från pixabay.
Lämna ett svar