Vår bröllopsresa med bil i Europa – dag för dag genom 12 länder

Posted on

Europa – denna fantastiska kontinent som har så mycket att erbjuda. Jag är så glad att vi valde att förlägga vår bröllopsresa i en bil längs Europas vägar.

Vår bröllopsresa: Att bila i Europa

Vår bröllopsresa gick genom 12 länder men ett gäng av dessa har vi mest transporterats oss igenom. Totalt blev det 690 mil i bil på 23 dagar med start den 1 juli 2019.

Allt eftersom jag bloggat mer om resan kommer jag fylla på med länkar efter respektive dag. Jag är så himla tacksam för att jag och Erik har möjlighet att resa på det här sättet. Både för att vi i stort trivs att resa på liknande sätt men också för att vi har möjlighet att avsätta tiden, har bilen, bor relativt nära kontinenten och har en hälsa som gör att vi kan resa aktivt.

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Vi två och en bil genom Europa
De magiska solrosfälten
Stunder av chill har vi haft…
Bröllopsresa bilsemester i Europa
…och tider av riktigt hårt jobb för värdefulla belöningar

Sverige

Dag 1 – Packar, laddar och slitig natt

Jag har jobbat från Örnsköldsvik hela veckan innan och på 12 timmar hinner vi med ett ultraljud, ett barnmorskebesök, tvätta mina kläder, packa och styra upp det sista praktiska. Sedan är vi äntligen på väg. Ett stopp i Nyköping för att köpa takbox, ett stopp på Max för en lyxmilkshake – det är ju ändå bröllopsresa – och sedan siktet inställt på Trelleborg. Erik är en hjälte och kör så vi är framme 04. Två timmas sömn i bilen och sedan dags att köra på färjan. En slitig start på äventyret.

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Sover på en färja, börjar med att reas med klass

Tyskland, Nederländerna och Belgien

Dag 2 – Gårdsbutiker och mysigt Airbnb

Efter sex timmar på färjan är vi framme i Tyskland strax efter lunch. Vi stannar till vid en tysk gårdsbutik som visar sig sälja svenskt hantverk, köper frukt och bär från gården och piper vidare. Vi kommer fram till en mysig airbnb-lägenhet och vi är deras första gäster. Skönt att sova en lång natt i säng så vi kan bli människor igen.

Välkomnas in till Travemünde

Dag 3 – Kördag genom fyra länder

Inleder dagen med jordgubbar och mjölk till frukost. Åker sedan vidare genom Nederländerna, Belgien och in i Frankrike. Väljer de mindre vägarna för att få se mer av länderna och kommer fram till nästa airbnb-boende som visar sig vara en star-wars-lägenhet med pool och öppen spis (Vi lyckas inte få igång någon eld dock…). Kvällen spenderas med pizza och kindpussar som en uppvärmning inför dagen därpå.

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Gårdens ägg och jordgubbar med mjölk
Vi möter vägarna och plöjer mil söder ut

Frankrike

Dag 4 – Svensk-fransk-engelskt bröllop

Min äldsta barndomsvän gifter sig och vi får vara med om en heldag av kärlek utan krav på traditioner om hur ett bröllop ska gå till. Magisk plats, tre-rätters, kubb i kvällssol över nationsgränser och dans som pricken över i:et.

⇒ Läs mer om det svensk-fransk-engelska bröllopet

Den svenska storfamiljen
Kubb i kvällssol

Dag 5 – Epernay i Champagne

Vi börjar vår bröllopsresa på riktigt och kör åt nordost med Champagne-området i sikte. Bor toppenbra och fräscht på liten vingård och äter Marockanskt tagine till middag efter att vi njutit av kvällssolen som går ned över odlingarna.

⇒ Läs mer om mina tankar att besöka vingårdar som nykterist

Här tog i en powernap
Druvorna som aldrig tycks ta slut
Industriellt, modernt och fräscht

Dag 6 – Franska fält och första natten i bilen

Vi åker åt sydost och ber google visa oss en annan väg än de med vägtullar för att få se mer av Frankrike. Passerar de finaste fälten i skiftande färger och kör genom små orter som verkar sova eller satt livet på paus. Oväntat lite liv och rörelse. Hamnar på en lyxlunch i en trädgård och njuter av ovissheten av som oplanerade resor innebär.

Vi stannar på en parkeringsficka och försöker sova vår första natt i bilen. Först behöver vi bara lista ut hur vi stänger av larmet som går igång så fort vi rör på oss efter att vi låst bilen. Den natten är det världens åskväder som Erik bevittnar som ett riktigt skådespel. Själv sover jag hårt som alltid.

