Bila på Balkan – min rutt och tips land för land

Posted on

Att bila på Balkan med praktiska tips, info om vägtullar och gränspasseringar. Min körrutt genom sex länder på Balkanhalvön, så lika men ändå så olika. Här är mina tips land för land. 

Bila på Balkan – tips land för land

Det blev totalt drygt 250 mil under mina 20 dagar på Balkan under min roadtrip 2017 och ett helt gäng erfarenheter rikare som jag gärna delar med mig av. Innan nervös och sen lätt som en fjäder efter att ha klarat första etappen.

Rutten gick från syd till nord, från Makedonien till Albanien och vidare till Montenegro. Därefter vidare till Kroatien, en avstickare till Bosnien och Hercegovina, tillbaka till Kroatien, in i Slovenien och sen avslut i Kroatien igen.

Bila-på-balkan
Hela min rutt under min Balkanroadtrip
Bila-på-balkan
Polo spanar in utsikten i Albanien

Bila på Balkan: Makedonien

Att köra i Makedonien kommer alltid vara något speciellt för mig. Det var där jag hyrde min första egna bil och kom över den där puckeln av oro över detta faktum.

Vägtull: Ja, åtminstone till och från flygplatsen. Fungerade att betala både med euro och lokal valuta.

Körsträckor: Skopje-Matka Canyon-Ohrid-St Naum-Ohrid-Struga-Gränsen till Albanien. Totalt 27 mil, beräknat på 5 h enligt google. Tog längre tid i verkligheten.

Gränspassering: Väntade 30 minuter på att få komma in i Albanien.

Bila-på-balkan
Rutten i Makedonien
Bila-på-balkan
Ohridsjön i Makedonien

Bila på Balkan: Albanien

I nära anslutning till gränsen mellan Makedonien fanns otroligt vackra utsikter för den som kan ta ett snabba beslut och stanna bilen. De albanska vägarna var bland de minst utvecklade jag körde på i Balkan även om de flesta var i relativt gott skick, om än lite smala. Motorvägar fanns bitvis. Frånvaro av vägskyltar var påtaglig.

Vägtull: Nej.

Körsträckor: Gränsen från Makedonien-Tirana-Llogara pass-Dhërmi-Vlorë-Durrës-Theth-Gränsen till Montenegro. Totalt 74 mil vilket skulle ta 16 timmar men tog betydligt längre tid i verkligheten, skulle nästan gissa på det dubbla.

Gränspassering: Registrerade inte tiden men kommer ihåg det som en smidig tillställning.

Bila-på-balkan
Rutten i Albanien
Bila-på-balkan
Den här utsikten kan en ju leva med, Albanien

Bila på Balkan: Montenegro

Lilla och smidiga Montenegro med nära avstånd till allt kändes det som. Ett rikt land med hög standard vilket märktes även på vägarna. Kotorbukten tar tid att köra runt men är en våt dröm för ögonen.

Vägtull: Nej.

Körsträckor: Gränsen från Albanien-Dobrota-Kotor-Gränsen till Kroatien. Totalt 16 mil estimerat till 3,5 timmar. Relativt god tidsuppskattning. Exklusive väntetid vid gränsen.

Gränspassering: Väntade 1 timme och 40 minuter på gränsen mot Kroatien. Bilköerna söderut var oändliga i högsäsong, glad att vi skulle norrut.

Bila-på-balkan
Rutten i Montenegro
Bila-på-balkan
Utsikt över Kotorbukten

Bila på Balkan: Bosnien och Hercegovina

Jag minns att jag häpnads lite över hur vackert det var att komma in i Bosnien och Hercegovina. Jag körde längs bergskammen med makalös utsikt, så svårt att jag önskade att någon annan körde. Hade förväntat mig sämre vägar men de överraskade.

Vägtull: Ja, 0,65 euro betalades vid påfart på motorväg med kort, supersmidigt (med reservation för att jag bara körde till Mostar och inte vet hur det är i övriga landet).

Körsträckor: Gränsen från Kroatien (närmast Dubrovnik)-Mostar-Gränsen till Kroatien (närmast Makarska). Totalt 18 mil, beräknat på tre timmar. Tog totalt 5 timmar + kötider vid gränserna.

Gränspassering: En timmes väntan för att komma in i landet från Kroatien och 30 minuter för att komma tillbaka till Kroatien.

Bila-på-balkan
Rutten i Bosnien och Hercegovina
Bila-på-balkan
En av de första synerna jag mötte när jag kom in i Bosnien och Hercegovina

Bila på Balkan: Kroatien

Kroatien har ett väl utvecklat vägnät och har satsat enormt mycket på stora motorvägsbyggen som binder ihop landet. Smidigt tullsystem men inte alltid så lätt att hitta parkering för den som vill snabbstanna vid någon av alla kuststäderna.

Vägtull: Ja, på motorvägarna. Hämtar ut biljett vid påfart och betalar beroende på körsträcka vid avfart cirka 10-30 kr/10 mil. Håll ordning på rätt lapp och betala med kort eller mynt.

Körsträckor: Gränsen från Montenegro-Dubrovnik-(Mostar)-MakarskaZadarPlitvice-Gränsen till Slovenien (Metlika)+den lilla snutten från Sloveniens gräns till Zagreb. Totalt 75 mil, inkl körning till Mostar beräknat på knappt 11 timmar. Den beräkningen måste ha byggt på att en kör 140 km/h på alla ställen där det tillåts, riktigt så snabbt gick inte min bil.

