Jag känner mig attackerad och anklagad för alla slitningar jag vållar denna jord med mina flygturer hit och dit. Det krävs ett klassiskt jäkla försvarstal som rättfärdigar min hänsynslöshet.
Ett försvarstal där jag vet att argumentationen inte håller hela vägen. Ett försvarstal där jag helhjärtat tar på mig offerkofta och desperat försöker visa att jag inte är sämst i klassen och samtidigt faktiskt drar några andra strån till stacken. Ett försvarstal jag skulle hacka sönder i småbitar om det kom från alkoholindustrin, icke-feminismen eller en total frihandelsvurmare. Ett försvarstal där jag av den ena ses som patetisk och pinsam men av en annan blir hyllad och hajpad för att jag breddar perspektivet. Det ligger så att säga i betraktarens ögon och mest troligt kommer den som hyllar mig älska att flyga lika mycket som mig.
Läs gärna vidare och kom ihåg att i det här inlägget finns det både en stor portion seriositet men också en hel del glimt i ögat och ett kryddmått ironi och sarkasm.
Det hela började med att Annika var med i en facebookdiskussion om hur mycket det är okej att flyga och sen skrev hon ett inlägg om att rädda världen genom att sluta flyga som fick en massa intressanta kommentarer. Jag kommenterade så här:
Egentligen är den här frågan jätteenkel. Det handlar om att välja sig själv framför kollektivet. Den som reser väljer jaget varje gång. Varje dag väljer vi jaget eller viet i massa olika frågor men frågan om flyg har blivit symbolisk. Man är inte anklagad för att välja jaget när vi väljer vilket parti vi röstar på, i vilken skola vi placerar våra barn, om vi dricker alkohol, om vi skänker pengar osv.
Med flyg är det som att vi ständigt ska välja viet före jaget. För mig handlar det om att väga samman hela sin belastning på jorden. Hur mycket kläder och prylar vi konsumerar, resor med alla transportmedel, hur mycket mat vi slänger osv. Det är inte givet att den som flyger mycket är värst i klassen.
Sen kommer den som flyger alltid förlora så länge det bara mäts ur miljösynpunkt. När vi väger in arbetstillfällen, ekonomi som förflyttas till andra länder, utbytet mellan människor så är frågan inte lika enkelspårig. Därför ska vi inte vid diskussion om flyg tillåta diskussionen att bara handla om miljö. Allt måste vägas in.
Jag känner mig ifrågasatt varje gång frågan om flyg kommer upp. Fick feeling och ville skriva ett försvarstal. And so I did.
Till försvar för alla oss som älskar att resa
(och gör det med flyg)
Flyg bidrar faktiskt till bra saker
Vi måste se vad flygande bidrar till och skapar för förutsättningar. Vilka möten mellan människor som möjliggörs. Vilka arbetstillfällen det skapar av att vi befinner oss på annan ort, oavsett om vi jobbar eller semestrar. De (resorna) skapar dessutom lycka och glädje och om det är något som är dåligt för miljön, ekonomin och välståndet så är det människor som mår dåligt.
Jag tänker inte diskutera flyg ur miljösynpunkt – det är lönlöst
Ur en strikt miljösynpunkt är flyg dåligt på alla sätt. Den som försöker försvara sitt flygande när debatten har rubriken Klimat & Miljö kommer förlora. Den diskussionen går inte att vinna. Av just den anledningen borde inte att flyga diskuteras ur enbart miljösynpunkt. Det måste finnas en helhetssyn.
Dessutom är inte flyg det stora problemet
Det är de andra transporterna som är problemet. Eller jordbruket och kossor som fiser. Och industrierna. Flyget står bara för 2 procent av de fossila koldioxidutsläppen, säger FN:s klimatpanel. Så det så.
Och noll flyg räddar inte världen
Vi kan inte rädda världen genom att sluta flyga. Världen kommer inte bli en bättre plats om vi slutar flyga, inte ens om vi behåller de viktiga resorna och skippar nöjesresorna.
Mitt flyg-PK-samvete stoppar mig inte
Jag älskar att resa (i många fall synonymt med att flyga) och har dåligt samvete varje gång. Jag vet att jag gör fel när jag bokar mina flyg kors och tvärs men jag gör det ändå. Mitt dåliga samvete hindrar mig tydligen inte från att boka flygen. Om jag ska vara ärlig tror jag att jag har ett PK-dåligt samvete för att jag borde men inte ärligt och på riktigt. Jag tycker uppenbarligen inte att mitt flygande är tillräckligt problematiskt.
