Gott nytt reseår 2021

Posted on

Mitt reseår 2021 är fyllt av besök i svenska kommuner och en efterlängtad utlandsresa blandat med en massa vardag. Det blev inte så pjåkigt trots allt.

När jag tittar tillbaka på 2021 så känns det som ett rätt trist år fast det är inte alls så jag upplevt det. Kanske har jag vant mig med mindre action och färre resor. Funnit mig i det liv som en pandemi innebär. Sammanfattningsvis så har livet bestått av en oproportionerligt stor mängd vardag men i vardagen finns många små höjdpunkter att minnas.

En höjdpunkt, mitt barn upptäcker världen.

Mitt reseår 2021

Bloggåret 2021

Det har bitvis varit ett svårt bloggår. Idéerna och inspirationen har börjat ta slut efter så få resdagar och orken har ibland varit långt ifrån på topp. Det händer att jag frågar mig varför jag bloggar överhuvudtaget. Men så hinner jag åka några dagar till Tarragona och peppen är stark igen. Det är uppenbart att det inte är någon maskin som sitter här bakom tangenterna utan en person som av reslust vill skriva och när den reslusten inte stimuleras, ja då är det svårt.

Reseåret 2021

Utan ”stöd” i form av tidigare blogginlägg eller att kolla på bilder minns jag 2021 så här: Gravid, Elton utvecklas, digital kongress med jobbet, föda barn, dimmig tvåbarnsomställning, resa till Tarragona, köpa hus, sälja lägenhet, slut på marginaler i vardagen. När jag dyker djupare i arkiven visas en helt annan bild. Många korta och långa resor och utflykter runt om i Sverige och en första utlandsresa på två år är inte fyskam ett pandemiår.

Totalt sett får jag ihop det till 25 olika kommuner som jag gjort länge eller kortare stopp i: Eskilstuna, Ekerö, Leksand, Lycksele, Mora, Norrtälje, Nykvarn, Robertsfors, Sigtuna, Skellefteå, Skövde, Solna, Stockholm, Strängnäs, Sundbyberg, Sundsvall, Söderhamn, Umeå, Upplands väsby, Uppsala, Vaxholm, Vännäs, Värmdö, Västerås och Östhammar. Det är en ny kommun varannan vecka (låter som mycket, eller hur?) men inte ens tio procent av alla kommuner som finns.

Vackra västerbotten, Täfteå
Sköna Tarragona

Årets låt och ord

Mina årsord 2021 var flow och glow. De orden valde jag vid nyår då jag bara någon vecka tidigare hade fått veta det ofattbara, att vi var gravida igen. För mig är gravid lika med glow och att överhuvudtaget bli gravid måste ha krävt flow. Det har varit härligt att ha två så positiva ord top of mind varenda vecka.

Årets låt, jag skäms nästan. Jag vet inget år jag lyssnat så lite på ny musik som i år. Det är barnsånger som går på repeat hos oss. När jag går med lurar i öronen är det 9 fall av 10 podd eller bok och hemma är det Erik som spelar musik och när jag är själv trivs jag med att det är tyst. Ska jag ändå välja en låt så blir det Tusses Voices. För att han har en berättelse, för att låten står för något, för att den har power och för att den får mig att känna mig som en stolt svensk.

Mina resor 2021

Så här har mitt resår 2021 sett ut månad för månad.

Januari – Vintrigt Sundbybergsliv

Året inleddes med att ta vara på snön som låg även i Sundbyberg, vara gravidtrött och skola in ett barn. En kortare utflykt till grannkommunen Solna med en våffla i vintersolen intogs.

⇒ Medveten favorit: Vad en pandemi kan göra med drömresor

Våfflor i vardagen

Februari – Snålmånad

I februari fyllde jag år och min fantastiska man tog med Vietnam hem till oss när vi inte kunde komma till Vietnam. Übergod mat från Minh mat. Jag borderade även klart porträttet på E och vi testade på att ha snålmånad för att utmana oss.

⇒ Medveten favorit: Fem förutsägelser och fria funderingar om flyget i framtiden (post corona)

Älskar detta!
Stolt och nöjd över denna!

Mars – Vardagslivet rullar på

På resfronten i mars finns inte mycket att förtjälja. Jag gick promenader och jobbade, det är det jag minns av den månaden.

⇒ Medveten favorit: En man vill parkera en kvinnas bil – om förminskning, hjälpsamhet och förväntningar som begränsar

Promenad med två glada

April – Nattågsäventyr till Västerbotten

2021 års första resa var med nattåg tillsammans med lilla E, premiär för honom och hans förälder. En intressant upplevelse med många nya erfarenheter. Väl i Västerbotten umgicks jag med ursprungsfamilj och gjorde en skidutflykt.