⇒ Läs mer om att köra genom de franska fälten

Här åt vi en lyxlunch
Mera vackra fält att förgylla tiden i bilen med att kolla på
Frukost i det fria

Schweiz

Dag 7 – Dagsvisit med OS-museum och vackra Lausanne

Vi kommer in i Schweiz och efter branta passager och enkelriktat tar vi oss ned till hjärtat av Lausanne vid Genèvesjön. Vi besöker OS-museet som faktiskt var bättre än väntat. Riktigt kul att få läsa om the spirit bakom spelen och få en djupare bild av varför detta spektakel fyller en större funktion än att bara utse världsmästare.

Efter en enkel picknick på en gräsplätt åker vi vidare längs Genèvesjön och kommer fram till en camping vi sett ut. Schweiz är minst sagt vackert men när det är dyrt, vi saknar tillgång på gratis internet och bilen fylls med mygg bestämmer vi oss för att dra vidare tillbaka in i Frankrike. Där finner vi den optimala platsen att sova på. I utkanten av en liten alpby med en rytande fors som vaggar oss till söms.

⇒ Läs mer om att besöka Olympiska museet i Lausanne

Hej OS-museet
Det finns en sport för alla kroppstyper var budskapet på denna
Fint i Schweiz

Frankrike

Dag 8 – Skön dag i Chamonix

Vi kör en knapp halvtimme och är framme på vårt första två-dagars-stopp, den legendariska skidorten Chamonix. En frukost, lite bloggande, en promenad genom stan, en nice veg-lunch på Hibou och ett trevligt hotell ger oss en dag i lite lugnare tempo. Den avslutas med en timme i en varm bubbelpool. Välbehövligt att chilla lite.

Alpbyn Chamonix
Äter glass
Och crepes till kvällsmat

Dag 9 – Vandring i Chamonix och glass i Courmayeur

Siktar in oss på dagens huvudaktivitet, gondolen Aiguilles du midis första anhalt och sedan en två timmars vandring genom berg, grönska och små alpblommor. Det tog på krafterna och var skönt med en genomkörare.

Vi tar tunneln under Mount Blanc och kommer fram till Courmayeur i Italien. ”Stadskärnan” imponerar inte men vi äter ändå en gelato – såklart. Kör vidare, jagar mat och hittar till slut pizza som intages i bilen vid en rondell. Vi hallucinerar båda en papperskorg och ger oss ännu ett roligt gratisminne från denna resa. Kommer fram sent till en camping som drivs av en vänlig indier som ger oss bästa platsen så vi kan ta ett kvällsdopp i den varma sjön Maggiore.

⇒ Läs mer om att vandra i Chamonix

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Väldigt fin och lagom vandring
Som ändå krävde några vilopauser eftersom vi höll högt tempo

Italien

Dag 10 – Italienska sjöar: Maggiore, Como och Garda

En av oss tar ett morgonbad (inte jag) och sedan kör vi vidare mot nästa sjö. Kommer fram till staden Como som vi inte alls kommer överens med, hänger lite vid kajen och drar vidare till staden Lecco. Där vi äter en ovärd lasagne och trots detta gillar vi vid första anblick Lecco något mer än Como.

Fortsätter vidare och kommer fram till Gardasjön och tar in på ett hotell i staden Limone sul Garda. Strosar bland turistmyllret och äter åter igen sjavig pizza och god gelato till middag.

⇒ Läs mer om Italiens vackra sjöar

Klassisk campingbild
On the road again
Framme vid Comosjön
Här den lilla ”staden” Limone sul Garda

Dag 11 – Superkroppen och segling på Gardasjön

Jag har spanat in sjön Lago di Ledro som visar sig vara en skön tillflyktsort som erbjuder bra bad- och motionsmöjligheter. Jag tar en löptur och omgivningarna ger mig så mycket energi att jag springer hela vägen runt, dryga nio kilometer. Älskar min kropp!

Eftermiddagen spenderas till sjös med en Airbnb experience och tre timmar egentid med en erfarenhet seglare som ger oss en introduktion i seglingens värld. Vi får lära oss att svaret på de flesta frågor är ”It depends on the wind”. Kvällen avslutas med hemmagjord vegetarisk tapas som serveras från en husvagn och jag dricker olika sorters tonic water och livet är en fest.

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Varm, röd och glad därefter ett dopp i det gröna vattnet
Erik lär sig ett och annat av denna italienare
Veg-tapas, så trevligt!

Dag 12 – Turkost vatten, stenstad, bad och Treviso

Bästa tänkbara start på dagen med frukost vid den turkosa Tennosjön. Går en promenad till den gamla medeltida stenstaden Canale di Tenno efter tips från Sofia/Fantasiresor. Vi drar vidare och kör hela västsidan på Gardasjön och badar vid Melcesine. Längst söderut trängs vi med andra turister bland lyxbutiker i Sirmione.

Genom värsta tänkbara regnväder kör vi 30 km i timmen innan det lättar och vi kommer fram till Treviso. En mysig italiensk liten stad som Erik efter en kväll utropar, här kan jag stanna en vecka. Kanske var det den goda pastan eller de två italienska spelmännen som underhöll oss som gjorde hela skillnaden.

Morgonvyn
Frukost vid Tennosjön
Stenstaden
Bröllopsresa bilsemester i Europa
Jag badar vilket inte är självklart 🙂
Bra mellansnack och roliga visor trots att vi inte fattade någonting

Slovenien

Dag 13 – Mäktiga pass, rykande bromsar och Soca river

Vi tar sikte på norra Slovenien och deras alpby Kranjska Gora. Det är halvtrist väder och ingen ort som gör något avtryck. Vi åker vidare söderut och passerar det branta Vrsic-passet. När vi kommer ned till Soca river ryker det om bromsarna och det luktar illa. Tydlig insikt om att det är motorbroms som gäller i serpentinvägarna nedför framöver. Vid Soca River hittar vi naturens urkraft i sin bästa form med glasklart vatten i en djup ravin som slingrar sig fram.

Vi kommer fram till Bovec och inser att morgondagens planerade vandring nog är lite tuffare än vad vi först trott. Bra att få veta det nu än chockas imorgon. Vi sover i en parkeringsficka och jag får vara primitiv under nattens behov. En bröllopsresa med kontraster var ju det vi var ute efter…

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Högst upp vid Vrsic-passet och det blåste och var inte så hemskt varmt…
Vattnets kraft, så klart och vackert
Mysig restaurang i Bovec

Dag 14 – Till toppen på Mangart och sommarprat i bilen

Upp vid 06.30 och vi laddar upp med stående frukost och 12 graders morgonkyla. Bestiger det fantastiska Mangart med utsikt över tre länder och befinner oss i höjd med molnen. En av de mest minnesvärda stunderna på vår resa.

Solen byts mot regn när vi sätter oss i bilen för att åka vidare mot Ljubljana. Vi njuter av smatter mot rutan, slingriga vägar genom Slovenien, lyssnar på Carina Bergfeldts braiga sommarprat och kommer fram till huvudstaden. Där har Erik rekat upp ett boende som är unikt på alla sätt

⇒ Läs mer om att bestiga Mangart

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Glad, stolt och nöjd över att jag knatat hela vägen upp
Nere igen och Erik tar igen sig lite

Dag 15 – Ljubljana och Airbnb-nätter i en klass för sig

Ljubljana är efter besök nr två fortsatt en av mina favoritstäder i Europa och vi spenderar dagen i sakta mak genom att strosa runt och äta. Broarna, de kulturella uttrycken, gamla stan, jag älskar varje del.

Äter middag för andra kvällen i rad på en trevlig kvarterskrog vi hittat runt hörnet om vårt boende och somnar bland kreativiteten hos BIG SEE.

Vackra Ljubljana
Här bodde vi, i ett kreativt centrum av arkitektur och design

Dag 16 – Bästa frukosten och Panoramavägen

Vi äter den bästa frukosten på hela resan på temat avocado. Hittar det ena haket efter det andra vi velat stanna och äta mer på, vi får komma tillbaka. Åker norrut igen för att köra den uttalat vackra Panoramavägen. Det visar sig att vägen från Ljubljana till Solcava (där Panoramavägen börjar) är minst lika intressant och vacker. Panoramavägen är dessutom avstängd efter halva sträckan så vi får lite besviket vända men är tacksamma för de vyer vi fick.

Vi kommer in i Österrike och äter en oväntat trevlig middag på en innergård, bra avslut!

⇒ Läs mer om att åka länga Panoramavägen i Slovenien

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Avocado vill jag helst äta varje dag, här på både macka och i dryck
En av vyerna från Panoramavägen
En annan vy i motljus

Österrike

Dag 17 – En oväntat mysig camping

Sent kvällen innan kom vi in i Österrike och tog in på en camping. I mörkret ser det halvdant ut och han som tar emot oss verkar skön men lite virrig. Vi vaknar till något helt annat, lite av ett campingparadis. Fräscha toaletter, två fina sjöar och fantastisk utsikt. Mörkret gör inte saker rättvist.

Vi fortsätter genom Österrike och kommer in i Bratislava som ligger precis vid den slovakiska gränsen. Vi gör oss hemmastadda och äter den traditionella maträtten bryndzove halushky som består av olika former av potatis och getost. Inte det godaste jag ätit men helt okej och värt att prova.

Vår morgonutsikt från campingen Sulmsee

Slovakien

Dag 18 – Äter oss igenom Bratislava

Denna dag på resan är temat att småäta efter en rejäl och riktigt bra frukost på Wcafe. Vi dricker lemonad och äter soppa på Urban House, äter vallmo- och lavendeglass från Andersen, en liten avocadotoast i närheten av slottet och avslutar med toppenmåltid på mysig restaurang.