Det är inte mitt fel, det är politikernas!
Jag är visserligen ett stort fan av konsumentmakt i teorin men i praktiken är människan snål och lat. Därför måste vi med ekonomiska styrmedel och ökad kunskap om den individuella vinsten piska/locka människor att välja miljövänliga transporter. Höj flygskatten, reglera branschen hårdare, satsa mer pengar på forskning för effektivsera motorer och alternativa drivmedel. Mitt ansvar är att rösta på ett parti som vill göra det dyrare och krångligare att flyga och lättare och billigare att resa på andra sätt. (OBS måste inte vara MP.)
Men durå?!?
Varför behöver den som inte flyger aldrig redogöra för sin klimatpåverkan? Den som älskar att köra skoter. Den som köper en ny vinterjacka varje år. Den som som skaffar barn (som ju är det ultimata sättet att försämra miljön ytterligare med ännu en krabat som ska leva och ta plats). Den som äter kött. Den som kör för fort eller trivs med att ”ta en sväng på stan” med bilen.
Men jag gör faktiskt allt det här andra istället
Jag äger ingen bil. Jag köper lite kläder och äger få tekniska prylar. Jag köper nästa uteslutande hygien och smink-produkter på The Body Shop. Jag sparar i etiska fonder. Jag skänker pengar. Jag har spenderat heltid sen jag var 20 år med att göra världen mer drogfri. Jag sopsorterar. Jag slänger i princip ingen mat. Jag köper mycket ekologiskt. Använder eko-programmet på diskmaskinen och tvättar bara fulla maskiner tvätt. Använder lågenergilampor och God el som leverantör. Har inga fönsterlampor på dygnet runt. Väljer kranvatten före vatten på flaska. Det är världens minsta grejer men också medvetna val. Varenda ett.
Om det här nu fick dig att må dåligt över att du inte gör allt detta ovan skriv då en egen lista över allt du gör för att inte slita på/bidra till en bättre miljö. Jag skrev det inte för att slå mig för bröstet och visa mig bättre än dig. Jag skrev det för att visa vilken bredd det finns av exempel på miljöval alla gör.
Stackars mig ändå
Jag må uppfattas som oansvarstagande och egoistisk men då får jag ta det. Jag vill leva ett lyckligt liv och jag är helt säker på att jag är långt i från värst i klassen när det kommer till att slita på vårt klot. Det goda jag bidrar med slår det onda jag orsakar. Och jag försöker faktiskt så gott jag kan, slå på de stora bovarna istället *snyft*.
Avslutningsvis, allt hänger ihop.
Jag jobbar till vardags med alkoholpolitik och då belyser vi ständigt att all konsumtion hänger ihop och att det inte går att särskilja mellan problematiskt och icke-problematiskt drickande. Allas konsumtion bidrar till helheten och därmed de totala skadorna. Samma sak är det med flygande. Allt hänger ihop och det finns inget ofarligt icke-problematiskt flygande. I grunden är det bra att bli ifrågasatt för ens beteende, det är så vi förändrar och skapar en bättre värld. Så fortsätt med det, kräv att folk förklarar hur de kan välja att flyga så mycket som de gör, men kom också ihåg att alla dessa människor inte är onda och egoistiska. De vill bara vara lyckliga.
PS. Och om du nu undrar hur jag som förordnar att resa medvetet kan med att ägna ett het blogginlägg åt att försvara flyg så är svarat att 1. Medvetet resande går ut på att ta aktiva, reflekterande medvetna beslut och 2. Jag är inte mer än en människa som älskar att resa.
PS 2. Gillade du detta får du gärna dela.
Nu är ordet fritt – vad tycker du?
Är jag patetisk och pinsam som inte bara erkänner att jag är självisk som väljer att flyga så mycket och står för det eller skriver du också under på mitt försvarstal. Ge dig gärna in i diskussionen med ditt perspektiv!
Läs även:
Transportmedel som löser miljöproblemen
Tankar om Cowspiracy, flyg och klimatpåverkan
Väldigt intressanta tankar och du sätter ord på mycket av det jag grunnat på. . Jga flyger också, men jag har inte dåligt samvete för det utan ser till helheten av det andra vad gäller muljön jag bidrar med.