⇒ Medveten favorit: Resa med normglasögon – följa eller bryta normer som resenär

Första nattågsresan avklarad
Skidutflykt i samma pulka som jag en gång åkt i

Maj – Minisemester till Sigtuna

Om vintern var stiltje hände det desto mer i maj. Vi tog vara på vårvärmen och grillade utomhus, jag var på dressyrhelg med favishästen och jag ramlade oturligt med cykeln och slog båda knäna. Bäst i maj var våra minisemester till Sigtuna/Arlanda. E fick åka rulltrappa, vi bodde på hotell och promenerade i Sigtuna.

⇒ Medveten favorit: Feministiska resmål – Museum om kvinnor och besöka kända kvinnors hem

Tittar förgäves efter flygplan

Juni – Öregrund, Uppsala och Stockholm

I juni hade jag en skön staycation och skrivardygn med en vän i Stockholm, vi firade bröllopsdag och Erik överraskade med cabbil och boule. Vi åt också på finrestaurangen Agrikultur och så firade vi Eriks mor med ett dygn i Roslagen.

⇒ Medveten favorit: Drivkrafter att resa – 19 anledningar till varför vi reser

Firar bröllopsdag
Öregrund

Juli – All in Västerbotten

Vår mest reseintensvia månad var i juli. Baserade hos mina föräldrar med utflykter till Norrbyskär, Täfteå, Lycksele, Robertsfors och Skellefteå. Vi fick ett barnfritt dygn i Umeå som var välbehävligt och trevligt. Väl hemma igen drog vi till Strängnäs en dag och spanade in staden vi börjat prata om att flytta till.

⇒ Medveten favorit: Djurparksguide om djurvett – Bra och dåliga svenska djurparker

Godmorgon i grönsakslandet
Täfteå
Lycksele

Augusti – Torshälla och tillskott

Augusti började intensivt med en heldag i Torshälla och utflyktsmål utanför Eskilstuna. Vårt nya tillskott dundrade in i livet och ett par veckor senare njöt vi av Jason Diaketés toner från en gräsplätt.

⇒ Medveten favorit: ”Det vi lär känna bryr vi oss om” och dess betydelse för Resa-medvetet-filosofin

Torshälla
Fyrklövern fulländad

September – Utflykter blandat med bebisdimma

Trots att jag minns september som en enda dimma av bebisbestyr och trötthet lyckades vi med två utflykter till Gustavsberg och mina föräldrar var på besök då vi både åkte till Ekerö och träffade mina kusiner i Västerås. I slutet av månaden svullade jag och en vän rejält på kakslottet i Taxinge.

⇒ Medveten favorit: Femiturism – resa genusmedvetet och till kvinnors fördel

Kalla makaroner i Gustavsberg i Värmdö
Kakbuffé på Taxinge slott

Oktober – Tarragona FTW!!

Så kom äntligen oktober och vår resa till Tarragona. Vilken härlig känsla att få uppleva lite utland igen. Vi avslutade månaden med en bilresa norrut via Dalarna där vi stannade hos några vänner i Tällberg och bland annat besökte dalahästtillverkningen i Nusnäs.

⇒ Medveten favorit: Djurturism – det här kan du INTE göra om du vill vara djurvänlig turist

Tarragonaglädje
Ampfieteater i Tarragona

November – Dalarna, Västerbotten, husköp och tunnelseende

Elton blev 2 år i november och det firades i Tväråbäck. Vi åkte till Strängnäs igen, den här gången för att spana in vårt nya hus som vi köpt. Resten av månaden var vi sjuka.

⇒ Medveten favorit: Ett perfekt resår för mig – Lagom många resdagar och underbara resmål

Minst sagt fast på handen
Min favorithäst
Huset är vårt!

December – Skövde och Tväråbäck

Året avslutades med 24 timmar i Skövde och så fick världen komma till oss igen när vi åt på fransk restaurang och gjorde somaliskt chaite via Airbnb Experience. Månaden avslutades som nästan alltid hos mina föräldrar i ett vintrigt och gnistrande Västerbotten.

⇒ Medveten favorit: Kinesiska turister – hur är dom och vad gör dom?

Skövde
Tväråbäck

Reseår 2021 i siffror:

Antal besökta kommuner: 25 stycken

Antal besökta länder: 1 länder

Antal nya länder: 0 stycken

Antal resdagar: 4 utomlands och 45 Sverigeresedagar

Antal blogginlägg: 95 (färre än förra året men det har sina förklaringar)

2021 går likt 2020 inte till historien som det bästa resåret men det blev bra ändå och fyllt med mycket annat än just långa resor. Det är trist för en person som älskar att resa men också sunt och fint att öva på att fylla livet med annat och vara glad och tacksam för det som blir. 2022 satsar jag på 10 nya kommuner och att komma iväg på minst en längre resa.

Här finns mina tidigare sumeringar

Gott nytt reseår 2016
Gott nytt reseår 2017
Gott nytt reseår 2018
Gott nytt reseår 2019
Gott nytt reseår 2020

2 thoughts on “Gott nytt reseår 2021”