⇒ Läs mer om mitt första möte med Bratislava och tips att göra i Bratislava

Mysig gågata i Bratislava
Trevlig restaurang inrett som ett vardagsrum

Dag 19 – Bil genom Slovakien och kväll vid brasa

Resan är inne i sin slutfas och vi kör norr ut genom Slovakien. Orterna vi passerar har betydligt högre standard än vad jag väntat mig men överlag ganska tråkig körning.

Vi kommer fram till bergsområdet Vratna och i duggregn blir vi inte lockade att cykla eller vandra. Vi tar in på en camping och köper ved för 2 pengar och gör upp en eld och myser medan vi ser molnen skingra sig. Omväxling förnöjer och tänk att eld kan vara en sån stämningshöjare.

Eldmys

Polen och (Tyskland)

Dag 20 – Judiska kvarteren i Krakow

Vi intar Polen och kommer fram till Krakow. Vi vandrar runt i gamla stan och där är det lika hög densitet av turister som på en valfri strand på Kanarieöarna. Bland de judiska kvarteren trivs vi däremot bättre. Hippa caféer, foodtrucksparker och en helt annan känsla än i den klassiska gamla stan. Fokuserar åter igen på mat och blir inte besvikna. Sover på schyst hotell, bloggar och gör lite hemmaträning innan läggdags.

⇒ Läs mer om när vi var i de judiska kvarteren i Krakow

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Kreativt i de judiska kvarteren

Dag 21 – Besök i Auschwitz och 12 timmar i bilen

Kliver upp okristligt tidigt för att vara semester och möter upp vår guide 7.30. Får en tre timmar lång rundvandring i Auschwitz 1 och Birkenaum. Vidrigt är det men inte så hemskt som jag väntat mig. Värdigt och viktigt.

Strax innan lunch startar vårt mastodontpass med 12 timmars bilkörning genom Polen och Tyskland. Vi fyller tiden med sommarprat och reflektioner från resan som varit hittills. Beställer god vietnamesisk mat med hjälp av google translate och äter nötter och yoghurt i bilen till middag.

Läs mer om hur jag tänkte och kände inför besöket i Auschwitz

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Bakom varje siffra finns en människa med vänner och familj
Sovplatser…

Danmark

Dag 22 – Camping i det fria och Lejonkungen

Kvällen innan kom vi tillslut in i Danmark och sover på en gratis parkering vid havet. Mysigt som bara den, sista natten i bilen.

Vi kör genom Danmarks öar, över två broar och betalar dyra broavgifter. Äter lunch hos en kompis till Erik i Trelleborg och avslutar kvällen i Jönköping med att se Lejonkungen och äta svenskt godis.

Bröllopsresa bilsemester i Europa
Erik tar ett morgondopp och jag tittar på

Sverige

Dag 23 – Visingsö, goda vänner och hemkomst

Vår sista dag på vår bröllopsresa spenderas på Visingsö i Vättern och jag får se Eriks pappas föräldrahem och vi möter hundratals cyklister. Äter en räkig räkmacka på Tempelgården och kör omkring i den svenska lantliga idyllen av röda hus, ekar och ängar.

Mellanlandar hos vänner i Linköping innan sista körpasset tar oss hem till Sundbyberg vår egen säng som vi landar i strax efter midnatt.

Läs mer om vad som finns att göra på Visingsö

Skogarna på Visingsö är omfamnande
Tempelgården, ett skulptur och konstparadis på ön
Så slår det mig på hemvägen att fälten i Sverige är lika fina som i Frankrike

Att sammanfatta en bröllopsresa

Det är svårt att ta in allt vi varit med om och att få blogga om det är en fröjd som ger perspektiv. Mina personliga höjdpunkter blir ofta de som krävt fysisk ansträngning. Det är som att minnena sätter sig i hela kroppen. Löpturen runt sjön och alpvandringarna är tre tydliga minnen som jag är så glad över. Jag minns också all mat vi ätit trots att mina aptit och matlängtan varit hemskt oberäknelig.

Framför allt värderar jag alla våra pratstunder i bilen och på gräsmattor som vi powernapat på. Det är en fantastisk man jag gift mig med. Men det visste jag ju redan.

Alla inlägg från denna resa finns i taggen Bröllopsresa

4 thoughts on “Vår bröllopsresa med bil i Europa – dag för dag genom 12 länder”

1. Vilken resa! Vilka vyer och minnen ni omfamnat. Så fint att få följa er <3 Glad att du fått i dig god mat också. Älskar er gemensamma energi och hur ni möts så fint i äventyren.