Tänker då och då på många miljöaktivister som ändå flyger eftersom det oftast är det smidigaset och snabbaste sättet att ta sig fram. Tänkte genast på de båda Miljöpartisterna Fridolin och Romson som tog ett regeringsplan från Arlanda till Bromma (elle rom det var tvärt om..) och ändåvill lägga ner Bromma och tänker på miljön – Man kan ju undra.
Tack Ditte! Att miljöaktivister tar flyget tycker jag inte är ett dugg konstigt, de måste ju kunna resa för att engagera sig som alla andra. Inte minst när de engagerar sig för kolkraftverk, oljeriggar och skövling av regnskog. Bra att du inte har dåligt samvete, det är ju inte särskilt konstruktivt 🙂
Åh vad bra skrivet! Jag och min familj reser mycket varje år, aldrig har vi dåligt samvete. Vi väljer att leva livet och ta tillvara på alla tillfällen vi får till att upptäcka världen, vi fyra tillsammans. Jag tillåter aldrig någon att ge mig eller min familj skamkänslor för att vi reser med flyg. Vi blir lyckliga av vårat liv som innebär flygresor. Sen köper vi inte onödiga prylar, vi sopsorterar och slänger inte så mycket mat. Vi älskar kött men väljer att köpa att vår granne som är nötbonde istället för på mataffären, då vet vi exakt hur djuren har levt innan slakt. Vi köper ägg, morötter och potatis av en vän som också är bonde. Närodlat så mycket vi kan. Vi har dock en hel del teknik men det är för att vi tycker det är roligt och vi har ej dåligt samvete över det heller. Fortsätt att leva ditt liv utan skuld!
Ja skuldkänslor är inte nyttigt men däremot reflektion och rannsakan. Även om ingen av oss har dåligt samvete för att vi flyger så behöver vi ständigt fundera på vad vi kan göra för att orsaka mindre miljöpåverkan på andra sätt. Tack för att du delar med dig!
Jag tycker det är tråkigt med flyget handlar egentligen inte så mycket om flyget, utan snarare bristen på alternativ. Den nästan totala avsaknaden av nattåg i Europe till exempel. Visst, det finns Paris-Moskvaexpressen som jag skrivit om. Jag har själv åkt en delsträcka på tåget som går rutten Bukarest-Moskva. Men när tåget 1) blir dyrare än flyget och 2) inte kompenserar den förlorade tiden (jämfört med flyg) med något annat så att tågresan i sig även blir en del av målet, ja då är ju tåget den klara förloraren. Det är nog inget annat än ett politiskt ansvar som tyvärr inga politiker i maktposition tar.
Slutligen har jag absolut inget dåligt samvete för att jag flyger mycket. 🙂
Såklart, att jag inte tänkt på det. Jag skulle gärna lägga några extra timmar, men inte det fyrdubbla med andra transportmedel. Jag ser fram emot Elon Musks hyperloop, den kommer revolutionera tror jag!
Väldigt bra text! Som du skriver är flyget ett problem i världen idag, men jag vill ändå tro att vad det bidrar med hjälper mer än det stjälper. Det kan låta klyschigt, men att resandet får världen att bli mindre tror jag verkligen är sant. Fördomar, rasism och missförstånd mellan olika länder och befolkningar tror jag faktiskt minskar. Vore exempelvis intressant att jämföra hur100 personer som varit i ett land rankar det jämfört med 100 personer som inte varit där. Själv tror jag skillnaden skulle vara enorm – och kanske räcker det för att motivera flygandet i världen idag.
Exakt så. Motståndarsidan brukar säga att det går att uppnå på andra sätt som inte kräver flyg. Jag tror det är lönlöst att kämpa emot människans vilja och drivkrafter. Vi måste locka och motivera, göra det dyrt och krångligt om vi vill ändra folks beteenden och precis som du säger. Flyg för en himla massa bra saker med sig oxå!
”Varför ska just JAG sluta dricka alkohol när JAG mår så bra av det?” Ja, visst är det märkligt att argumentera på samma sätt som de ”vi” i andra fall kritiserar. Jag kommer personligen aldrig att komma ifrån mitt (numera ständiga) dåliga flygsamvete, trots att jag kommer att fortsätta flyga.