Gränspassering: Snabbt och smidigt mellan Kroatien och Slovenien, gissningsvis för att de båda är EU-länder.

Bila-på-balkan
Rutten i Kroatien
Bila-på-balkan
Att åka in mot Dubrovnik är mäktigt

Bila på Balkan: Slovenien

Att köra i Slovenien var en fröjd. Kanonbra vägar och fantastiska utsikter. Gröna kullar, berg i horisonten, små gulliga byar, vattendrag och broar. Kyrkor och blommor, betande kor och slingrande vägar. Här vill jag köra mer och här upplevde jag ett lyckorus.

Vägtull: Ja, köp ett klistermärke för 75 kr/vecka på närmaste mack när du kommit in i landet så slipper du böta 150 euro. Med klistermärket kan du rulla igenom alla kontroller utan vägbommar – supersmidigt.

Körsträckor: Gränsen från Kroatien-Radovljika-Bled-Bohinj-Dovsanova soteska-Ljubljana-Gränsen till Kroatien. Totalt 40 mil på 6 timmar. Något optimistiskt räknat med tanke på alla kurviga vägar men mellan stora städer väldigt fina motorvägar.

Gränspassering: Passeringen mellan Slovenien och Kroatien, mellan de två huvudstäderna Ljubljana och Zagreb är åtminstone femfilig och där var det bra tempo i övergången.

Bila-på-balkan
Rutten i Slovenien
Bila-på-balkan
Gröna kullar i Slovenien

Varenda inlägg från mina 250 mil finns under taggen Balkanroadtrip.

11 thoughts on “Bila på Balkan – min rutt och tips land för land”

  1. Hej! Så fint! Vad skulle du uppskatta att budgeten på en resa som denna ligger på? Sov du på hotell eller hostel?

  2. Jättebra blogg! Du bilade aldrig genom Serbien men tänker eftersom du har bilat på Balkan, vi ska bila från Kroatien till Nis, Serbien (syd) men på Google maps visar det en omväg (troligen för att det är bättre vägar på den rutten), dvs igenom Kroatien norrut mot Bosnien och sen igenom nästan hela Serbien förbi Belgrad osv. Vilken väg skull du rekommendera? Den som Google maps visar, från kroatien-mostar-sarajevo-nis eller från Kroatien igenom Montenegro-Nis?

    Dessutom är den rutten som Google Maps visar många fler km än den de andra. Hoppas du har tid att besvara min fråga! 🙂

    1. Hej Mia! Kul att du hittat hit och va roligt att du gillar mitt inlägg. Kan absolut försöka hjälpa till, men det beror ju lite på vartifrån Kroatien ni ska åka? Kroatien har generellt bra vägar, gissar att det är samma sak i Serbien, Bosniens är sämre. Dock tror jag att den största anledningen till att Maps visar den vägen är för alla bergen. Det tar betydligt längre tid att åka över alla bergen än att plöja motorvägar. Har själv inte kört de sträckor du planerar att åka, beror oxå på när på året ni ska åka, då pockar köandet på i lite olika riktningar. Så vart starta ni och har ni ställen ni vill stanna på på vägen eller är det raka spåret. Sist men inte minst, vad ska ni ha för bil? Värt att komma ihåg är att min erfarenhet är att maps visar tiden 25-30 % fel, bra att ha med sig.

  3. Super bra blogginlägg! Funderar själv på att bila mellan Makadonien-Albanien-Montenegro i slutet på sommaren och undrar om det var svårt att ta med sig hyrbilen mellan länderna?
    Vilket hyrbil-företag hyrde du igenom? Kunde du hämta bilen i ett land och lämna tillbaka den i ett annat?

    1. Tack Nicole, vad kul att du tycker det. Jag hyrde av Europcar. Jag ville kunna lämna i ett annat land och då blir det rätt mycket dyrare och begränsat med vilka som erbjuder den tjänsten. Du behöver skaffa green card mellan de länder du vill resa. Det fixar du via hyrbilsfirman och betalar i förväg. Här har jag skrivit lite fler tips för att bila på balkan http://resamedvetet.se/hyra-och-kora-bil-pa-balkan/. Hoppas du får en härlig resa!

  4. Hej Linda! Vilken innehållsrik snygg och bra blogg du har!
    Såg att du skrev i ett tidigare inlägg apropå körtid att ‘det beror på vilken bil du har’. Det gjorde mig lite nyfiken eftersom vi planerar att bila på Balkan från Montenegro till Italien och resa runt en del på vägen. Bedömer du att det är viktigt med fyrhjulsdrift på bilen. Har läst en del om dåliga vägar. Är det din upplevelse?

    1. Hej Johanna. Tack för ditt beröm, det gör mig väldigt glad.
      Nej fyrhjulsdrift skulle jag inte säga behövs, det är över lag helt okej vägar så länge ni inte ska göra i de vilda bergen då kan det vara grus och gropigt. Det jag menar med bilval handlar om hur stark bilen är. Jag kan alldeles för lite om detta, kanske handlar det om motorstorlek, hästkrafter, märke, storlek? Kanske har du någon som kan mer än mig, jag vet bara att den lilla Volkswagen polo som vi hade var en liten och nätt bil som i en del uppförsbackar hade det riktigt tungt. Lycka till med er resa och hör av dig om du har fler frågor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *