Flygfritt Europa – utopin där snabbtågen tar över

Posted on

Ett flygfritt Europa. Ett Europa med så välutbyggt järnvägsnät att flygen inom kontinenten inte behövs. Eller ännu hellre – när Hyperloopen utrotar allt vad flyg heter. Är det en utopi eller ska jag hålla drömmen vid liv?

En gång i tiden tog vi oss fram med hjälp av koldrivna ånglok. Då var det en av dåtidens största uppfinningar. Mycket har hänt sen dess och på samma sätt om vi en gång i tiden kunde lägga all vår tilltro till snabb förflyttning till tågen och därefter flygen finns nu anledning att börja tro på något nytt.

För den som är i min ålder finns det knappast något minne av tiden innan flygen avreglerades, på den tiden då det var mer förmånligt att ta tåget än flyget. Detta inlägg är inspirerat av boken För den som reser är världen vacker där författaren Per J Andersson ondgör sig över att behöva kliva upp i ottan för att ta sig ut till flygplatsen och landa några timmar senare. Kort flygresa men omständigheter runt omkring gör att han ändå är sliten och trött när han kommer fram. Han skriver:

Men tänk om jag kvällen före den där planerade resdagen kunde kliva ombord på ett internationellt nattåg, sådana som det var gott om i Europa innan de konkurrerades ut av flyget. Då skulle jag hinna ta en middag ombord och sedan somna i en kupé med en säng bäddad med vit lakan, drömma medan tåget rusar fram genom natten och anlända i gryningen till en station i centrum av staden och inte, som med flyget, till en terminal på ett blåsigt fält flera mil utanför.

Utopin: Ett flygfritt Europa

Ett flygfritt Europa känns som en omöjlighet. Hur ska vårt europeiska skruttiga järnvägsnät med tillhörande priser kunna knäcka flyget? Det krävs en närmaste revolution, eller åtminstone en helomvändning. Ett lappkast på skidspråk. Är det inte helt sjukt att ett flygfritt Europa känns som en utopi när det finns alla förutsättningar runt om i världen att uppnå det “omöjliga”?

De japanska höghastighetstågen Shinkansen går på speciella banor och har bara persontrafik. De binder samma stora delar av Japan och har en maxhastighet på 300 km/h. Paris – Berlin 110 mil skulle ta 3 timmar och 42 minuter om det gick i full hastighet hela vägen. Säg att resan med två stopp i Bryssel och Köln skulle ta 4,5 timmar inkl inbromsning. Det är inte mycket längre tid än Paris – Berlin med flyg inkl allt flygplatsmeckande. Och så många jobb bygget skulle skapa!

Flygfritt europa
Shinkansen i Japan. Bild från Usplash, gäller även headerbild

Binda ihop hela Sverige – OCH Europa

Kiruna – Malmö skulle ta cirka 1,5 timmar och Stockholm – Göteborg skulle ta 25 minuter. Vi skulle kunna skapa ett Europa med ett tågnät med höghastighetståg som gör att ingen någonsin behöver flyga mer. Människor kan mötas över nationsgränserna, fler skulle kunna bo där de vill och jobba där de vill.

Jag har tidigare skrivit om om Elon Musk (han bakom Tesla) och hans storslagna planer på att utveckla möjligheterna att förflytta sig genom en så kallar Hyperloop. Enkelt förklarat ett färdmedel med en behållare som förflyttas i en tunnel med näst intill vakuum (alltså inget motstånd). Dess teoretiskt uträknade maxhastighet är 1200 km/h och nyligen har Virgin Hyperloop One slagit rekord med deras prototypbygge på 387 km/h. Eftersom Elon är en one-of-a-kind-kille så har han gjort Hyperloopen i open source så nu är det både andra företag (som Virgin, ni vet de som har både tåg- och flygbolag) och frivilliga som utvecklar det vidare. Snacka om prestigelös människa med förbättrarambitioner.

Ponera att vi skulle bygga en hyperloop från Stockholm till Aten. En sträcka på på 340 mil skulle ta 2 timmar och 48 minuter + uppstart och inbromsningstid. HUR SJUKT är inte det?

Flygfritt europa
Virgins hyperloop på väg in i tuben. Bild från latfusa.com

Hoppa över utvecklingssteg – vad väntar vi på?