Och angående att resandet får världen att bli mindre: hur mycket fördomar motverkas egentligen av X antal charterresor per år? Eller weekendresor till europeiska storstäder? Jag vet faktiskt inte hur långt ”fördomsargumentet” håller när det väl kommer till kritan. Kanske för personer som reser ”på riktigt”, dvs verkligen reser för att uppleva och försöka förstå andra kulturer…. men då är vi å andra sidan tillbaka i snacket om resesnobberi. Det ska inte vara lätt!
Åh Annika, du genomskådar mig så! Jag vet att det inte håller och jag är faktiskt lite fascinerad över att mitt eget samvete inte är större, att jag inte mår dåligt på riktigt utan mer på låssas. Jag måste se fler dokumentärer om hur dåligt flyget är tror jag.
Den andra delen är helt sann och till mitt försvar (igen) så är det väl den typen av resor som jag försöker undvika och istället uppmuntra folk att resa på andra sätt. Men precis som du säger, då är vi tillbaka i resesnobberiet och att bara vissa har möjlighet att resa så. Nej, lätt var det inte sa Bull!
Flyg är ett stort problem – men det är inte det enda och inte det största. Men det är ändå ett stort problem.
Det går att ge hur många försvarstal som helst och ge hur många argument som helst för att flyga men i slutet spelar inget av de någon roll. Det är samma för dig i nykterhetsrörelsen, för mig som vegan, för de som vill få människor att röka mindre.
Resor bidrar till minskad rasism. Men nu åker ju så många på charterresor eller all-inclusive. Jag vet personer som varit i Thailand 5 gånger. Alla gånger i Phuket. De har fortfarande inga Thaivänner, kan inte nämna en handfull maträtter eller säga mer än Hej på thai.
Alla ger många argument för att fortsätta men i slutet har alla de som vill fortsätta med sitt beteende bara ett argument och det är samma argument. ”Jag gör det för att jag vill göra det”. Slutat låtsas. Du flyger för att du vill flyga. Miljön mår inte bra av det. Du dricker alkohol för att du vill. Inte för att vin innehåller antioxidanter. Du äter kött för att du vill äta kött. Inte för att miljön mår bra av det.
Jag bryr mig väldigt mycket om klimatet och jag har problem med mina egna flygresor. Det ger mig dåligt samvete att flyga men ändå gör jag det. Varför?
Det saknas alternativ. Jag är vegan, mycket pga av mijön. Jag får all näring jag behöver från växter så det är lätt att sluta. När jag hade lägenhet så hade jag bara förnyelsebar el. Jag kan ge många exempel precis som du gav.
Men dåligt samvete behöver inte vara dåligt. Det kan användas för att ändra dåliga beteenden till bra beteenden. Och morot är ju inte alltid bättre än piska.
Men när det gäller flyg, vad är alternativet? Att inte flyga? Det betyder inte bara att jag inte får uppleva stora delar av världen, det ger mig också problem med mitt jobb eftersom jag jobbar i många olika länder. Så vad är egentligen alternativet?
Det är farligt att prata om tekniska lösningar som den enda och den stora lösningen. Det flyttar ansvaret från oss, och det är ju vi som har ansvaret.
Vi måste få politiska styrmedel men det är lättare sagt än gjort. Om Sverige sätter in styrmedel så flyger man från Köpenhamn eller Oslo istället. SAS hotade ju med det här om veckan när regeringen skulle försöka lägga sig i flygindustrin. Och det kommer ta långt tid innan vi har plan som drivs helt förnyelsebart.
För mig är ett av de stora problemen att folk inte bryr sig och är villiga att göra något stort. De ska äta sitt kött, de ska flyga sina resor, bo i sina stora hus och köra sin bil själv till jobbet.
Oj vilket lång kommentar det blev! Nästan mer uppsats än bloggkommentar.
Mer långa kommentarer åt folket! Tack för många intressanta vinklar.
Det där med politik vs företag gör som de vill och att förlita sig på teknikutveckling är svårt. Båda sakerna är några av de mest effektiva sakerna som kan göras för att få ned flygandet men samtidigt de delar jag som individ har minst makt över.
Jag känner mer och mer att jag måste skriva ett inlägg om när beteendet går emot ens värderingar och en gör det ändå. Det finns ju uppenbarligen några saker som är mer heliga än andra och som upplevs som större ”uppoffringar” (eller inte uppoffringar alls) medan andra inte är några som helst problem, logiskt men ändå intressant vad det är för saker.
Vad ska vi göra för att folk ska vila göra det där stora du pratar om och anpassa sina egna behov efter vad som är bäst för ”alla”?