Några håller alltså på att utveckla tekniken och skulle kunna transportera oss ÄNNU snabbare än flyget på marken i något helt miljövänligt och vad gör vi? Jo, vi flyger i brist på annat. Vart är diskussionen i EU om vart hyperloop-tunnlarna ska dras? När tänker vi börja förbereda ytorna på vår kontinent så att när hyperloopen väl är klar så är det bara att montera? Vid en snabb googling ser jag dock att det verkar vara på gång ett och annat. Stockholm och Lissabon skulle kunna vara ihoplänkade 2035. Knappa 20 år bort. Jag är otåligare än så: Vad väntar vi på? KBK, sätt igång!

Flygfritt europa
Tyskland runt på en 2,5 timmar – inte illa pinkat va? Bild från Electrek.co

Precis som många människor i utvecklingsländer skaffade mobil innan det fasta telefonnätet hann bli utbyggt och wifi direkt istället för ADSL så kanske snabbtåg redan är ute och en dum investering. Kanske är det Hyperloopen som snarare är svaret på flygens miljöförstöring. Jag kan alldeles för lite om hur pengar skapas och vad det är som hindrar stater eller företag att investera i sådana här projekt. I slutändan handlar väl allt om vilket pris vi tycker att minska miljöförstöring får kosta och på hur många år vi bedömer att vinsterna ska gå att hämta hem.

Jag väljer hopp och glädje – gör du?

Jag väljer att lägga min tillit på innovation för att komma till bukt med miljöskadorna flygen orsakar. Vi driver inte längre Europas industrier med kol och vi kommer sluta förflytta oss med förpestande transportmedel så som de är byggda idag. Naiv? Kanske. Hoppfull konstnär som målar det som komma skall i världens alla färger. Ja. Vad tror du om framtiden? Kommer dagens flygen konkurreras ut av nya innovationer? Är ett flygfritt Europa möjligt?

Fler inlägg på temat flyg och transportmedel finns under den medvetna kategori Hållbarhet och Miljö

10 thoughts on “Flygfritt Europa – utopin där snabbtågen tar över”

  1. Sjukt intressant, tack för upplysningen!
    Jag tillhör de som tror på forskning och utveckling, och som inte tror ”sluta flyga helt” är ett hållbart sätt till hållbarhet. Alternativen till transport MÅSTE vara andra på sikt. Svårt att inte tänka ”hur svårt kan det vara!?” med tanke på allt annat vi kan numera.

    Var skriver jag på? Vad röstar jag på? 😉

  2. I slutändan kommer det såklart nya teknologiska lösningar (och idag ver vi att det går snabbare än förr). Problemet är att jorden inte har tid att vänta på detta eftersom klimatförändringarna sker NU och resandet ökar kolossalt från Kina, Indien och även vårt eget hörn av världen. Elon Musk är ju heller inte bara miljövän. Hans BFR kommer dra enormt med energi och speciellt om han också lockar med individuella rymdresor som Virgin. På hög höjd är atmosfären som känsligast för utsläppen…

    Varför EU inte gör något? Den stora anledningen just nu heter Brexit. Massor av projekt vilar i väntan på att se hur det blir. Lämnar UK så blir det en kraftigt sänkt EU-budget. En del kan tas igen genom en ny plastskatt men många projekt kommer aldrig att påverkas. I höst är det val av ny Kommission så innan dess fattas heller inga jättebeslut. Till sist är det också en fråga om markanvändning och buller (också det ett miljöproblem). Vi kan inte ta av mark där det produceras livsmedel, behövs bostäder osv. Det är trångt på stora delar av kontinenten och allt kräver extra planering. Här kommer även invandringen in. Vi vet att Europas befolkning kommer att öka.

    1. Du kan så mycket Charlotta. Tack för att du ger lite förklaringar, då känns det alltid lite bättre. Ja rymdresorna kan ju bli hur tokiga som helst, och tillslut även det kommersialiseras så fler kan nyttja dem. Det känns dock som nästa generation så jag får nog själv inte uppleva det storskaligt, men man vet aldrig. Om än ännu viktigare att jobba med att ändra attityder. Det är alltid så komplext hela tiden…

  3. Jag hoppas verkligen på att detta eller liknande blir verklighet. Jag har valt att inte längre stå vid sidan av och bara se på förstörelsen av vår miljö utan att ta ställning och försöka inspirera andra att göra samma sak.

    Jag hoppas att det kommer bli trendigt med att skippa flyget på samma sätt som veganism och ekologisk mat har blivit trendigt. Så pass mycket att det börjar bli en vana för många.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.